Hanna Saric har befordrats till Director Creative & Marketing på snabbväxande musikbolaget Today Is Vintage. Vi blev nyfikna på hennes branschbakgrund och nya roll och ställde fyra snabba.
Du har bakgrund i digital marknadsföring inom e-handeln. Hur hamnade du i musikbranschen?
– Det har länge varit en dröm att jobba i musikbranschen! Jag gick i musikklass hela mellan- och högstadiet så musikintresset har alltid funnits där. Jag kom först i kontakt med Today Is Vintage för ett marknadsföringsuppdrag, sedan tog det inte lång tid innan min roll i bolaget blev mycket bredare än så och omfattar nu även A&R, Creative, Management m.m.
Vad kan din yrkesbakgrund tillföra din nya kreativa roll?
– Jag har jobbat med marknadsföring i många olika branscher, allt från skönhet till fastigheter, både inhouse och på byrå. Jag tror att den breda erfarenheten gör att jag tänker utanför boxen och bidrar med nya idéer och kreativa sätt att jobba med branding som uppskattas av teamet och våra kreatörer.
Vad är viktigast för dig för en lyckad artistlansering?
– Det jag tycker är viktigast (och roligast) är att skapa en hel upplevelse kring lanseringen. Jag älskar musik och försöker alltid fånga den känslan jag själv är ute efter när jag upptäcker en ny och spännande artist. Känslan av att man vill berätta för varenda person man känner om den här nya artisten eller låten. När man längtar efter vad som ska komma härnäst och känner sig connected till artisten som lyssnare/fan.
Vad jobbar du med under våren?
– Today Is Vintage expanderar och vi har många nya artister och producenter på bolaget. Vi representerar numera Grammy-vinnande producenten T Minus bakom låtar som J. Cole (MIDDLE CHILD), Kendrick Lamar (Swimming Pools), Drake (The Motto, Blem), Young Thug & Travis Scott (The London) och många fler. Vår nya stjärna Virgin Miri stordebuterar till våren och det kommer bli galet! Även Naod släpper EP, GERD ska ut och spela i USA och Sverige – så jag kommer definitivt ha fullt upp!
Christel Valsinger