29 mars 2022

JOHANSSON om påhittade artister, Amazon, Tracklib mm

Spotify stänger ned tjänsten i Ryssland. Låtsasartister i ropet igen. Amazon lanserar meddelandefunktionen Spotlight. Warner investerar i AI-tjänsten LifeScore. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

Spotify har tagit beslutet att stänga ned tjänsten helt och hållet i Ryssland, efter att tidigare ha stängt kontor och satt en paus på Premium-abonnemanget. Beslutet om en komplett nedstängning kommer efter att Ryssland infört lagstiftning som kan ge upp till femton års fängelse för personer som sprider information kring kriget i Ukraina som ryska myndigheter ogillar, som t.ex. att kalla det för just ett krig.

Spotify säger i ett uttalande att man på grund av den nya lagstiftningen inte kan bibehålla säkerheten för personalen eller t.o.m. för lyssnarna:

”Spotify has continued to believe that it’s critically important to try to keep our service operational in Russia to provide trusted, independent news and information in the region. Unfortunately, recently enacted legislation further restricting access to information, eliminating free expression, and criminalizing certain types of news puts the safety of Spotify’s employees and possibly even our listeners at risk. After carefully considering our options and the current circumstances, we have come to the difficult decision to fully suspend our service in Russia.”

Spotify har redan sagt att nedstängningen kommer innebära att man tappar 1,5 milj. betalande prenumeranter i Ryssland. Man har inte sagt hur många gratisanvändare som försvinner utöver det, men går man på ett globalt genomsnitt bör det innebära att ytterligare ett par miljoner användare försvinner i Ryssland.

—–

Samtidigt, i USA, ingår Spotify ett samarbete med Walmart, som innebär att de som är medlemmar i bonusprogrammet Walmart+ får Spotify Premium gratis i sex månader. Erbjudandet gäller enbart kunder som tidigare inte varit registrerade för Spotify Premium.

Enligt eMarketer hade Spotify 83 miljoner aktiva användare i USA hösten 2021. USA har en befolkning på 330 miljoner så det finns fortfarande utrymme för tillväxt.

—–

Dagens Nyheter släppte under veckan en artikel där man gått igenom en stor mängd musik från bolaget Firefly Entertainment, och konstaterar att många av artisterna inte finns ”på riktigt”, utan är alter egon till ett tjugotal andra musikskapare. Musiken har genererat bra med intäkter till bolaget, som enligt DN-artikeln omsatte 65 miljoner kronor år 2020.

I artikeln menas att en namngiven tidigare anställd på Spotify skulle ha gjort det möjligt för Fireflys musik att hamna på viktiga spellistor, något som både Spotify och Firefly nekar till. Spotify säger till DN:

”Spotifys redaktionella beslut utgår från det som tilltalar lyssnarna för respektive spellista. Våra redaktörer är experter inom olika kulturer och genrer och ser till flera faktorer så som data, research, trender och smak för att fatta sina beslut.”

Firefly säger i sin tur:

”Det finns ingen direkt relation med Spotify eller annat sätt som kan påverka spellistorna. När det gäller antalet låtar på Spotifys spellistor så hänvisar vi till Spotify som kontrollerar processen för hur låtar hamnar på spellistor. Och vi vill även kraftigt dementera att det skulle finnas någon form av koppling till Nick Holmstén, som lämnade Spotify 2019, som skulle påverka vår verksamhet.”

Även Svenska Dagbladet har en artikel i ämnet, om Christer Sandelin, som byggt upp bolaget Chillmi tillsammans med bl.a. sin son. Sandelin ska enligt artikeln ha fått frågan direkt från Spotify år 2015 om han kunde skapa musik till specifika spellistor hos Spotify.

I grunden handlar det om ett par olika saker som kan diskuteras:

– Vad är huvudsyftet bakom att skapa låtsas-artister?

Att utge sig för att vara en artist som egentligen inte existerar är i sig varken olagligt eller ovanligt. Pseudonymer och alter egon har florerat flitigt i musikbranschen, vem minns inte Philemon Arthur and the Dung? Frågan det här kan handla om är ifall Firefly (och andra) skapar dessa ”artister” med syftet att lura Spotify att sätta stämpeln Verified Artist på hundratals icke existerande artister?

Om detta är huvudsyftet bakom det påhittade narrativet för hundratals artister, snarare än att man kanske bara inte vill avslöja vem som är den ”riktiga” artisten (något som ju är vem som helst fritt att själv bestämma), kan man tänka sig att även Spotify har lite svårt att gilla övningen. Det urholkar ju trots allt hela konceptet med att ha ”verifierade” artister.

– Vilka kriterier styr egentligen Spotifys urvalsmekanismer?

Spotifys egna spellistor har en stor genomslagskraft och därför blir det viktigt att förstå vilka mekanismer som styr urvalet. Detta gäller så klart både algoritmiska och redaktionella spellistor. Till DagensPS skriver Spotify angående just Chillmi:

”Redaktörerna av våra spellistor fattar sina programmeringsbeslut utifrån den musik som uppskattas av deras lyssnare, och gör ständiga uppdateringar utifrån lyssnarnas respons. Uppenbarligen finns det en efterfrågan på musik som är speciellt skapad för att passa särskilda tillfällen eller aktiviteter. Den här musiken, liksom all annan musik på Spotify, är licensierad av rättighetsinnehavare och vi betalar dem en licensavgift för deras musik.”

Frågan gäller alltså om ”programmeringsbesluten” enbart grundar sig i fristående musikaliska kriterier, eller om det också finns egna ekonomiska motiv? Såväl radio som tv och andra medier har genom hela historien haft stor makt över vilka artister som slår igenom. Redaktörerna på radiokanaler har fungerat som direkta gatekeepers, något som redaktionella funktioner till spellistor gör idag.

Men, om vissa personer eller företag får företräde grundat på kompisskap, eller olika former av klianden på ryggar, eller rena ”beställningsjobb”, går Spotify från att vara en agnostisk demokratisk plattform till att medvetet gynna vissa aktörer, och det liknar i så fall den gamla skolans payola, något som generellt ogillas starkt i musikbranschen.

Jag tror att Spotify skulle kunna tjäna oerhört mycket på att skapa en ”transparens-satsning” kring sina spellisteredaktörer, och tydliggöra vilka kriterier som ligger till grund för urvalen till de egna spellistorna. Man har ju haft projektet Behind the Playlists, men de artiklarna och intervjuerna verkar inte ha nått ut ordentligt.

Det är lite tråkigt att det ständigt ska behöva bli rubriker innan det händer något, vare sig det gäller det som ledde fram till Spotify for Artists, Joe Rogan Experience och riktlinjer för podcasts, köpta strömmar eller något annat.

Så, mitt tips: Skapa undersidan https://playlists.spotify.com som liksom satsningen på Loud & Clear för att förklara hur pengar fördelas, tydligt visar hur urval går till och vilka kriterier som styr de olika spellistorna (både bland människor och algoritmer), som kanske varje vecka eller månad highlightar redaktörer genom intervjuer, utan att för den skull lämna ut uppgifter som skulle kunna förstöra deras privatliv.

Jag menar, att vara redaktör för en monster-spellista på Spotify innebär enormt mycket makt idag, och personer med makt ska inte vara hemliga typer som agerar i mörker. Anser jag.

Detta bör naturligtvis också ses i ljuset av det faktum att Spotify faktiskt vill tjäna pengar på sina urvalsfunktioner, som t.ex. den senaste tidens diskussion kring Discovery Mode, en annonseringsmodell där musikägare kan avstå från intäkter för att få bättre exponering av ”prioriterade” låtar på personaliserade spellistor. Eller som Spotify själva skriver:

”Discovery Mode is a marketing tool that helps your music get heard when audiences are most open to discovery. Artists and labels identify songs that are a priority for them, and our system will add that signal to the algorithms that determine personalized listening sessions.”

Att entreprenörer som Firefly eller Chillmi lyckas skapa musik som drar in bra med pengar kan ingen säga något negativt om. Tvärtom, jag tycker båda två aktörerna verkar visa prov på den sortens kreativitet som alltid har belönats i musikbranschen.

Om man däremot fått en egen bussfil till jobbet, eller skapar artistnarrativ för att lura till sig en ”kvalitetsmärkning” eller någon form av kulturellt företräde, då tycker jag man kan dra öronen åt sig. Eller som en erfaren låtskrivare jag känner sa:

”Jag ser dagligen kvinnliga artister, låtskrivare och producenter som försöker nå ut med sin musik och kämpar för varenda stream. Att då tre killar i Karlstad kan låtsas vara en kvinnlig artist och få hundratusentals streams? Det är kanske inte olagligt men det är stötande.”

DN: Svenska fejkartisterna som tog över på Spotify – större än Robyn

SVD: Fått miljarder spelningar – med påhittade artister

—–

Svenska sample-plattformen Tracklib har inlett ett samarbete med Serato kring ”beat-making sessions” varje vecka, inkluderande en tävling på Twitch och Discord. Serien kallas Seratos Kitchen, och under varje månad programleds sessionerna av erkända producenter.

Varje vecka presenteras en ny ”sample of the week” som deltagarna ska försöka göra något roligt av och delta i tävlingen. Vinnare presenteras via Seratos kanaler. Producenter som ”hostar” är bl.a. Wize, Austin Millz, och Dibia$e.

Pӓr Almqvist, CEO på Tracklib, säger:

– Tracklib has decades of amazing ingredients for beats, from legendary 70s soul and funk to anime to hot new stems from producers like Frank Dukes. We’re eager to hear how producers use our catalog and Serato Studio to make something new.

www.tracklib.com

—–

Under 2021 avslöjade Amazon att man skulle introducera möjligheten för alla artister som har fler än 3 000 följare att kunna spela in ett personligt meddelande som spelas upp före en låt, ett album eller något annat. Den nya funktionen kallas Spotlight, och är nu lanserad.

Än så länge kan en och samma artist bara ha ett inspelat meddelande att använda på all sin musik samtidigt. Förutom att artisten kan använda det korta budskapet för att göra reklam för kommande konserter och turnéer, kan man tänka sig att artister kan använda exponeringsytan för att uppdatera sina fans kring nyheter.

Amazon Music bygger på marknader som USA och Japan mycket på att folk använder Alexa, och förhoppningen är att fans nu ska använda Alexa och för att snabbt kunna få nyhetsuppdateringar kring artisten, genom att t.ex. säga ”Alexa, play *Artist* Spotlight on Amazon Music”.

Mer info på Amazon Musics FAQ

—–

Ett antal investerare, däribland Warner Music Group, har gått in med motsvarande 100 miljoner kronor i AI-företaget LifeScore. Övriga investerare inkluderar Octopus Ventures, 4 Good Ventures och Metaplanet Holdings.

LifeScore skapar adaptiv musik on demand baserat på användarens önskemål, men använder sig av ”riktiga” inspelningar. Själva beskriver man det på följande sätt:

”From the iconic Abbey Road Studios in London, we work with world-class musicians and composers to record and compose musical building blocks. That musical raw material is then processed by our proprietary AI platform to generate soundtracks that adapt to the listener’s environment and inputs, creating an authentic and interactive musical experience that is unique every time you engage it.”

Investeringen ska användas till att accelerera tillväxten globalt.

www.lifescoremusic.com

—–

Både Chartmetric och Soundcharts har introducerat billigare varianter på sina abonnemang för statistik, som är till för enskilda artister. Chartmetric kallar abonnemanget för Artist Plan och Soundcharts kallar det för Soundcharts For Artists. Båda abonnemangen kostar 10 dollar i månaden, och gäller alltså enbart för all data kring en enda artist.

Såväl Chartmetric som Soundcharts aggregerar in mängder av data från Spotify, Apple Music, YouTube, TikTok, Intagram och andra plattformar, och gör det möjligt att få en bra bild av hur musiken konsumeras, demografier bland fansen och mycket annat.

—–

ICE, samarbetet mellan STIM, PRS och GEMA, har anställt en ny teknikchef, Govinda Fichtner. I samband med detta avslöjar organisationen att man nu har fördelat 2,3 miljarder euro till rättighetshavare sedan starten 2015. Fichtners bakgrund är i molnbaserade verksamheter, och han kommenterar själv det nya jobbet:

– From the start I was attracted to this unique opportunity to help evolve ICE for the future. A key part of this exciting mission is the strategic capability to work efficiently with huge amounts of data – be it copyright or DSP usage. Clearly, the best IT foundation to support a scalable 24/7 system has a cloud-based infrastructure. With over 15 years’ experience in building cloud-based solutions, I am really looking forward to applying this experience to create a very strong technology foundation for the future of ICE.

—–

Under en period på 00-talet var fildelningsprogrammet Limewire ett av de stora problemen, främst för den amerikanska musikbranschen där Limewire blev mycket populärt efter att Napster tvingades stänga 2001. Tillverkarna av programmet fälldes slutligen år 2010 och tvingades att stänga ned fildelningsnätverket.

Nu har Limewire återuppstått, men som en plattform för handel av NFTs. På ett sätt är det logiskt att gamla fildelningsvarumärken dammas av i den nya NFT-verkligheten, även NFT-er bygger ju på decentralisering och P2P.

—–

BandLab har lanserat SongStarter, ett verktyg som ska hjälpa musikskapare som har fastnat och känner att kreativiteten inte riktigt flödar till, s.k. ”writers block”. Verktyget är ett samarbete med Google, byggt på TensorFlow, och skapar beats, melodier och ackordföljder baserat på användarens input.

Tanken är att SongStarter ska fungera som en medskapare i studion, och lite härma den process som sker när man genomför låtskrivarsessions. Men den är enklare än så, efter att man har registrerat sig kan man bara slå ett par virtuell tärningar och tillbaka kommer ett första förslag som man kan jobba vidare på.

Meng Ru Kuok, CEO på BandLab, säger:

– We are thrilled to launch SongStarter. It is like having inspiration on-demand. Our team designed just the solution for those personal ‘eureka’ moments. SongStarter is fun to experiment with and serves as a resource that creators can keep coming back to again and again. The musical possibilities are endless.

https://www.bandlab.com/songstarter

—–

Hela Justin Biebers diskografi finns nu tillgänglig i rumsligt ljud på Apple Music. Justin Bieber säger i en officiell kommentar genom Apple:

– Jag är glad att dela alla mina låtar som nu är mixade för Apple Musics Rumsligt Ljud med Dolby Atmos. Det är fantastiskt att fans nu kan uppleva min musik med samma kvalitet och dynamik som vi hör i studion.

https://apple.co/justinbieber

—–

Ytterligare en plattform för att skapa royaltyfri musik med hjälp av AI har fått pengar. Denna gång är det Beatoven som får 10 miljoner kronor för att ta sin plattform till nästa nivå.

https://www.beatoven.ai/

—–

Lästips: Developing Trends in the Music Sync Space — A Worldwide Conversation With Leading Female Music Supervisors

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson