Apple Music lanserades i juni 2015 och under årens lopp har tjänsten successivt satsat mer och mer på lokal förankring i olika regioner runt om i världen. Vi pratade lite med Nicole O’Sullivan som har rollen som Music Lead på Apple Music i de nordiska länderna.
Under de senaste året har Apple Music satsat mycket på ”spatial audio”, och i december 2021 meddelades att hela katalogen på 90 miljoner låtar blivit tillgänglig utan extra kostnad i lossless högkvalitativt ljud.
MI passade på att ställa några frågor till den person som har ansvaret för Apple Music i Norden, Nicole O’Sullivan.
Vem är du, hur har din resa i musikbranschen sett ut?
– Min resa började under min universitetstid i Dublin. Jag studerade neurovetenskap, men DJ:ade samtidigt på kvällarna och skapade radioshower på studentradion på fritiden. Jag visste att jag ville jobba inom musikbranschen, så direkt efter examen började jag ett internship hos Universal Music i Dublin.
– Efter lite mer än ett år i den rollen flyttade jag till Sverige och fortsatte jobba på Universal Music i det internationella export-teamet där jag bland annat ansvarade för globala projekt för Avicii, Tove Lo, och Agnes med flera. Det var verkligen ett drömjobb – resa, jobba med fantastiska artister och i ständig kontakt med kreativa personer. Efter ett par år fick jag ännu ett drömjobb, den här gången på Apple Music!
Vad har du för roll på Apple Music?
– Min titel är Music Lead, Nordics. Jag ansvarar för affärsverksamheten och teamet i Norden. Det innefattar bland annat att jag överser arbetet med spellistor, partnerskap, affärsutveckling, och mycket annat. Det är otroligt viktigt för mig att jobba på ett bolag som verkligen bryr sig om artisterna, och som samtidigt strävar efter att alltid ge musikfans den bästa upplevelsen.
Hur arbetar Apple Music i de nordiska länderna?
– Vårt nordiska team hanterar allt du ser på plattformen i Norden. Vi strävar alltid efter att ge våra lyssnare en bra upplevelse och samtidigt vara den bästa partnern till artisterna. I grund och botten handlar det om att hjälpa dem att skapa den plattform som artister behöver för att växa, t.ex. genom vårt Up Next-program, att jobba för att de ska läggas till på globala spellistor eller genom intervjuer i någon av Apple Musics radioprogram.
– GERD, River, och Jez_ebel är några exempel på akter vi har ställt oss bakom på sistone. Ghost blev också precis intervjuade av Zane Lowe på Apple Music 1 och var på det globala omslaget för New Music Daily. I år har vi även hunnit lansera en ny radioshow ledd av ABBAs Björn Ulvaeus där han bjöd in nära vänner till spännande och nostalgiska samtal. Något som inte alla kanske känner till om Apple Music är att vi har över 30,000 spellistor – alla skapade och uppdaterade av passionerade musikredaktörer världen över!
Har du några spännande nyheter från Apple Music att dela med dig till oss?
– Just nu är jag väldigt exalterad kring flera nya releaser vi har på gång i rumsligt ljud. Det har verkligen varit otroligt att se hur denna innovation inom ljudteknologi har förändrat hur musik skapas och upplevs. Djupet och känslorna som uppbringas när man lyssnar på musik i rumsligt ljud är otroliga.
– Responsen har varit fenomenal så här långt och mer än hälften av vår globala användarbas lyssnar i formatet. Vi har ett flertal nya släpp i rumsligt ljud varje vecka, och jag ser verkligen fram emot att våra nordiska musikfans ska få uppleva musik på detta helomslutande sätt!
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se