7 mars 2022

4 SNABBA: Nova Faham på Riverdorms

En streamingtjänst, fokuserad på musik, grundad i Sverige, där alla vinster återinvesteras i artisterna. Hur låter det? MI träffade Nova Faham på Riverdorms, som är just precis en sådan plattform.

Streamingmarknaden skulle kunna sägas ha konsoliderats rätt mycket under de senaste åren. I Europa har vi de stora aktörerna, Spotify, Apple Music, Amazon Music och YouTube Music. I Kina är det framför allt Tencents tjänster som är dominerande, och globalt står de ovanstående fem aktörerna för 82 procent av marknaden för betalda streamingprenumerationer (MIDiA, 2021).

Men, det var ett tag sedan någon ny streamingtjänst släpptes. Framför allt en streamingtjänst som skapats i Sverige. Nu finns det en sådan tjänst, som precis startat en Kickstarter-kampanj med förhoppning att kunna lanseras under 2022. Devisen är:

”A music streaming platform with no shareholders. We use your subscription money to make more music according to your votes.”

MI ställde fyra snabba till Nova Faham, grundare och General Manager för Riverdorms, den nya streamingtjänsten från Göteborg.

Vem är du?

– Jag heter Nova, ett namn som här i Sverige har skapat en massa roliga historier med tanke på att jag är kille. Jag är 35 år gammal, pianist och filmskapare, med ett stort intresse för att observera och analysera vad som händer runt omkring oss, och vilka behov som finns.

– Jag är också grundare av Riverdorms, som just gått live på Kickstarter där vi hoppas kunna resa lite kapital under de kommande tre veckorna för att sjösätta vår streamingplattform. Appen är redan klar för iOS, vi behöver bara ytterligare lite finansiering för att kunna lansera den.

Vad är Riverdorms?

– Det är den första not-for-profit underground streamingtjänsten där prenumerationspengarna används för att investera i ny musik, och där användarna röstar fram vilka artister som ska få ta del av pengarna. Artister och musiker som blir framröstade kommer att kunna få motsvarande en månatlig lön utbetald upp till 3 år, plus pengar att producera ny musik för.

– Syftet med Riverdorms är att de pengar fans betalar för en streamingtjänst ska användas för att skapa ny musik, snarare än att fansen bara betalar för access med resultatet att andra än musikskaparna tar pengarna.

Varför tror du att det finns ett behov av en plattform som Riverdorms?

– Den tekniska utvecklingen har gjort att produkten nu för tiden är accessen till musik, streamingabonnemangen, snarare än själva musiken. Det betyder att människor betalar för att få tillgång till mängder av musik, vilket i sig självt naturligtvis är fantastiskt, men det innebär också att den ekonomiska kopplingen mellan användaren och den enskilda låten eller artisten försvinner.

– Det har lett till att många artister och musikskapare får mycket mindre betalt jämfört med tidigare, och nedgraderar all den fantastiska musik som skapas. Riverdorms vill lösa det problemet genom att direkt stötta t.ex. genrer som inte är så populära på andra streamingtjänster, eller lokal undergroundmusik som i vanliga fall har svårt att få några streamingintäkter.

Hur tror du att streamingområdet kommer att utvecklas under de kommande åren?

– Låt mig vara lite fräck här och säga att det beror på om tjänster som Riverdorms får den uppmärksamhet och support från bransch och musikälskare som krävs. Jag tror att om så sker kommer vi kunna se en stor tillväxt där artisterna också kan leva på sin musik.

– Vi tycker naturligtvis att det är fantastiskt att vi lever i en tid när all musik finns tillgänglig bara ett par knapptryck bort, och det tycker nog alla som älskar musik. Det är bara det att den nuvarande setupen måste förändras till att bli mer hållbar. Systemet hos de stora streamingplattformarna gynnar inte musiker och artister främst.

– Riverdorms kostar 4 euro i månaden, vilket innebär att två nya album kan finansieras per 100 000 användare. En miljon prenumeranter innebär 20 album i månaden och fem miljoner prenumeranter 100 fullt finansierade album i månaden. De här siffrorna är inte påhittade, utan baseras på vad som händer när intäkterna investeras i musiken istället för att generera vinst till aktieägare.

Riverdorms planerar att lansera plattformen i Europa till en början, men har som mål att växa globalt på sikt.

www.riverdorms.eu

Riverdorms Kickstarter-kampanj

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se