DiGiDi är en dansk digital distributör med målet att demokratisera distributionen av musik genom ett kollektivt ägande av plattformen. Nu lanseras tjänsten även i Sverige, och MI ställde fyra snabba till Henrik Leschly, grundare och ansvarig för den dagliga verksamheten.
Berätta mer, vad är DiGiDi?
– DiGiDi grundades 2003, en turbulent tid för musikbranschen, som på den tiden plågades av CD-pirateriet. DiGiDis första tjänst var därför en musikbutik på nätet, där man lagligt kunde ladda ner musik i MP3-format, vilket på den tiden var den enda i sitt slag. DiGiDi´s grundtanke var att digital distribution ska vara tillgänglig för alla, på lika villkor, ungefär som el och vatten, genom ett gemensamt distributionsnätverk.
– DiGiDi skiljer sig idag från andra distributionsplattformar genom att vara en kollektiv plattform. Det gör att det inte finns några ”hemliga ägare” som blir rika på bekostnad av andras arbete. Ett annat sätt som DiGiDi skiljer sig på är genom att lägga stor vikt vid support, stöd, och den direkta kontakten med de artister, labels och management som använder DiGiDi.
Hur fungerar det här kollektiva ägandet?
– Alla som använder DiGiDi är delägare. Alla delägare har en aktie och en röst till bolagsstämman. DiGiDi fungerar som en demokrati och alla delägare erbjuds samma villkor. En aktie kostar 1 400 kronor. Det fungerar som en insättning, som sätts in på ditt personliga andelskonto.
– När du vill kan du sälja din andel och få tillbaka insättningen. Du är juridiskt ansvarig endast för din egen insättning. De pengar du tjänar på streams och downloads från tjänster som Spotify och Apple Music går direkt in på dit andelskonto. All vinst som DiGiDi gör som helhet, betalas ut till alla delägarna, alternativt investeras i vidareutveckling av DiGiDi i enlighet med lagen om andelsföretag.
Varför väljer ni att lansera tjänsten på den svenska marknaden just nu?
– De senaste 18 åren har DiGiDi fokuserat uteslutande på den danska musikmarknaden, och har uppnått den positionen att varannan dansk release nu släpps via DiGiDi. Men DiGiDi har också fått många förfrågningar från svenska artister och partners som vill distribuera musik genom oss.
– Därför är det dags att lansera DiGiDis kooperativa distributionskoncept även på den svenska marknaden, med slogan ”Do Not Go Global, Go Local”. Det innebär att DiGiDi kommer att arbeta på den svenska marknaden med samma filosofi och närvaro som på den danska. DiGiDi kan hjälpa till med att pitcha musik till spellistor och generellt ge personlig support och stöd kring utgivningen av musiken. Detta ger de optimala förutsättningarna för artister och labels som vill arbeta självständigt.
Vad tror du om framtiden för distributionsmarknaden?
– Det är tydligt att distributionsfunktionen har förändrats i takt med det digitala paradigmskiftet i musikbranschen. Till exempel har konkurrensen på distributionsmarknaden utvecklats från att enbart handla om pris och hastighet, vad det gäller att flytta filer till Spotify och andra streamingtjänster och hämta pengar tillbaka, till ett större fokus på vilka ”extratjänster” en distributör kan erbjuda.
– Vi tror att framtidens distributör i högre grad kommer att fokusera på konceptet ”monetize your brand”, som handlar om att utveckla nya digitala marknadsföringskanaler, och som också ger möjlighet till nya inkomstkällor för artister. DiGiDi är i utvecklingsfasen av en ”Direct to Fan”-plattform under namnet DiGiDi Profile. Målet med DiGiDi Profile är att ge artister möjlighet att presentera exklusivt innehåll som fans och användare kan betala direkt för till artisten, utan mellanhänder.
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se