21 februari 2022

JOHANSSON om Krokströmmen, Stem Player, Spotify mm

Krokströmmen är en liten plats som numera står för en stor andel av lyssningen på Spotify i Sverige. Varför? Ye, eller Kanye West, struntar i alla streamingtjänster, och Spotify satsar ännu mer på podcasts. Det och annat från Daniel Johansson.

—–

Många i musikbranschen har noterat att Krokströmmen seglat upp som en ny viktig plats för Spotify-lyssning i Sverige, där det verkar bo hundratusentals människor som strömmar hejvilt. Problemet är att i verkligheten bor det knappt någon alls i Krokströmmen…

Krokströmmen är en liten plats som ligger nära Ytterhogdal i Härjedalen vid Ljusnan, och som väl mest kanske är ”känt” för sitt vattenkraftverk, som är ett av Fortums största. Så hur kommer det sig att Krokströmmen storleksmässigt numera ligger mellan Stockholm och Göteborg som största ort på Spotify i Sverige, och för en del artister faktiskt ”större” än huvudstaden?

Problemet ligger troligen hos någon av våra stora operatörer (inget namn nämnt).

Samma sak har branschen i Norge sett under den senaste tiden, med den lilla platsen Stodsbuoye i Hedmark. Telenor verkar av någon anledning ha registrerat en massa IP-adresser på geografiska koordinater som ligger nära Stodsbuoye, med resultatet att Spotifys trackingfunktion helt enkelt tror att användarna kommer därifrån.

Så, vi kan vara lugna, det står inte en massa stream farms där ute i skogen i Härjedalen. Och det är troligen inte heller Spotifys fel.

Men, samtidigt är det naturligtvis inte bra att det inte går att lita på den geografiska informationen. Många förlitar sig på Spotify for Artists, Apple Music for Artists och verktyg som Chartmetric och Soundcharts för att kunna förstå hur musiken konsumeras, fansens demografi och intressen osv.

Låt oss (bara som exempel) säga att operatören som placerat en massa IP-adresser ute i skogen i Krokströmmen, är Tele2, och att det gissningsvis handlar om flera hundra tusen IP-adresser, kanske uppåt en miljon. Det innebär att det blir svårt att använda geografisk information för marknadsföring eller liknande aktiviteter, eftersom alla de där personerna som lyssnar på Spotify naturligtvis inte sitter mitt ute i snön.

Visst, för de största artisterna vet vi ju att intresset är ganska jämnt fördelat mellan de olika städerna, men för andra artister kan det vara rätt viktigt att se vad som händer med nya releaser i olika städer, för att t.ex. kunna designa kampanjer i sociala medier med geografisk avgränsning.

Förhoppningsvis kommer det någon form av förklaring från Spotify, även om det troligen alltså inte ens är Spotifys fel, utan helt enkelt en internetleverantör som bestämt sig för att Krokströmmen verkar vara en bra plats för en massa IP-adresser…

—–

SoundCloud rapporterar ökade intäkter för år 2020, med 31 procent jämfört med år 2019. Totalt landade intäkterna under 2020 på 193,5 miljoner euro, vilket motsvarar lite över 2 miljarder kronor.

I jämförelse med andra streamingplattformar är det självklart inte några enorma intäkter, men med tanke på att SoundCloud var nära att gå omkull för bara några år sedan är det ändå positiva nyheter.

Bruttovinsten blev 60 miljoner euro, och efter kostnaderna (inklusive avräkning till rättighetshavare och licenser) landade det operativa resultatet på minus 15 miljoner euro.

SoundCloud använder sig numera av en user-centric modell som man kallar Fan-Powered Royalty, eller FRP. Modellen gäller för SoundCloud Go+, som är deras betalabonnemang, där varje konto räknas var för sig och pengarna betalas ut endast till de artister som ett konto har strömmat under en månad.

—–

Kanye West, som numera kallar sig för Ye, meddelade i torsdags att det enda sättet att få tag på det nya albumet Donda 2, som lanseras den 22 februari, kommer att bli genom den egna hårdvaruspelaren Stem Player. Enligt honom själv har han sålt 10 000 spelare under de första tre dagarna sedan nyheten, till ett pris av 200 dollar styck.

Information och lanseringen av Stem Player släpptes första gången redan i augusti förra året, och kom då förladdad med det föregående albumet Donda. Stem Player är en musikspelare som gör det möjligt för användare att kunna mixa och använda stems i musiken, förutom att kunna lyssna på den vanliga mixen. Användare kan separera t.ex. trummor, bas, vocals, instrument och samplingar.

Enligt Ye själv tackade han nej till ett bud från Apple Music på 100 miljoner dollar, där Donda 2 skulle släppas exklusivt. Istället ska albumet inte finnas tillgängligt på någon av de vanliga streamingplattformarna framöver, vilket troligen kommer att innebära att piratkopieringen av albumet lär skjuta i höjden.

Själva apparaten har ingen touch screen utan ser ut lite som en puck av typen Chromecast, med knappar och ledlampor på, som man kan koppla hörlurar till för att lyssna, eller koppla samman med Bluetooth-högtalare.

Ye beskriver själv varför han gör så här:

“Jay Z made Tidal and fake media attacked him. Well in the words of my big brother. Come and get me. I’m willing to die standing cause I ain’t living on my knees no more. God please cover me. I run this company 100% I don’t have to ask for permission. This is our 2nd generation stemplaye.r We have more things we working on. I feel like how I felt in the first episode of the documentary.”

Det är precis som Ye skriver inte första gången som en eller flera artister bestämmer sig för att göra egen sak i den digitala kontexten. DIY-sektorn har vuxit enormt tack vare övergången till digital distribution, och idag finns många olika möjligheter för artister att skapa alternativa intäktsströmmar direkt från fansen.

Historien har dock visat ganska tydligt att alla försöka att stänga in marknaden, att använda sig av olika former av tekniska skydd, eller på andra sätt försöka styra folks sätt att konsumera musik på, alltid misslyckas.

Lita på att albumet kommer piratkopieras flitigt framöver, även bland folk som förmodligen inte hade lyssnat på albumet om det funnits på Spotify.

—–

Staccs, streamingtjänsten för konserter och musikdokumentärer, har inlett ett samarbete med Thåström. Samarbetet innefattar licensiering av Thåströms festivalspelning på Way Out West från 2011, med intervjusegment från Thåström själv.

Anders Tullgren, VD för Staccs, kommenterar det nya innehållssamarbetet:

– Thåström är en drömartist att jobba med. Förutom att vara en av våra allra bästa liveartister så är det extra kul att en artist som honom, som sällan gör liknande samarbeten, ändå ser Staccs som en naturlig plats för denna konsert. Detta är ytterligare ett bevis på att vår modell, med artisten och rättighetsinnehavaren i fokus, är något efterlängtat av alla. Konserten i sig är också helt otrolig, vilket jag är säker på att våra användare kommer uppskatta.

Thåström är aktuell med turnén ”Dom som skiner” som startar i Fyrishov Multihallen i Uppsala 18 mars och avslutas i Stockholm på Avicii Arena den 21 maj 2022.

—–

Spotify köper upp två stora aktörer inom podcasting och reklam, Chartable och Podsights. Båda företagen erbjuder lösningar som gör det möjligt att tracka vad som händer med reklam i poddar och hur effektiva kommersiella budskap är.

Podsights teknik kommer inte bara att användas för poddar, utan kommer också integreras i samband med reklam som streamas på gratisabonnemangen för musik.

Spotify skriver:

”With the acquisition of Podsights, Spotify will be able to help advertisers understand how podcast ads drive actions that matter to their businesses. Over time, we plan to extend these measurement capabilities beyond podcasts to the full scope of the Spotify platform, including audio ads within music, video ads, and display ads.”

Läs pressmedddelande

—–

Kommer ni ihåg Soundrop? Den populära ”appen” i Spotify där man kunde lyssna på musik tillsammans, men som stängde ned hösten 2014 när Spotify bestämde sig för att stänga ned tredjepartsappar på plattformen?

Nå, den här nyheten handlar inte om den appen, utan om ett annat Soundrop, distributören Soundrop, som meddelar att man kommer börja distribuera till TIDAL samt fördela pengar enligt den user centric modell som Tidal infört på sitt plus-abonnemang, direkt till artister.

Gabe Herring från Soundrop säger:

– TIDAL has been one of our most requested distribution partners. On top of that, TIDAL has made some industry-leading commitments to its artist-founded roots. One big one: It’s launched a fan-centric payment model that will serve Soundrop artists well. We are excited to work with a streaming service that is both popular with our creator community and that shares our passion for supporting artists.

TIDALs modell innebär att den artist som en användare lyssnar på mest under en månad får upp till 10 procent av prenumerationspengen från den användaren direkt utbetalt. Den övriga prenumerationspengen fördelas utifrån vad användaren lyssnat på under månaden, Användaren kan sedan se hur pengarna har fördelats, och vilka artister man har stöttat med sitt lyssnande.

www.soundrop.com

Läs mer om TIDAL HiFi Plus

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson