Eurovison Song Contest-veckan är i full gång och Maria Molin Ljunggren, VD för Freebird Entertainment är på plats i Turin med Cornelia Jakobs. Hon hittade en lucka i schemat och svarade på MI:s 4 Snabba.
Hur har ni jobbat med marknadsföringen av Hold Me Closer i Europa inför ESC?
– Cornelia har varit på diverse promotionresor runt om i Europa. Sveriges Mellofinal ligger väldigt sent jämfört med andra länders, så det har varit ett välsorterat och effektivt tempo. Warner (distributör för låten, reds anm) har hjälpt oss att snabbt skapa strategier för länder utanför Sverige. Vi har även gjort massor av promotion och diverse digitala aktiviteter ifrån Sverige.
Vad har ni fått för repsons?
– Fantastiskt positiv! Cornelia och låten hyllas verkligen överallt. Igår gjorde hon ett framträdande här i Turin för en mycket stor publik. Det var härligt att känna responsen och höra allsången.
Har det gjorts några ändringar i scen-framträdandet?
– Det har fått anpassas en hel del eftersom det är en helt annan typ av scenlösning. Alla kommer känna igen sig men det blir lite extra förstärkningar.
Hur ser planen ut för Cornelia Jakobs efter ESC?
– Vi hoppas få göra många nedslag utanför Sverige. Intresset är stort. Dessutom ska hon göra en stor Sverigeturné och såklart spela in mer musik.
Cornelia Jakobs tävlar med låten Hold Me Closer i den andra semifinalen av Eurovision Soing Contest, som äger rum torsdag den 12 maj kl 21. Finalen går av stapeln den 14 maj kl 21. Låten är skriven av Cornelia Jakobs, Isa Molin och David Zandén och ges ut av Freebird Entertainment i samarbete med Warner Music.
Christel Valsinger
Mer om ESC I MI:
Cornelia Jakobs vinner ESC-fansens omröstning
Färre svenskskrivna bidrag i ESC 2022
Daniel Johansson skriver om Spotifys prognos för utgången av ESC 2022 i sin krönika här