Lina Heyman är ny chefsjurist på Stim sedan den 31 mars. Hon kommer närmast från rollen som Head of Rightsholder Relations & International och efterträder Lisa Stålspets.
Vad ingår i arbetsuppgifterna i din nya roll som chefsjurist?
– Att leda det juridiska arbetet på Stim, med alltifrån att säkra musikskapares ersättning genom förhandlingar och avtalstecknande, till frågor om hur upphovsrätten ska fortsätta förbättras så att den passar dagens värld på ett svenskt, europeisk och globalt plan.
Du har tidigare varit jurist på bl.a. Sveriges Yrkesmusikerförbund (SYMF) och Fackförbundet Scen & Film. Varför just de kreativa näringarna?
– Ni har hittat min röda tråd! Kulturintresset har varit en ständig följeslagare – jag är storkonsument och kanske var det det som lockade mig till upphovsrätten från början. Det är ett spännande juridiskt område, dels för kopplingen till det kreativa men också för att det är ett område i ständig utveckling.
Du tar också plats i ledningsgruppen. Vilka frågor ligger dig närmast om hjärtat?
– Jag har jobbat på Stim i snart åtta år och det har varit en spännande resa, med allt från tuffa förhandlingar med musikanvändare till lanseringen av tjänster för musikskapare, som Stim Music Room och Stim-appen. Längs vägen har min reflektion varit att den bransch vi verkar i bara fortsätter att utvecklas och förändras i ett rasande tempo. Stim ska fortsätta förändras med den, det kommer jag driva på i Stim ledningsgrupp.
Vilka är de mest brännande upphovsrättsfrågorna just nu, tycker du?
– Upphovsrätten är grunden för att musikskapare ska få del av det värde som deras musik skapar. Nu står vi inför den mycket viktiga implementeringen av DSM-direktivet, och det är så klart högt på min och Stims agenda.
– Sedan vill jag prioritera att öka kunskapen om upphovsrätten och vilken fiffig lagstiftning det är. Den håller balansen mellan yttrandefrihet och ägande, och investering i nyskapande och användares behov av enkel tillgång till kreativt innehåll, däribland musiken.
Christel Valsinger