Det nystartade svenska förlaget 1KEEA Publishing kallar sig “den nya generationens musikförlag” och arbetar nära det omtalade producent- och låtskrivarkollektivet Internet Money från USA. Med en första release som inkluderar 24KGoldn har 1KEEA snabbt börjat göra väsen av sig
Bakom 1KEEA Publishing står Hannes Harrysson, Victor Petros och Gino Nano. Hannes har tidigare varit A&R, agent och manager på bolag som Warner Music Sweden, Live Nation Sweden, Kaza Music m.fl. Victor har en bakgrund inom bank, finans och artistmanagement och Gino är låtskrivare och producent och har skrivit låtar med bl a Martin Garrix och 24kgoldn. Gino kommer även med en bakgrund inom International Business & Marketing som framgångsrikt hjälpt stora bolag med digitala strategier.
Vad är det som lockar med förlagsbranschen?
Hannes:
– Efter att ha representerat ett stort gäng otroligt duktiga låtskrivare och producenter under min tid som A&R-konsult, insåg jag att kärnan till riktigt bra låtar är relationen med och förståelsen för kreatörerna. Utan dem finns det ingen musik. Jag har egentligen alltid jobbat med artister, men på senare år dragits mer till att jobba med och utveckla upphovspersoner. och det är en många anledningar till att 1KEEA föddes.
Victor:
– Förändring sker om vi börjar med kärnan av musiken, det är därför vi på 1KEEA vill vara närmast upphovspersonerna och skapande. I dagens musikklimat pratas det väldigt mycket om artisternas rättigheter, vilket gör att upphovspersonerna hamnar i skuggan. Det är här vi bland annat vill göra skillnad.
Gino:
– Musikbranschen fascinerar mig, den är byggd på ett konstigt sätt, ett sätt som gjort att den publika bilden av branschen är att den är ”hemsk” och att du blir ”lurad”. 1KEEA vill ändra den bilden. Får du ett jobb på ett varuhus, grattar alla dig. Signar du med ett förlag, frågar alla när du ska hitta ett riktigt jobb.
Ni kallar er ”den nya generationens musikförlag”. Vad skiljer er från andra musikförlag?
– Vi växer med den nya generationens kreatörer, likaså växer vi med den nya generationens A&R och managers som är uppvuxna i en internationell kultur men som lägger värdering i sin lokala kultur, alltså den svenska. Branschen förändras väldigt fort och vi har upplevt att det under en lång tid har varit ”vi mot dem”-mentalitet mellan business och det kreativa. Vi vill sudda ut den hierarki som många kreatörer upplever idag. Vårt jobb är inte att säga åt kreatörerna vad de ska göra, utan att lyssna, diskutera och guida dem åt rätt håll i det de vill göra. Är inte business och den kreativa sidan synkade så spelar det ingen roll vad som står på ett papper. Så enkelt är det.
– “Den bästa låten vinner alltid” är mer än bara ord, det är handlingar och ingen vet vilken den bästa låten är. Just därför tycker vi att det är viktigt att man som förlag också jobbar utan prestige eller ego och som en enhet. Man hör ofta diskussionen om att det släpps ofantligt många låtar varje dag och att det är extremt svårt att slå igenom bruset i dagens musikklimat. Men många glömmer bort att denna extrema kvantitet medför extremt mycket möjligheter för din kreatör att bygga releaser och katalog. Vi är här för kreatörernas intressen, inte tvärtom. Glädjen du känner när du lyckats snickra ihop en PAX, är samma glädje du ska känna när du snickrat klart en låt.
Ni jobbar nära producentkollektivet Internet Money. Hur uppstod det samarbetet?
– Vi har under en långt tid följt Taz Taylors resa från det att han började skapa och sälja beats online, till att bygga ett helt bolag/kollektiv och därmed sätta tonen för en ny generations musikskapande. Internet Moneys ideologi och arbetssätt var alltså inte främmande för oss, så det blev väldigt naturligt att börja samarbeta med dem.
– Startskottet var att en av våra nuvarande artister, Averagekidluke, kom till Sverige från Finland, för att utveckla ett nytt sound. Visionen var tydlig och tillsammans satte vi ihop en konstellation av upphovspersoner som vi personligen trodde på. Det var här vi för första gången applicerade idén att arbeta som en enhet, något som visade sig vara oslagbart. Ett magiskt mail och 3-4 veckor senare fanns det cirka 80 demos ihop med Internet Money-kollektivet. Internet Money ft 24kGoldn – OPTIONS blev den första releasen för 1KEEA Publishing.
Vad är historien bakom namnet 1KEEA? Uttalas det Ikea?
– Det var ni som sa det, inte vi. Skämt och åsido – vi är bara stolta över svensk musikkultur.
Christel Valsinger