Det har gått nästan fyra år sedan Tim “Avicii” Bergling lämnade oss, när det interaktiva museet Avicii Experience nu öppnar för allmänheten. Hyllningsutställningen är en berättelse om en fantastisk karriär, men ger också plats för sorgen efter en av vår tids största stjärnor.
Producenten, låtskrivaren och EDM-stjärnan Aviciis viktigaste eftermäle, vid sidan av musiken, är utan tvekan det fokus som kommit att riktas mot psykisk ohälsa och hur vi tillsammans kan hjälpas åt att hantera den.
Istället för att bara lyfta de enorma framgångarna som Aviciis musik rönte under hans korta men intensiva karriär, har föräldrarna Klas Bergling och Anki Lidén startat stiftelsen Tim Bergling Foundation, för att öka kunskapen om psykisk ohälsa och självmord. Med det har Tims musik också fått ny, viktig mening.
Också nyöppnade Avicii Experience är en upplevelse där ljus och mörker får finnas sida vid sida.
Bakom genomförandet står Pophouse Entrainment och kulturcentret Space i nära samarbetet med Tims familj, vänner och kollegor. En del av intäkterna går också till Tim Bergling Foundation.
Att arbetet med museet varit känslosamt vittnade innehållsproducent Lisa Halling-Aadland om under pressinvigningen. För att skapa utställningen har hon tagit del av ett omfattande material av videor, foton och intervjuer.
Vid invigningen deltog också Tims pappa Klas Bergling, liksom Prins Carl Philip och Prinsessan Sofia, kurator Ingmarie Halling och Pophouse Entertainments VD Per Sundin.
Den 300 kvadratmeter stora utställningen är kronologiskt uppbyggd och börjar i Tims pojkrum med en datorskärm som visar Tims karaktär i World of Warcraft, ett spel han ägnade en stor del av sin tonårstid åt.
Även den första studion som Tim och hans manager Ash Pournori byggde – Earfile Studios – har byggts upp med originalutrustning och autentiskt pälsdraperi, som användes som ljudabsorbent. Intill kan man lyssna till tre versioner av genombrottshiten Levels med olika toplines. Versionerna kom till i jakten på en sångmelodi till låten, berättar Lisa Halling-Aadland under pressvisningen. Men ingen av dem toppade samplingen av Etta James i låten Something’s Got A Hold On Me, som fick bli kvar i slutversionen.
Flera delar av utställningen är interaktiva. Som besökare kan man göra egna enkla remixer, skapa mashups av flera av Aviciis största hits och sjunga karaoke i VR-bås. Jag tar på mig VR-glasögonen i båset märkt Without You och står plötsligt i en studio framför en mikrofon. Sandro Cavazza ber mig lägga en vers och en refräng och ger mig sedan oförtjänt beröm för min insats. I de intilliggande båsen kan man även sjunga för Aloe Blacc och Carl Falk.
Som musikjournalist är jag extra förtjust i videomaterialet som berättar om Aviciis kontroversiella spelning på Miami Ultra Music Festival 2013 – ett framträdande som förändrade EDM-genren för alltid. Tims val att inkludera countrymusiker på scenen och låta elektronisk dansmusik förenas med traditionell amerikansk musikkultur sände chockvågor genom EDM-världen och många trodde att hans karriär var över. Själv tvekade han eller Ash aldrig på att folk skulle förstå till slut.
Parallellt med de lekfulla och kreativa inslagen har producenterna av utställningen velat illustrera baksidan av framgången, med det höga tempot, de många resorna och de sena nätterna. Livsomständigheter som kan bli extra svåra för den som redan lever med psykisk ohälsa.
Utställningen slutar med ett lugn och stillsamt rum med vita stenväggar och dämpad belysning, som erbjuder plats för att sitta ner och samla sig en stund.
Medvetna om att utställningen kan väcka starka känslor, inte minst bland yngre fans, har man också valt att begränsa antalet personer som får röra sig inne på museet samtidigt. Personalen som finns vid de olika stationerna har även fått coachning av en psykolog för att kunna stötta vid behov.
Och det är en känslosam upplevelse att gå igenom utställningen. Musiken blir så oerhört nära kopplad till det sköra i att vara människa. Jag behöver sitta ner och andas en stund efteråt. Men sen vill jag gå in igen och vara en del av musiken. Den som fortsätter att finnas.
Text och foto: Christel Valsinger
Foto Avicii: Sean Eriksson, Courtesy of Universal Music.
Bild invigningen fr v: Per Sundin, Ingmarie Halling, Prins Carl Philip, Prinsessan Sofia och Lisa Hallin-Aadland.
Bilden längst ner: Lisa Halling-Aadland visar den första studion som Tim Bergling och Ash Pournori hade i en källare på Östermalm i Stockholm. Här återuppbyggd med originalutrustning.