31 mars 2022

MEM satsar mer på live

Sedan år 2000 har utbildningen Music & Event Management drivits av Linnéuniversitetet i samarbete med Hultsfreds kommun, och många studenter har fått jobb i branschen. Från och med hösten 2022 genomförs en del förändringar i programmet, med syftet att satsa ännu mer på events och livesektorn.

Ett av skälen till Sveriges framskjutna position på den globala musikmarknaden sägs ofta vara vårt utbildningssystem. Inte bara musikskolan har haft stor betydelse, utan även möjligheterna att läsa inriktade kurser och program mot olika delar av musikbranschen på högre nivå.

Låtskrivarskolorna Musikmakarna i Örnsköldsvik och Musikproduktionsprogrammet i Växjö har fostrat mängder av duktiga låtskrivare. Yrkeshögskolorna Music Business Developer från DMG Education och Musik & EventarrangörCampus Nyköping utbildar personal till skivbolag, bokningsbolag, management, musikförlag, PR-byråer och andra aktörer nära branschen.

Förutom det finns branschinriktade kurser och undervisning på de sju musikhögskolor vi har i Sverige: Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet, Musikhögskolan Ingesund i Arvika, Musikhögskolan i Malmö, Musikhögskolan i Piteå, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Musikhögskolan vid Örebro universitet och Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens högskola, såväl som privata initiativ som t.ex. Innovative Music Management inriktade mot branschen.

Utbildningen Music and Event Management var dock den första ekonomutbildningen på högskolenivå med inriktning mot musikbranschen i Sverige. När den startade hösten år 2000 i Hultsfred, var det i sig något unikt att man kunde utbilda sig till att jobba i branschen, utan att för den skull nödvändigtvis ha en bakgrund som praktiserande musiker.

Inför hösten 2022 har utbildningen hamnat under en ny satsning på Linnéuniversitetet, kunskapsplattformen eXperience. Plattformen syftar till att bedriva undervisning och forskning kring alla former av upplevelser, där musiken också ingår. Det nya ekonomprogrammet ingår i en större satsning på event, där mycket fokus läggs på livesektorn.

Per Pettersson Löfquist, undervisningsledare, kommenterar den nya satsningen:

– Ja, vi gör en större satsning på event management med nya kurser och delvis en ny profil på Music and Event Management-programmet, som passar in väldigt bra med den bukett av program vi har inom handel, turism och kundupplevelser. Vi tror starkt på att evenemangsbranschen kommer igång igen efter pandemin och vill vara med där med bra utbildning och forskning kopplad till den förändring som sker nu och i framtiden.

I samband med förändringarna kommer programmet huvudsakligen att genomföras på Linnéuniversitetets campus i Kalmar, med vissa moment fortfarande i samarbete med aktörer i Hultsfred. Anneli Andersson, programansvarig för det nya programmet, säger:

– Det blir naturligt för studenterna att från första dagen känna sig som ekonomstudent på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet bland alla andra som studerar ekonomi. Utbildningen genomförs på det nya campus i Kalmar, Universitetskajen, som är beläget mitt i stadskärnan och granne med gästhamnen.

– Kalmar som studieort har alltid upplevts positivt av våra studenter och många stannar även kvar sommartid då staden sjuder av liv, inte minst inom musik och evenemang. Nya spännande kurser är utvecklade och närhet till musik och evenemangsbranschen är såväl väl förankrat fortsättningsvis med det närverk som redan finns men även nya aktörer och arenor finns kopplade till programmet.

Programmet tar in 30 studenter med start hösten 2022. Förutom specifika kurser inom event management och musik innehåller programmet kurser inom projektledning, affärsutveckling och marknadsföring. Programmet har också en internationell prägel och möjlighet för studenterna att genomföra praktik.

Programmets hemsida

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se