Med jämna mellanrum berättar redaktör Nylin vad MI är för sorts tidning. I dag är det dags igen: nykomlingens guide till MI.
Det kom ett mejl häromdagen där en privatperson hade undringar om huruvida en artist höll på att blåsa hen.
”Är artisten x alltid sådan?”, skrev privatpersonen och beskrev sitt bekymmer, uppenbarligen med intrycket att musikindustrin.se är ställföreträdande guru gällande allt vad musikbransch inkluderar.
Jag har alls inget emot om man ser så på oss. När privatpersoner eller medier hör av sig med frågor gör vi vad vi kan för att agera kunskapsbank och bollplank.
Men det är givetvis inte kärnan i vår lilla låda.
Här tänkte jag för nytillkomna kontakter försöka formulera hur den kärnan ser ut de flesta dagar.
Många av er har varit med oss länge. En del kanske ända sedan MI var en stolt printtidning med stor redaktion, egna designers, fotografer och allt. Ni har säkert noterat att MI med tiden, i synnerhet sedan den blev en webb-tidning på 00-talet, alltmer fokuserat på det som klumpas ihop under paraplyet business-to-business.
Nånstans där ligger också fokus för en trio frilansare spridda över landet:
Vi försöker kort sagt på uppdrag av Ifpi och Musikförläggarna att summera vad som händer på och omkring musikbolagen, både i personalfrågor och i ”stall” hos förlag och skivbolag.
På det kommer sedan ett jämnt flöde av omkringliggande ämnen: nyheter om livescenen, organisationer och inte minst tech-sidan.
Om undertecknad tar mycket av det som sker på skivbolag och Christel Valsinger på motsvarande sätt skildrar förlagen ansvarar Daniel Johansson för det som vi extremt förenklat kallar ”digitala nyheter”. Som alla vet är det explosivt fält, det växer och sprakar, vi anser det självklart att det får stort utrymme.
Många av er som kommer in som nya undrar om vi vill göra artistporträtt.
Renodlade sådana har faktiskt MI aldrig gjort och gör inte alls som webb-tidning. Vi låter andra stå för detta – dagstidningar, Gaffa, Kingsize, SR, Popmani, Hymn och vad det må vara. Vi nöjer oss på det området med ”sajnings”-nytt och i viss mån speciella tillfällen som jubileer och spektakulära liveprojekt.
Vi tummar lite på detta gällande låtskrivandet.
Trots de exceptionella svenska framgångarna på låtskrivarsidan är det ju som om att världen bortom Max Martin fortsatt inte existerar för breda medier. Så där kliver vi lite på, ibland snuddar vi vid artistporträttets form, fast om kompositörer/producenter.
Att vi inte gör artistporträtt, releasenytt och recensioner ska dock inte hindra någon av er från att skicka info om utgivningar.
Bortom hörnet på en release kan finnas en listframgång eller annat som är mer av nämnda business-to-business. Vi är gärna med i hela den kedjan, även om det inledningsvis mest blir att vi snabb referenslyssnar på det vi fått. Likaså gällande allt som triggas av nya medier, som TikTok.
Det ska också nämnas att vi inte har någon redaktionslokal. Vill du skicka fysiska plattor, böcker eller annat får du kolla med respektive mottagare av oss tre.
Slutligen: för annonserna står Ida Johansson som du når på ida.johansson.97@iCloud.Com. Fakta om annonser finns annars på en flik på www.musikindustrin.se.
Vad jag svarade privatpersonen om artisten X märkliga vanor?
Det spar jag till mina samlade MI-memoarer i en, hoppas jag, ganska avlägsen framtid.
För detta är kul. Oerhört kul. Musikbranschen har nog aldrig tagit så många spännande riktningar som nu, det är bara att svepas med.
Lars Nylin