Veronica Maggio gör succé på TikTok. Spotify släpper ett gäng nyheter. Universal-ägda Ingrooves med ett AI-patent som dubblar antalet strömmar, och Deezer introducerar realtidsöversättning mellan olika språk. Det och mer från Daniel Johansson.
—–
Veronica Maggio började jobba med TikTok under hösten 2021 tillsammans med Universal Music i Sverige. I november debuterade hon med ett konto och sedan dess har intresset för musiken växt stort. Den första låten hon lade upp, ”Välkommen in”, har använts i mer än 28 500 videor.
Eddie Persson, Creative & Marketing Director på Universal, säger:
– Veronicas musik har gång på gång lyckats tilltala nya generationer, men tack vare TikTok ser vi även hur tidigare hits som ”välkommen in” blivit till nya hits idag. Att dessutom få se andra kreatörer använda sig av musiken när de skapar är otroligt lyxigt. Det blir ett fint utbyte mellan Veronica och henne publik där låtar får fler dimensioner. Vi längtar efter att se vilka kreationer det nya albumet kommer inspirera till!
Under 2022 har hon regelbundet släppt videor på TikTok, smyglyssningar på senaste albumet, behind the scenes och bakgrundshistorier till låtar. Kontot har idag ca 217 000 följare.
https://www.tiktok.com/@veronicamaggioofficial
—–
BNP Paribas, den största bankkoncernen i Europa, blir partner till årets Brilliant Minds, konferensen som grundats av Daniel Ek från Spotify och Aviciis manager Arash Pournouri. Årets tema är ”Change: One day, or day one, you decide”, och konferensen går av stapeln i Stockholm i juni.
Bland de medverkande talarna och gästerna finns Alicia Keys, Ben Gorman, 2021 års pristagare av Nobels fredspris Malala Yousafazi, Peter Carlsson, grundare och VD för Northvolt m fl.
Eirik Winter, CEO BNP Paribas Group Nordic Region, säger angående Brilliant Minds:
– Vi har en viktig roll att spela för att möjliggöra och stödja positiv utveckling. Inte enbart genom att ge råd till företag, kanalisera kapital och finansiera projekt med en positiv impact, utan även genom att bidra med vårt globala nätverk för att föra samman nya kontakter. Att dela idéer och samarbeta är viktiga drivkrafter till tillväxt.
—–
Spotify är inne i en period när man rullar ut nya spännande funktioner hela tiden. I förra veckan introducerades något som kallas Featured Curators, utvalda personer som får lite extra uppmärksamhet för sina spellistor och innehåll. Spotify skriver:
”The Featured Curators pilot is a limited-time test that promotes popular user and influencer playlists alongside our Spotify playlists. The curators we selected are music lovers with established followings and popular playlists on Spotify, or they’re users telling unique stories through playlists and creating authentic connections with other users.”
—–
Spotify testar också en ny funktion på utvalda marknader där 15 låtar rekommenderas i flödet varje dag med Canvas-konceptet. Det liknar det som TikTok har på hem-skärmen, för att tipsa användare om innehåll som stämmer överens med videos man har sett tidigare. Än så länge testar Spotify funktionen i UK, Irland, Australien, Nya Zeeland och Kanada.
Spotify skriver: ”There’s always more music (and Canvas loops) for you to discover thanks to daily updates that offer up to 15 fresh recommendations. Whether you want to get a glimpse into the creator’s mindset or learn more about the story behind the song, with this new beta test, we want to help you get closer than ever before to your favorite artists.”
Med tanke på hur stor betydelse det här urvalet är för att skapa ”hits” på TikTok kan man tänka sig att det här skulle kunna bli en riktigt viktig gatekeeping-funktion även på Spotify. De där 15 låtarna som kommer upp varje dag, och som man snabbt kan swipa igenom, skulle kanske kunna få ännu större genomslag än om låtarna dyker upp på spellistor som Release Radar eller Discover Weekly.
—–
Spotify har också fått ett patent för en teknisk lösning som ska underlätta att förutsäga vilka låtar som kommer att lyckas. Med hjälp av att identifiera early adopters på plattformen som tidigare visat att de har en god förmåga att hitta hits, och sedan analysera vad de lyssnar på, och även hur de lyssnar, kan man förutsäga vilka låtar som har störst potential att lyckas. Patentansökan lämnades in redan 2016, men det var först i mars som Spotify fick patentet.
I abstraktet för patentet står bl.a:
”One or more early adopters are determined from these users based on a quantity of the one or more generators of popular media content whose media content items were requested for playback by the users. Artists that create media content who are more likely to increase in popularity than other artists that create media content are then predicted based on following further requested playback of media content items by the one or more early adopters.”
—-
Sony har köpt in sig med ytterligare 1 miljard dollar i Epic Games, som bl.a. driver Fortnite. Sedan tidigare äger moderbolaget Sony 2,2 procent av Epic, och med den nya investeringen har ägandet ökat till ca 5,5 %. Även LEGO har gått in med 1 miljard dollar.
Det innebär att Epic Games nu är värderat till hisnande 31,5 miljarder dollar, eller ca 300 miljarder kronor. Vad ska de nya miljarderna användas till?
Att öka takten på Epics vision att vara med och bygga ”metaverse”, samt den fortsatta tillväxten för bolaget i stort.
Är det dags? Att mynta begreppet ”metaverse-bubbla”? Kanske…
—–
Den digitala distributören Ingrooves, som ägs av Universal Music Group sedan år 2019, har fått ett patent i USA för en marknadsföringsteknik som bygger på AI och som enligt egen utsago dubblar antalet strömmar jämfört med vanlig marknadsföring.
Tekniken kallas för Smart Audience AI och bygger på automatiserad analys av stora mängder data för att preskriptivt kunna besluta om vad som är det optimala sättet att marknadsföra musiken på i sociala medier och på streamingplattformar.
Bob Roback, CEO på Ingrooves, säger:
– This patent is another significant milestone in our development of innovative marketing solutions that empower labels to be more strategic in reaching new streaming audiences with the best ROI.
– Our data analytics and AI team is solving the problems of high-value audience identification on streaming services using proprietary patented methods that preserve user privacy while providing actionable opportunities for our label partners to grow their artists’ fanbases.
Tekniken kommer nu att göras tillgänglig för Ingrooves labelpartners.
—–
Infinite Album heter en ny tjänst som genererar AI-skapad musik, med fokus på gaming-sektorn. Framför allt ska tjänsten användas för att skapa bakgrundsmusik till alla de gamers som livestreamar när de spelar.
Betaversionen av tjänsten lanserades på SXSW i mars, och fungerar direkt i spel som League of Legends, Fortnite, Dota 2, PUBG, Valorant, Apex Legends och CS:GO.
—–
Deezer har introducerat automatiserad realtidsöversättning av lyrics. Målet är att översättningarna ska leda till att användare förstår låttexter som inte är på modersmålet bättre. Inledningsvis sker översättningar mellan språken engelska, franska, tyska, spanska och portugisiska.
Alexandra Leloup från Deezer säger:
– Music fans have always been able to immerse themselves in the thoughts and feelings of the artist with our widely popular lyrics function. But with our new lyrics translation feature, they can now discover the artist’s true meaning behind their favourite tunes, and even sharpen their language skills, or totally learn a new language, in the process.
Den här automatiserade översättningen skulle dock kanske kunna skapa lite upphovsrättsligt huvudbry, eftersom man kan hävda att Deezers egna översättningar av låttexter som inte finns tidigare innebär att de får upphovsrätten till just den gestaltningen av verket.
—–
Den nya streamingtjänsten Plern växer så det knakar i Thailand. På kort tid har man gått från att vara relativt okänd till att bli den mest nedladdade appen på Google Play i landet, som har 70 miljoner invånare.
Asawin Rojmethatawee från Plern, säger till Digital Music News att även om Spotify och andra tjänster har funnits i Thailand i flera år, har de gjort misstaget att fokusera på fel genrer och innehåll. Enligt honom består mer än hälften av den thailändska marknaden av ”luk thung”, Thailands motsvarighet till country, och den musiken fokuserar inte de andra tjänsterna på.
Förutom att satsa på luk thung väljer Plern också främst musik från lokala bolag, som RS, Serng Music, Top Line Music, Sure Entertainment, Siang Siam och Solution One, vilket har gjort att thailändarnas intresse för Plern ökat.
Eftersom bara ca 20 procent av landets smartphone-användare strömmar musik ännu, finns det gott om tillväxtpotential i landet. Priset för ett Premium-abonnemang hos Plern ligger lite lägre än Spotify, 119 baht istället för 129 baht, motsvarande ca 35 kronor.
—–
Regeringen i Irland har på test infört s.k. medborgarlön till artister och konstnärer. 2 000 utvalda personer kommer att få en lön på motsvarande ca 3 000 kronor i veckan under tre års tid. Kulturdepartementet kommer att gå igenom ansökningar och välja ut de som ska vara med i testet, som sedan ska utvärderas för att se vilka effekter det får.
Kulturminister Catherine Martin säger:
– This announcement heralds a new era for the arts in Ireland. As our artists and creative professionals emerge from the devastating impact of the pandemic, the government is committed to providing an unprecedented level of support as they seek to rebuild their livelihoods. I want the arts not just to recover, but to flourish. That is why I secured funding to help realise this scheme, which was a key priority for me in the Budget.
—–
Lästips 1: The changing role of a Music Distributor: An interview with CD Baby’s Kevin Breuner
—–
Lästips 2: Fake artists are what happens when fandom dies
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se