Förra veckan slog MI fast att inget i branschen så intresserat världen omkring oss som de stora katalogköpen. Det tog tre dagar så var detta ämne en mild bris jämfört krigstidsrubrikerna kring ett namn som var med då. Vi gick från en storm till en orkan samtidigt som Malik tjöt där ute. Och det handlar om mer än Joe Rogan.
Neil Youngs avhopp från Spotify triggade en diskussion som gått runt världen. Att det blivit sprängstoff bygger på att det inte endast handlar om Neil Youngs åsikter om Joe Rogans poddinnehåll.
Knappast ens den som fokuserat på Youngs rätt att ha en ståndpunkt kontra Rogans rätt att få bjuda in kvacksalvare kan vid det här laget ha missat att affären också öppnat ett antal dammluckor.
Genom dessa väller det nu åsikter om gammal musikekonomi jämfört den tyngsta företrädaren för en ny sådan (Spotify betalar minst per stream av de renodlade musiktjänsterna), ljudkvaliteten (ofta ansedd som usel hos Spotify), gigantiska arvoden till företagets chefer, kontroversiella privata investeringar från VD Daniel Ek.
Men inte minst etiken hos en plattform som plötsligt har fått inse att den med podcastningen också är en publicist.
Jag tror inte att detta kommer rejält skaka om och än mindre sänka Spotify. Ännu har heller ingen streamingdominant signalerat avhopp. De nedgångar på börsen för Spotify som det talas om, 2 miljarder dollar, har drabbat åtskilliga techföretag på senare tid. Under måndagen tvärtom steg värdet i aktien. Aktiens ned- och uppgång har helt enkelt ytterst lite med det här att göra.
Men detta kan, och bör, göra att Spotify markant ser över sin transparens och självbild. Man behöver inte vara dyrkare av herr Jantes lagar för att se ett företag som många gånger har upplevts för dominant för sitt eget bästa.
Denna kritik har inte minskat i en tid när Spotify alltmer blir en ljudtjänst, med musik som endast en komponent. Fakta är att antalet betalande prenumeranter minskat. Om det är följden av produkten Spotify blivit otydligare vet vi ännu inte.
Det regelverk för podcasts som Daniel Ek presenterade i ett blogginlägg på söndagen är en liten bit på vägen mot bättre tydlighet som färsk publicist. Precis som utökade verktyg för Spotify For Artists varit en liten bit på vägen på musiksidan. Men Spotify har mycket att göra för att justera varumärket i musiksammanhanget till det var innan börsintroduktionen 2018. Om man nu ens bryr sig om detta.
I min omgivning byter nu åtskilliga till framförallt Apple Music men också Tidal. Finlirare talar Qubuz och Bandcamp.
Själv blir jag kvar. Jag har bara ork att hålla reda på en tjänst, tycker ljudet duger för mig, gillar den djupa katalogen (även om t ex Tidal har fler titlar). Dessutom känns det självklart i min roll att ha koll på hur Spotify jobbar och fungerar. Fortsatt tror jag att det som konsument är den bästa tjänsten och därför välförtjänt störst. Därtill fakta: Spotify betalar upp mot 70 % av omsättningen i royalty till musiken, totalsiffror som 250 miljarder nämns.
Men jag har applåderat Neil Young privat. Han är yvig och intuitiv, ofta konsekvent inkonsekvent. Jag får för mig att han inte ens anade vad han ställde till med, inte har särskilt mycket koll. Men han säger vad han tycker om saker. Sådant är lätt att älska. Och här finns många motiv för åsikter.
Det är väl mer tveksamt hur älskad han är just nu i Spotifys innersta.
*
Det är god humor när James Blunt hotar med att lägga upp ny musik på Spotify om inte Joe Rogan tas bort. Det är mer tveksam humor när ett fejkmeme berättar att Yoko Ono kommit med samma ”hot”. Yoko Onos katalog finns sedan länge på Spotify.
*
Vad tycker Magnus Uggla om saken?
*
Det tommaste hotet är alla som skriver att de ska gå över till YouTube baserat i Spotifys ersättning per stream. YouTube ligger enligt de flesta analyser på halva summan jämfört Spotify.
*
Billboard analyserar att Neil Young och Joni Mitchell vardera kommer att förlora 10% av sin omsättning på att lämna Spotify. Frågan är om detta är beräknat från helt tomma kataloger. I skrivande stund finns fortfarande deras mest streamade låtar kvar på tjänsten. Märkligt i sig.
Lars Nylin