Monza Music & Entertainment, Defunc och Dopest bildar ett nytt gemensamt bolag som ska samla representanter för det svenska ljud- och musikundret i en satsning på nya musikprodukter. Den första produkten lanseras lagom till julhandeln 2022.
Monza Music & Entertainment driver management, studios och musikförlag. Defunc är inriktade mot design, produktion och försäljning av ljudprodukter, medan Dopest är en plattform för kultur, sneakers, mode, musik och livsstil, som grundades år 2017 i Stockholm.
Tillsammans går de nu ihop och bildar Mondo by DEFUNC, ett ”powerhouse” som gemensamt ska släppa nya musikrelaterade produkter på marknaden. Under de kommande 18 månaderna ska flera produkter lanseras ”för den urbana musikälskaren i nära samarbete med artister och kreatörer inom branschen.”
Andreas Håkansson, vd för Monza Music, säger:
– Med en gedigen erfarenhet av musikscenen tror vi oss veta vad som krävs för att musiken som ges ut återges på bästa sätt i musikprodukter. Den absoluta majoriteten av vårt stora nätverk besitter också en lång erfarenhet av ljud och musik och deras input och önskemål i processen kommer vi naturligtvis ta till oss. Vi ser också framför oss att kunna involvera artister och kreatörer inom den svenska musik-communityn på ett flertal sätt framöver.
Johan Wahlbäck, vd och grundare av Defunc, har en bra uppfattning om hur svenskt ljud och det ”svenska musikundret” uppfattas på bolagets 35 marknader världen över:
– Vi har en lång, samlad erfarenhet av att designa, producera och sälja ljudprodukter och är glada och stolta över att bilda ett bolag tillsammans med så välrenommerade namn som Dopest och Monza Music och deras omfattande branschnätverk. Vi räknar med att samarbetet kommer präglas av lärande och innovation för alla parter, och räknar med vägledande input av såväl artister, deras fanbases och våra kunder för att hela tiden förädla produktsortimentet.
Planen är att under de kommande 18 månaderna lansera unika versioner av såväl ljud för hemmet som bärbart ljud i form av true wireless och on/over-ears-modeller, varav några i limiterade upplagor. Den första produkten ska släppas under Q3 och finnas i butik och online lagom till årets julhandel.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se