Under år 2021 såg Spotify en positiv utveckling inom lyssnandet på kvinnliga musikskapare, men balansen är fortfarande långt ifrån jämställd. Nu vill Spotify accelerera utvecklingen och tar hjälp av kända kvinnor via den dedikerade musikhubben EQUAL och festivalen Nine Muses.
Under år 2021 var det bara 19 procent av låtskrivarna till topp 50 mest streamade låtar på Spotify i Sverige som var kvinnor. Andelen kvinnliga producenter var ännu lägre, bara 5 procent av topp 50 låtar hade kvinnliga producenter.
Detta var dock klart bättre än året innan, då bara 11 procent av låtskrivarna var kvinnor, och endast 1 procent av topp 50 låtar hade producerats av kvinnliga producenter.
Sett till den totala lyssningen under året i Sverige var det också mindre än 24 procent av konsumtionen som skedde på musik från kvinnliga artister. Det var ändå högre än det globala genomsnittet, som landade på 22,6 procent.
Spotify har sedan tidigare gjort mycket för att försöka förbättra situationen, t.ex. genom att i urvalet lyfta fram kvinnliga låtskrivare och producenter. Spotifys egna spellistor innehåller 9 procent mer kvinnor jämfört med när svenska lyssnare själva bestämmer vad de lyssnar på.
Nu vill Spotify dock öka satsningen ytterligare genom en dedikerad hubb som lyfter fram musik skapad av och med kvinnor. Spotify EQUAL finns nu på mer än 50 marknader, och i Sverige sluter en rad artister upp för att kvinnoampa, dvs. hylla och höja kvinnliga artister och musikskapare.
Zara Larsson, Peg Parnevik, Cherrie, Imenella, Daniela Rathana och Tove Styrke kommer alla att fylla EQUAL-hubben med personliga spellistor som innehåller musik skapad av och med kvinnor.
Jenny Hermanson, Nordenchef på Spotify, säger:
– Spotify har i flera år arbetat för att utbilda och stärka kvinnliga musikskapare genom Equalizer Project, bland annat genom nätverksträffar, producentutbildningar, seminarier och en podcast. Nu vänder vi blicken mot fansen för att uppmuntra dem att i högre grad upptäcka och faktiskt lyssna på mer musik skapad av kvinnor. Fansen sitter på makten och möjligheten att lyssna mer jämställt.
EQUAL-hubben och satsningen fortlöper under hela året med en rad aktiviteter för kvinnliga musikskapare. Parallellt arbetar Spotify kontinuerligt med att förbättra representationen av kvinnliga musikskapare i sina redaktionella spellistor, där lyssnandet på kvinnliga artister idag är 25% (jämfört med 23% kvinnliga artister när svenskarna själva väljer vad de vill lyssna på).
– Det finns betydligt fler kvinnliga artister och musikskapare än vad statistiken ger sken av, de behöver bara få synlighet och rätt support för nå fler lyssnare. Med EQUAL vill vi stötta dem och inspirera till ett mer jämställt musiklyssnande. Hela vår bransch behöver steppa upp och bidra till förändringen, fortsätter Jenny Hermanson.
Förutom EQUAL genomförs den 8 mars Nine Muses Festival tillsammans med Kinnevik, MTG och Discovery. Årets tema är Create Your Own Path, som syftar till att utforska sätt att lyckas som kvinna i den kreativa industrin.
Bland årets talare finns forskaren och reklamkvinnan Nina Åkestam Wikner, prisbelönta modedesignern Louise Xin, Vogues globala underhållningschef Deborah Ababio och Spotifys globala Equity & Impact-chef Elizabeth Nieto.
Spotify listar också topp 5 mest lyssnade kvinnorna i Sverige på Spotify under 2021:
1. Veronica Maggio
2. Miriam Bryant
3. Molly Sandén
4. Billie Eilish
5. Miss Li
Länk: Hubben Spotify EQUAL
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se