TikToks distributionsplattform SoundOn har lanserats, en gamechanger? Apple ger sig in på området royaltyfri AI-musik. Rekordintäkter i USA under år 2021, och hela 77 procent av svenskarna har redan biljett till evenemang under 2022. Det och mer från Daniel Johansson.
—–
TikTok tar steg för steg för att bli mer än enbart en app för musikbaserade kortvideos. Som jag skrev förra veckan har man förlängt gränsen för hur långa videos får vara till 10 minuter, vilket skulle kunna innebära att vi kommer se stora mängder ”vanliga” musikvideos laddas upp till appen, vilket därmed skulle betyda att TikTok blir en ännu starkare konkurrent till YouTube.
I september förra året meddelades att TikTok skulle testa en distributionsverksamhet i betaversion, kallad SoundOn. Den testverksamheten har nu gått över i skarpt läge, tillsammans med TuneCore.
Genom SoundOn kan artister och labels ladda upp musik till RESSO och TikTok, men också vidare till alla de vanliga tjänsterna som Apple Music, Deezer, Tidal, Spotify och Amazon. SoundOn har redan lanserats fullt ut i USA, Storbritannien, Brasilien och Indonesien.
Upplägget liknar lite det som Spotify försökte tillsammans med Distrokid under 2018, men som lades ned på grund av diverse olika anledningar, inte minst den rätt massiva kritik Spotify fick från delar av branschen.
SoundOn har en intäktsmodell där den som distribuerar musiken genom dem till TikTok och RESSO, får behålla 100 procent av masterintäkterna. Men, distribuerar man till andra streamingplattformar får man bara behålla 100 procent av masterroyalties under det första året, sedan blir det 90 procent efter det. Modellen är i sig intressant och signalerar att TikTok kanske är ute efter en långsiktig lösning där man ska kunna ha tickande intäkter på katalog. Det kan också vara ett sätt för TikTok att bygga upp en bättre lösning för rapportering av musikanvändning i appen.
Än så länge finns det ingen offentlig information om när det kan tänkas att TikTok ska börja med direktrapportering på det ”andra” rättighetsområdet, d.v.s. gentemot låtskrivare och förlag. Som det är nu, genom det fleråriga avtal som slutits mellan ICE (STIM, GEMA, PRS) och TikTok, används än så länge s.k. analogiavräkning.
TikTok betalar en klumpsumma som sedan fördelas baserat på ett analogiunderlag. Underlagen för analogiavräkningar anpassas hos STIM för varje enskild tjänst och i dialog med representanter för olika rättighetshavargrupper. Vad som ska ingå i underlaget är dock ännu inte beslutat.
Ole Obermann, Global Head of Music på TikTok säger angående lanseringen av distributionstjänsten:
– New artists and musical creators are a vibrant community within TikTok and SoundOn is designed to support them as they take the first steps in their career. Our SoundOn teams will guide creators on their journey to the big stage and bring the expertise and power of TikTok to life for the artist. We’re incredibly excited about how this will surface and propel new talent and how SoundOn will contribute to an increasingly diverse and growing global music industry.
—–
RIAA (Recording Industry Association of America) har släppt siffrorna för 2021, och de är näst intill makalösa. Retail-värdet (bruttointäkterna) landade på 15 miljarder dollar för året. Det är mer än något annat år någonsin i historien, alla format inräknade.
Streamingintäkterna stod för 83 procent av de totala intäkterna, downloads för 4 procent, synk för 2 procent och fysisk försäljning för 11 procent. Utvecklingen på streamingområdet är uppseendeväckande. Här har jag sammanställt streamingsiffrorna från RIAA sedan år 2015:
2015: 2,3 miljarder USD
2016: 4 miljarder USD
2017: 5,7 miljarder USD
2018: 7,2 miljarder USD
2019: 8,9 miljarder USD
2020: 10,1 miljarder USD
2021: 12,4 miljarder USD
USA´s dominans vad det gäller streamingintäkter är mycket stor, även om man inte räknar på intäkterna i konsumentled utan på nettointäkterna till masterägare (som är den metod IFPI använder sig av).
De globala intäkterna från streaming år 2020 landade på 13,4 miljarder dollar (IFPI Global Music Report. Siffrorna för 2021 släpps den 22 mars). Som jämförelse kan vi titta på netto streamingintäkter på de 5 största musikmarknaderna i världen år 2020:
1. USA: 5 753 miljoner USD
2. Storbritannien: 945 miljoner USD
3. Tyskland: 727 miljoner USD
4. Kina: 718 miljoner USD
5. Japan: 688 miljoner USD
Intäkterna i USA ökade med 22 procent under år 2021 jämfört med år 2020. Och även om det är streaming som är helt dominerande, går det inte att komma ifrån att utvecklingen kring fysisk musikmedia också är intressant. I rapporten står bl.a. att läsa:
”For the first time since 1996, both CDs and vinyl records experienced revenue growth in the same year. The resurgence in vinyl records continued for the 15th consecutive year, as revenues grew 61% to $1.0 billion in 2021. The last time vinyl records exceeded $1 billion was 1986. Vinyl accounted for 63% of revenues from physical formats, and 7% of total music revenues. ”
—–
BTS genomförde i helgen ett tre dagars event i Seoul, och livestreamade på lördagen sin konsert till mer än 3 700 biografer i 75 länder. Biljettintäkterna landade på 310 miljoner kronor, bara för den konserten. Enligt HYBE, skivbolaget bakom BTS, är det det största liveströmmade eventet någonsin till biografer.
Under söndagen så avslutade man med en strömmad konsert på nätet, med över 1 miljon betalande tittare. På plats framför den fysiska scenen var ”bara” 45 000 fans under helgen, så den absoluta merparten upplevde konserterna digitalt på ena eller andra sättet.
Om det är något som pandemin har fört med sig, så är det insikten om de ”bonus-intäkter” som går att göra genom att strömma konserter till de som inte kan vara med på plats. Framför allt gäller det naturligtvis de stora artisterna som har fans över hela världen.
Men, tittar man på den senaste undersökningen från svenska grenen av Ticketmaster tillsammans med Svensk Live, verkar det som om svenskar framför allt vill se musik live fysiskt under 2022. Eller, man har inte så mycket val, hela 77 procent har redan någon form av biljett till ett fysiskt kommande evenemang som blivit uppskjutet på grund av pandemin.
Undersökningen visar också att 24 procent kommer spendera mer på live-event 2022 – främst för att ta igen det de missat, 34 procent tror att biljettpriserna kommer öka, och 46 procent kommer troligtvis senarelägga sina köp jämfört med före pandemin.
Läs hela rapporten från Ticketmaster/Svensk Live (PDF)
—–
AEG har ingått ett samarbete med NFT-plattformen Autograph, som innebär att de kommer skapa och sälja NFT-er från olika festivaler och evenemang som AEG arrangerar. Först ut är festivalen BUKU Music and Art Project i New Orleans, där besökare kommer kunna köpa affischer som NFT-s, verk från åtta olika artister, samt NFT-er som öppnar upp exklusiva features till nästa års festival.
Dillon Rosenblatt, CEO på Autograph, kommenterar samarbetet:
– Festival culture creates an opportunity to build and curate communities at scale through Web 3 technology; our goal is to create an experience that lives digitally and physically to enhance the festival attendees’ overall experience. We are thrilled to kick-off our partnership with AEG Presents through an interactive experience at BUKU defined by celebrating the connection between art and technology.
—–
Apple har köpt upp AI Music, en plattform som autogenererar adaptiv musik baserat på artificiell intelligens. Plattformen liknar till viss del AIVA och Amper Music, och kan framför allt användas för att skapa royaltyfri bakgrundsmusik och produktionsmusik, men även för att skapa ”fri” musik till spel, reklam, film och tv.
Syftet med uppköpet är förmodligen att integrera tekniken i Apples tjänster, och dra nytta av kompetensen hos AI Musics personal, även om Apple än så länge avböjt att kommentera uppköpet. Målet med AI Music beskrivs som följande:
”Give consumers the power to choose the music they want, seamlessly edited to fit their needs or create dynamic solutions that adapt to fit their audiences.”
Frågan är nu om tekniken kommer att användas i Apple Music för konsumenter, eller i Apple Music for Businesses, den bakgrundsmusikapp som Apple kör tillsammans med Playnetwork, som lanserades under år 2019. I samband med den lanseringen beskrev Apple sin businesstjänst på följande sätt:
”The combination of world-class music content curation, easy-to-use software tools, and proprietary technology that functions with your other Apple products means you can share incredible soundscapes in the background or foreground of your store.”
Personligen tycker jag det låter troligt att AI Musics teknologi skulle kunna användas på ett ypperligt sätt i det sammanhanget.
—–
Just nu pågår en rättegång i London angående låten Shape of You med Ed Sheeran, som anklagas för att vara ett plagiat av låten Oh Why som släpptes år 2015 med Sami Switch (eller Chokri).
Bakgrunden är att Sami Chokri skickat låten till personer runt omkring Ed Sheeran år 2015, med målet att Sheeran skulle plocka upp den. Vid en låtskrivarsession år 2016, när Shape of You skapades, infylkades raden ”Oh Why, Oh Why, Oh Why”, och det är den allting handlar om.
Både Ed Sheeran och Johnny McDaid (Snowpatrol) hävdar att de aldrig hört den andra låten tidigare. McDaid säger bl.a:
”I have been a professional songwriter for many years and have achieved substantial success. I do not need or want to, nor would I ever, plagiarise other people’s work. The idea is abhorrent to me.”
Sami Chokri å andra sidan hävdar att hans låt på något sätt måste nått fram till Sheeran, eftersom likheten i just den delen av låten är tydlig. Avgör själv, här är båda låtarna med start från tidpunkten det gäller:
—–
Lästips: Why are hedge funds urging songwriters to sell their catalogs right now? Think about it.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se