Den senaste veckan har Spotify fått kritik för sitt agerande i Ryssland, inte minst i sociala medier. Nu har tjänsten svarat till medier, men även i officiell kommunikation.
Kritiken mot Spotify har framförallt gått ut på att tjänsten skulle ha sjösatts i Ryssland under eller strax innan den pågående invasionen. Som MI skrivit stämmer inte detta. Spotify inledde sin ryska verksamhet 2020.
Däremot är det fortsatt oklart om det stämmer, som tidningen Breakit uppgett, att Spotify öppnat ett ”representationskontor” i Moskva så sent som i februari. Spotify förnekar detta, man har meddelat Breakit att även kontoret öppnade 2020.
Till tidningen GAFFA skriver Spotify:
”Spotify öppnade sitt kontor i Ryssland 2020 och varken expanderar eller rekryterar i Moskva. I går meddelades att kontoret i Moskva har stängt”.
En annan sak som uppmärksammats i sociala medier är att Spotify sökt en position som poddchef. Det kommenterar Spotify till GAFFA:
”Den platsannons som det refererats till var från oktober 2021 men låg kvar online. Det har alltså inte pågått rekryteringar under kriget. Det pågick ingen expansion under pågående krig som det har rapporterats.”
Spotify har även gått ut officiellt i sociala medier. Där beskrivs läget:
”Vi är djupt chockade och förtvivlade över den oprovocerade attacken mot Ukraina. Vår viktigaste prioritet under den senaste veckan har varit våra anställdas säkerhet och att säkerställa att Spotify fortsätter att fungera som en viktig källa för globala och regionala nyheter i en tid då tillgång till information är viktigare än någonsin. Till följd av krisen har vi vidtagit flera åtgärder. Vi har stängt vårt kontor i Ryssland på obestämd tid, och vi ger individuellt stöd till vår personal i regionen och till alla ukrainska medarbetare världen över.
Vårt team har granskat tusentals podcastavsnitt sedan krigets början och har begränsat möjligheten att hitta till podcasts som ägs och drivs av medier knutna till den ryska staten. Tidigare i veckan tog vi ytterligare ett steg då vi tog bort allt innehåll från RT och Sputnik från Spotify i EU och andra marknader. Idag lanserade vi dessutom en global guide på Spotify för att förse våra användare världen över med pålitliga nyheter. Vi anser att det är av högsta vikt att vår tjänst finns tillgänglig i Ryssland för att tillåta ett globalt flöde av information.
Våra anställda runt om i världen har också velat stödja människor som drabbats av kriget i Ukraina. Vi har därför matchat och dubblat deras donationer (2:1) för att stödja lokala humanitära insatser. Vi undersöker nu vilka ytterligare steg vi kan ta och kommer att göra det som är bäst för våra anställda och våra lyssnare.”
Spotify uppges ha drygt 500 000 användare i Ryssland.
Lars Nylin