26 april 2022

JOHANSSON om privatkopiering, Spotify Fan Support, amuse mm

Utredningen kring privatkopieringsersättningen färdig, ny myndighet föreslås. Spotify utökar videofunktionaliteten, och introducerar Fan Support. amuse gör det möjligt för alla artister att få utbetalt streamingintäkter i förväg. Det och mycket annat i veckans Johansson. 

—–

I veckan kom slutbetänkandet från den statliga utredning angående privatkopieringsersättningen (PKE) som pågått sedan år 2020. Utredningen, ledd av hovrättslagmannen Monika Sörbom, har bl a kommit fram till att det kan ha varit lite tokigt att skriva in i upphovsrättslagen för snart 20 år sedan vilka nivåer ersättningen skulle ha, med tanke på teknikens utveckling, och det obligatoriska (och stundtals konfliktfyllda) förhandlandet mellan Copyswede och marknadens aktörer som blivit resultatet.

I betänkandet går t.ex. att läsa:

”Det har fått till konsekvens att den i lagen angivna beräkningsgrunden för ersättningens storlek inte längre framstår som aktuell. Detta har i sin tur lett till att de i lagen angivna ersättningsnivåerna inte fullt ut har tillämpats. Vilken privatkopieringsersättning som ska betalas har i stället behövt fastställas efter långdragna förhandlingar mellan å ena sidan upphovsmän och rättighetshavare och å andra sidan ersättningsskyldiga näringsidkare och genom domstolsavgöranden. Även frågan om vilka anordningar som ska anses särskilt ägnade för privatkopiering har orsakat tvister mellan marknadens aktörer. Nuvarande ordning har således blivit ineffektiv, kostsam och processdrivande.”

Skulle man gå på den nivå som fortfarande står i lagen (0,4 öre/megabyte för den sortens minnen som vi har i mobiltelefoner, på hårddiskar etc) så skulle PKE för en vanlig hårddisk på 2 terabyte ligga på sådär 8 000 kr. Istället har det som sagt skett förhandlingar mellan parterna regelbundet, som resulterat i nivåer på ca 60 kronor per mobiltelefon i genomsnitt, och sedan november 2020 har det funnits en taknivå på 75 kronor.

Förslaget är nu istället att en ny myndighet ska bildas i Sverige, där en s.k. Privatkopieringsnämnd ska besluta nivåerna inklusive vilka devices som ska inkluderas, och där PRV ska hjälpa till med administrationen. Den föreslagna lösningen liknar lite den som finns i USA, med den s.k. Copyright Royalty Board (CRB).

Pernilla Enebrink, vd för ElektronikBranschen, kommenterar utredningen:

– Dagens besked från utredningen är välkommet. Systemet är gammalt och har blivit både omodernt och orättvist. Det är inte rimligt att konsumenter ska ersätta rättighetsinnehavarna både via avgifter till streamingtjänster och via sina inköp av till exempel mobiltelefoner. Det är mycket efterlängtat att det föreslås en förändring av detta.

Även Copyswede välkomnar utredningens förslag att ersättningen även fortsättningsvis ska existera och läggas som en avgift på de produkter som möjliggör privatkopiering. Men, Copyswede har farhågor att resultatet från utredningen ska bli att man förutsätter att streamingen resulterat i en minskning av privatkopieringen, och därmed ersättningarna framöver.

Mattias Åkerlind, vd på Copyswede:

– Det är lätt att tro att privatkopiering skulle vara en krympande företeelse eftersom nästan allt finns online idag. Men tekniken har egentligen bara förändrat hur vi kopierar, inte att vi gör det. Utredningen visar att nästan alla svenskar regelbundet ägnar sig åt kopiering på ett sätt som bör ersättas, och vi vet att det finns ett stort mörkertal i våra vardagliga beteenden. Om politiken tar höjd för detta när ramarna för framtidens PKE sätts så har vi möjlighet att få ett system som är legitimt, relevant och långsiktigt.

Den nya lagstiftningen och den nya myndigheten föreslås träda i kraft den 1 juli 2023.

Läs betänkandet

—–

Svenskgrundade digitala distributören amuse fortsätter utveckla möjligheten för artister och labels att få utbetalt intäkter i förväg. Sedan tidigare har man det som kallas Fast Forward, där man räknar ut framtida streamingintäkter upp till ett halvår och betalar ut dem innan de trillar in till amuse från DSP-erna.

Fram till dags dato har över 20 miljoner kronor betalats ut i förväg, uppdelat på 6 500 utbetalningar. De som har fått utbetalningarna har dock varit artister som s.a.s. uppnått en viss ”nivå”, för att säkra att intäkterna från förskottet verkligen kommer in.

Nu introducerar tjänsten samma slags funktion för alla som använder amuse som distributör och har regelbundna intäkter, men mot en liten betalning. Man kallar det för Early Access, och beskriver:

”Accelerate your artist career with amuse through our financial services Early Access and Fast Forward. Early Access lets you have access to upcoming royalties as small as $10 USD from weeks to months earlier than stores’ payout. Fast Forward analyzes streaming data to calculate and pay out advances as low as $50 USD up to hundreds of thousands. Get access to your royalties earlier than ever, without signing away your rights.”

Läs mer

—–

Live Music From Sweden heter den digitala plattform som fungerar som ett ständigt pågående showcase för svensk musik online. Bakom plattformen står Musikcentrum, Export Music Sweden, Musik i Syd och Förvaltningen för kulturutveckling.

Under april har svensk jazz varit i fokus, med artister och band som Susanna Risberg Trio, Lina Nyberg & Daniel Karlsson, Smoke Rings Sisters, Makross, Thomas Backman, Sanna Ruohoniemi m.fl.

Den 1 maj avslutas jazzmånaden med ett fysiskt showcase i Bremen i Tyskland, där Björn Meyer, Sisters of Invention och We Float spelar live, konserter som också sänds live på nätet. Alla konserter som tidigare sänts och filmats finns tillgängliga på:

www.livemusicfromsweden.se

—–

Apple Music, som tidigt var ute med en lösning för att kunna licensiera DJ-mixar på ett lättare sätt, har kopplat samman det hela med rumsligt ljud. En serie DJ-mixar i Dolby Atmos kommer att läggas upp, och den första kommer från Jeff Mills, en exklusiv mix på en timme.

Serien dammar av det gamla namnet One Mix (alltså samma namn som den tidigare serien med flera hundra mixar i ”vanligt” ljud), och en ny känd DJ kommer få en mix publicerad varje månad framöver. Apple Music har också lagt till ett femtontal DJ-set från Boiler Room i rumsligt ljud.

Läs mer

—–

Spotify, som imorgon onsdag, den 27 april efter börsens stängning, presenterar kvartalsrapporten för Q1 2022, tar nästa steg i att utveckla funktionen där fans kan ge ”dricks” och ekonomiskt stöd direkt till artister, genom att döpa om Artist Fundraising Pick till Spotify Fan Support.

Över 200 000 artister använder sig redan av funktionen, som alltså gör det möjligt för artister att kunna få betalt direkt från fans via PayPal och Cash App, men också integrera crowdfunding-projekt genom GoFundMe.

Den som vill använda sig av Spotify Fan Support kan aktivera det på Spotify for Artists och länka den betalplattform som man vill använda sig av.

Läs mer

—-

Utvalda podcastare har sedan i höstas kunnat lägga upp videopoddar på Spotify. Nu öppnar man upp funktionen för alla poddare som använder Anchor i USA, Kanada, Nya Zeeland, Australien och Storbritannien, men meddelar att man kommer öppna upp videopoddar i fler länder framöver. Spotify skriver:

”Visual interactions allow fans to get to know their favorite podcast hosts even better, and allow creators to connect with their audiences in a much deeper way. But if you want to stick to the pure audio experience, that’s great too—video on Spotify is backgroundable for all listeners, so you can immerse yourself in the content when you want to, or simply lean back and just listen.”

Med övergången från ett slags betaversion till skarpt läge gör man det också möjligt för poddare att sälja betalprenumerationer med exklusivt innehåll, något som man kommer satsa mer på framöver med fler sätt att monetisera innehållet på.

Med Video Podcast kan man också embedda videon från Spotify direkt på webbsidor, och kunna spela upp videon direkt där utan att behöva gå in i Spotify-klienten. Det finns också en analytics-sida som ska hjälpa poddkreatörer att få bra koll på publiken och hur deras video sprids och ses.

Kanske skulle de här nya poddfunktionerna kunna utnyttjas mer även av musikbranschens aktörer?

Där artister förutom att släppa musiken på Spotify, också ser poddformatet (både som ljud och som video), som ytterligare en ”produkt” i den nya digitala produktmixen? Med poddar skapade i Anchor är det ju lätt att integrera musiken och därmed skapa intressanta hybridformat mellan album, poddar, videos och kanske t.o.m. fiktiva narrativ i ljudboksformatet, som Dolly Parton experimenterat kring. Allt som genererar strömmar över 30 sekunder är ju trots allt det centrala.

Läs mer

—–

Spotify har startat en fond som heter FOSS, en förkortning av Free and Open Source Software, med målet att stötta utvecklare som driver independent-projekt på den tekniska sidan. Till en början är det 100 000 euro som ska delas ut till engagerade open source-personer, som utvecklat lösningar som på olika sätt används i Spotifys tekniska infrastruktur.

Vilka som blir utsedda att ta emot ekonomiskt stöd kommer avslöjas i maj, och Spotify beskriver fonden på följande sätt:

”Spotify uses open source software to power the best audio experience for creators and listeners around the world. In fact, we are like many other tech companies who rely on open source. And yet, open source developers often make these projects available for us to use without any compensation. That is why today we are announcing the Spotify FOSS Fund, with the purpose of donating money and bringing attention to independent open source projects. These projects support and enable our engineering teams to do their best work, and we want to recognise that in a meaningful way.”

Läs mer

—–

Årets Coachella livesändes på YouTube, och rekordmånga har följt sändningarna. Det var det tionde året som YouTube sände konserter, intervjuer, dokumentärer och annat. En av de absoluta höjdpunkterna var självklart Swedish House Mafia och The Weeknd, som avslutade hela festivalen.

Under helgen 22 – 24 april genomfördes återsändningar av konserter på tre olika livekanaler på YouTube. Highlights från sändningarna kommer fortsätta finnas online även i efterhand, och går att nå på https://www.youtube.com/coachella.

—–

Statistiktjänsten Songstats har gjort en rejäl uppdatering av både plattformens utseende och en del funktioner. På samma sätt som t.ex. Chartmetric och Soundcharts aggregerar Songstats in data från många olika tjänster, men har ett starkt fokus på mobilappen och att visualisera data i mobilen.

www.songstats.com

—-

Indiebolagens branschorganisation IMPALA har släppt en ”carbon calculator”, som ska underlätta för bolag och artister att räkna ut hur står klimatpåverkan man har. Kalkylatorn görs tillsammans med Julie’s Bicycle, en välgörenhetsorganisation inriktad mot hållbarhet och miljön.

Alison Tickell, CEO för Julie’s, säger:

– Having a custom-made calculator and a standardised framework for the recorded sector is a big step towards taking full responsibility. We are happy to be supporting IMPALA members on their mission to reach carbon neutrality.

Will Hutton, Head of Sustainability på stora labeln Beggars Group, kommenterar den nya satsningen:

– This is the start of the sector being able to report in a standardised way. This is very important to Beggars. We have started working on our own footprint and having information aligned across the sector is key.

Impalas medlemmar kan nu signa upp och använda kalkylatorn på https://impala.ig-tools.com.

—–

Lästips: Forget peak Netflix, this is the attention recession

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson