Laleh släpper nya singeln Leopard på fredag. Låten ges ut på hennes egen nystartade label PALANG, som backas upp av Universal Music.
Sedan 2005 har Laleh producerat och skrivit över hundratals låtar som resulterat i dussintals hits på både svenska och engelska, senast i raden är den flerfaldigt platinabelönade singeln Det kommer bli bra. Den 4 februari är det dags för nya singeln Leopard.
– Jag vill att alla som hör låten känner sig stärkta av den, även solen har sina fläckar brukar man säga, ibland kan de fläckarna bli till något bra. Vi är alla både fina och fula, att ta det mörkaste i en och vända det till något positivt, solen den har fläckar som en leopard, säger Laleh i ett pressmeddelande.
Låten släpps på den nystartade labeln PALANG, som på persiska betyder just leopard. Idén till PALANG fick Laleh bara några år efter att hon flyttat till LA för snart åtta år sedan, där hon jobbat som musikproducent för internationella artister som Shawn Mendes, Demi Lovato och Ellie Goulding.
Nu har hon hittat rätt stöd och team att förverkliga sin vision. Bolaget får uppbackning av Universal Music.
– Vi beundrar Laleh både som artist, låtskrivare och producent och är oerhört glada och stolta över att inleda ett samarbete med Laleh och PALANG, säger Jael Steinberg, Universal Music.
I samband med sitt debutalbum bröt Laleh ny mark genom att bli första kvinnan att vinna en Grammis som Årets Producent år 2005, nu nästan 20 år senare blir PALANG hennes nästa utmaning. Labeln ska börja släppa egna artistakter redan efter sommaren 2022, men ska också fungera som en produktions-hub av producenter och låtskrivare som skriver för och med andra artister signade till andra bolag.
– Man brukar säga att artister är lite som idrottare, man satsar och tränar de första tio åren och sen kanske det går bra till slut. Tanken är att göra den resan lite lättare för nästa generation artister och producenter. Jag vill skapa en kreativ atmosfär där alla kan känna sig trygga och passa in. Det är deras driv som sätter gränserna, mottot är att göra hits, fast på vårt egna sätt, utvecklar Laleh.
En undersökning publicerad 2019 i Billboard visade att endast runt 2-5 procent av popmusiken produceras av kvinnor.
– Tyvärr kom inte den siffran som en nyhet. Vi behöver tveklöst aktivt fortsätta att förändra och forma en musikindustri som är självklar för alla att skapa, utvecklas och ha framgång inom. Det känns otroligt inspirerande och roligt att få ta del av Lalehs vision och drivkraft, säger Sofia Sandqvist på Universal Music som nu blir en del av PALANG.
För Laleh väntar ett fullspäckat år, utöver ny musik och nystartad label så skriver hon även in sig i historien som den första kvinnliga svenska artist som spelar på ett utsålt Ullevi. Konserten äger rum den 10 juni 2022 i gamla hemstaden Göteborg.
Christel Valsinger