Tolv år efter det första singelsläppet har nu Swedish House Mafia albumdebuterat. Recensionerna i såväl svensk som internationell media är blandade men ger övervägande godkänt med en och annan guldstjärna.
Sedan Swedish House Mafia aviserade sin återföring 2018 har de gjort avtryck med såväl singelsläpp som konserter. Låtsamarbeten med bl a The Weeknd och 070 Shake har väckt det internationella intresset på nytt, för den miljardstreamande trion, som spelade på Coachella den gångna helgen.
Trots världshits som Save the World och Don’t You Worry Child är det faktiskt först nu som SHM albumdebuterar. Paradise Again, som albumet heter, har initialt mottagits väl, om än inte utan invändningar.
Mest positiva av utländsk musikpress hittills är brittiska NME som delar ut betyget 4 av 5 och skriver att ”the rockstars of dance reclaim their title”. Istället för att låta som en vintagegrupp som kämpar för att hitta sin identitet, spänner Swedish House Mafia sina musikaliska och känslomässiga muskler i 17 briljanta, orädda och ofta överraskande låtar, skriver recensenten.
Brittiska The Guardian tycker att SHM är bäst när de ger det gamla EDM- soundet en ny kontext och nämner låtarna Red Light och It Gets Better som goda exempel. Betyget blir 3/5.
Clash Magazine ger betyget 5/10 med motiveringen ”acked with neon shades and muscular production, it’s ideal gym fare – that is, stylish background music, that never fully grabs you.”
Amerikanska Pitchfork ger det samlade betyget 6.2/10 med omdömet ”the sprawling 17-track album is richer in texture and grander in scope than previous releases, but the group’s forays into menacing, murkier sounds prove less satisfying than the crystalized euphoria that made them crowd pleasers.”
Billboard ger inget betyg men skriver att det decennium som gått sedan trion tog över danscenen var värt väntan på albumet, för dess djup och subtilitet.
I Sverige är mottagandet också en blandning av ljummet och positivt. Mest beröm ger DN:s Sara Martinsson som ger betyget 4 av 5 och skriver at ”rekordårens ytlighet är borta. I stället gräver eftertänksamma housestrukturer, vidsträckta syntackord och minimala technoinfluenser djupt i ett vuxet inre.”
Christel Valsinger
Foto: Alexander Wessely