18 januari 2022

JOHANSSON om Spotify, Merlin, Audoo, Boomy mm

Spotify vinner över Potify. Staccs och Winnerbäck i samarbete. Merlin öppnar upp medlemmarnas musik för YouTube. Audoo – en ny plattform för att samla in data från barer och klubbar, och Boomy som gör det möjligt för vem som helst att tjäna pengar på musik. Det och annat från Daniel Johansson. 

—–

Spotify vann nyligen en juridisk process gentemot cannabis-tjänsten Potify. Det är en laglig tjänst som finns i USA sedan år 2017, och enligt egen utsago tänkte man överhuvudtaget inte på Spotify när man kom på namnet.

Spotify å andra sidan menar att varumärket Potify utnyttjar namnet på ett negativt sätt och att det innebär en exploatering och felriktning av varumärket. Potify drivs av företaget US Software, och det var i samband med att man ville varumärkesskydda ”potify” som myndigheterna och Spotify reagerade.

Domstolen har dömt till Spotifys fördel, och US Software får helt enkelt vara lite mer kreativa i att namnge sin potplattform.

—–

I ett öppet brev från 270 läkare och forskare krävs att Spotify tar avstånd från de felaktiga uttalanden kring covid som gjorts i podden The Joe Rogan Experience av gäster. I brevet står bl.a:

“As scientists, we face backlash and resistance as the public grows to distrust our research and expertise. As educators and science communicators, we are tasked with repairing the public’s damaged understanding of science and medicine. As physicians, we bear the arduous weight of a pandemic that has stretched our medical systems to their limits and only stands to be exacerbated by the anti-vaccination sentiment woven into this and other episodes of Rogan’s podcast.”

Läs hela brevet

—–

Den svenskgrundade konsertjänsten Staccs meddelar att man ingått avtal med Lars Winnerbäck om streamingrättigheter i Sverige, Norden och Baltikum för konserten ”Lars Winnerbäck – Direkt från Södra Teatern”.

Jonas Sellberg, Chief Operations Officer och Co-founder av Staccs kommenterar:

– Lars Winnerbäck är en omåttligt populär och ikonisk svensk liveartist, vilket gör det extra kul att vi exklusivt får möjlighet att erbjuda konserten från Södra Teatern via vår tjänst. Det är första gången vi jobbar direkt med en stor artist som själv licenserar ut en spelning till fansen via oss. Jag är övertygad om att det blir ett populärt tillskott i vår redan breda katalog av inspelade livekonserter på Staccs.

—–

Indiebranschens samarbetsorgan Merlin meddelar att man har ingått samarbetsavtal med tjänsten Lickd som erbjuder musik till kreatörer på bl.a. YouTube. Samarbetet innebär att alla som skapar innehåll till YouTube kommer att kunna använda sig av musik från Merlins medlemmar i form av labels och distributörer, genom Lickd.

Charlie Lexton, CEO för Merlin, säger:

– We’re delighted to partner with Lickd to power its platform and to give creators access to millions of songs from around the world. Our partnership will make the licensing process more streamlined for Merlin members. User-generated social video content is one of the fastest-growing sectors in the media and entertainment industries, and we´re thrilled to help keep our members music at the forefront.

www.lickd.co

—–

Merlin har också gjort en del förändringar i styrelsen, med nio nya ledamöter från olika delar av världen, samt fyra rådgivare. Totalt består styrelsen nu av 20 ledamöter. Inga representanter finns dock med från de nordiska länderna.

Se hela styrelsen för Merlin 2022

—–

Videon Baby Shark blev den första videon att passera 10 miljarder visningar på YouTube. Den näst mest spelade videon är Despacito, som har en bra bit kvar till den nivån, med sina 7,7 miljarder visningar.

Gangnam Style, som för några år sedan var den mest spelade videon, är numera inte ens med på topp 10 mest sedda videos:

1. PinkfongBaby Shark Dance: 10 miljarder visningar
2. Luis FonsiDespacito: 7,7 miljarder visningar
3. LooLoo KidsJohny Johny Yes Papa: 6,6 miljarder visningar
4. Ed SheeranShape of You: 5,6 miljarder visningar
5. Wiz KhalifaSee You Again: 5,4 miljarder visningar
6. CocomelonBath Song: 4,9 miljarder visningar
7. Miroshka TVLearning Colors: 4,6 miljarder visningar
8. Get MoviesMasha and the Bear: 4,5 miljarder visningar
9. Mark RonsonUptown Funk: 4,4 miljarder visningar
10. ChuChu TVPhonics Song with Two Words: 4,4 miljarder visningar

—–

Det kan i sammanhanget med topplistor vara intressant att se vilka artister som var populärast på YouTube i Sverige förra veckan:

1. The Weeknd
2. Haval
3. Einár
4. Ant Wan
5. Encanto – Cast (Disney)
6. Ed Sheeran
7. Adassa
8. ADAAM
9. Eminem
10. Manny Flaco

Allt enligt https://charts.youtube.com/?hl=sv, där man också kan se vilka enskilda låtar som visas mest i Sverige, liksom vad som trendar.

—–

Whitney Houston gick tragiskt bort 2012. I december såldes en tidigare outgiven låt med Whitney Houston som NFT, för motsvarande ca 9 miljoner kronor. Inspelningen gjordes när Whitney Houston var 17 år gammal, d.v.s. år 1980.

Plattformen som användes är OneOf, som fokuserar på musikrelaterade drops, och försäljningen slog nytt rekord på plattformen. Så här beskrivs objektet, samt den visuella delen som skapats av Diana Sinclair:

”The Whitney Houston “OneOf One” NFT includes the trailer video AND full personal use rights of a never-before-heard demo track from Houston when she was just 17 years old, as well as a digital video created by 17-year-old crypto-art sensation, Diana Sinclair. Only one lucky collector will win personal access to this truly once-in-a-lifetime item.”

Se budgivning och objekt

—–

Boomy heter en app som liksom svenska Starmony använder sig av artificiell intelligens för att snabbt skapa musik on the fly. Appen meddelar att musikskapandet nått nya höjder under pandemin, och att även personer som tidigare aldrig gjort musik nu börjar kunna tjäna pengar på kreationerna som skapas.

Grundaren Alex Mitchell säger:

– Eighty-five per cent of our users have never made music before. And now we’ve got people who are paying their rent, and augmenting their income, with $100 or $200 a month from Boomy during Covid.

På hemsidan beskriver man appen på följande sätt:

”Boomy uses music automation technology powered by artificial intelligence, which you can use to create and save original songs in seconds for free. You can also create Releases and distribute them to all major streaming services and digital music retailers worldwide, and earn a share of royalties when your songs are played on networks like Spotify, Apple Music, TikTok, and YouTube.”

www.boomy.com

—–

Audoo heter en ny plattform som används i Japan för att monitorera musik som spelas på barer och klubbar. Det är branschorganisationen JASRAC (Stims motsvarighet i Japan) som inlett ett samarbete som ska göra det möjligt att få mer information om hur pengar som samlas in ska fördelas.

Audoo fick motsvarande ca 70 miljoner kronor i riskkapital i december 2021, och har siktet inställt på att expandera i resten av världen under 2022. Affärsidén bygger på en hårdvara som heter Audoo Audio Meter och som automatiskt identifierar vilken musik som hörs i högtalarna.

Förutom det har Audoo utvecklat en teknik som är inriktad mot labels och som analyserar musiken i kombination med popularitet på t.ex. spellistor, och gör det möjligt att identifiera vilken musik som har störst chans att nå olika spellistor.

www.audoo.com

—–

Hela J. Coles katalog finns nu tillgänglig i rumsligt ljud hos Apple Music. De fyra albumen; 4 Your Eyez Only, 2014 Forest Hills Drive, Born Sinners, Cole World: The Sideline Story, KOD, The Off-Season, ROTD 2 och ROTD 3, mixades av Juro “Mez” Davis och Kaleb “KQuick” Rollins, och går nu att lyssna på i Dolby Atmos.

Ebro Dardon från Apple Music, säger:

– J. Cole är en av de största inom hip hop tack vare hans texter, kvalitativa produktioner och personlighet. Att han avsätter tid för att jobba med vårt team på Apple Music för att leverera en ny upplevelse i rumsligt ljud till sina fans visar hans dedikation till att hela tiden sträva efter bättre kvalitet. Tack Cole!

Spatial Audio på Apple Music

—–

Warner Music Group har köpt majoriteten av aktierna i den afrikanska distributören Africori, efter att ha haft ett samarbete sedan ett par år tillbaka, som också inkluderade en investering år 2020. Förutom att distribuera musik erbjuder Africori tjänster inom rättighetshantering och A&R, och har kontor i Johannesburg, London och Lagos.

Africori representerar för närvarande 7 000 artister, men WMG tror att man på sikt kommer kunna bli den dominerande distributören på den afrikanska kontinenten. Alfonso Perez-Soto, chef för utvecklingen på tillväxtmarknader hos Warner, säger:

– Since partnering with Africori, we have established a collaborative and strategic partnership that has resulted in some impressive results on a global level. Yoel Kenan and his team have done an incredible job building a company that is a real force of nature in Africa and, by bringing them into the Warner Music ecosystem, we believe we can give them deeper support as we aim to take African music even more global.

www.africori.com

—–

Under de senaste åren har kataloger av legendariska låtskrivare och artister blivit hett villebråd. A Journal of Musical Things och Music Business Worldwide har sammanställt listor över köpen, och jag har valt ut de största och mest kända låtskrivarna och gjort en egen liten lista. Här definierar jag inte om det gäller låtskrivarrättigheter eller masterrättigheter, men det ger ändå en bild av utvecklingen, och hur ett fåtal aktörer dominerar de stora köpen.

Försäljning av kataloger med avslöjad summa, eller bedömningar/värderingar:

Bruce Springsteen, 500 miljoner USD, till Sony
Bob Dylan, 400-450 milj USD totalt, till Universal Music Publishing
David Bowie, ca 250 miljoner USD, till Warner Chappell.
Neil Young, 50% av katalogen för ca 150 miljoner USD, till Hipgnosis
Red Hot Chili Peppers, 140 miljoner USD, till Hipgnosis
Stevie Nicks, 100 miljoner USD, till Primary Wave
David Guetta, 100 miljoner USD, till Warner Music Group
Imagine Dragons, 100 miljoner USD, till Concord Music Publishing
James Brown, 90 miljoner USD, till Primary Wave
Mötley Crue, 90 miljoner USD, till BMG
Prince, 50% av katalogen, ca 78 miljoner USD, till Primary Wave
ZZ Top, ca 50 miljoner USD, till BMG och KKR
Bing Crosbys dödsbo, 50 miljoner USD, till Primary Wave
Tina Turner, 50 miljoner USD, till BMG
Linda Ronstadt, 50 miljoner USD, till Iconic Artists
Blake Shelton, 50 miljoner USD, till ej avslöjad
Luther Vandross
, 40 miljoner USD till Primary Wave
Jeff Porcaro/Toto, 30 miljoner USD, till Primary Wave
Gerry Goffin, 20 miljoner USD, till Primary Wave
Jim Peterik/Survivor, 20 miljoner USD, till Primary Wave
Paul Rodgers, 20 miljoner USD, till Primary Wave

Försäljning av kataloger utan avslöjad summa:

The Killers, till Eldridge Industries
Disturbed, till Primare Wave
Whitney Houston, till Primary Wave
David Crosby, till Hipgnosis
Dave Stewart, till Hipgnosis
John Legend, till BMG och KKR
Blondie, till Hipgnosis
Chrissie Hynde/The Pretenders, till Hipgnosis
Johnny Cash/Sun Records, till Primary Wave
Jerry Lee Lewis/Sun Records, till Primary Wave
Massive Attack, till Round Hill
Beach Boys, till Iconic Artists
Mick Fleetwood, till BMG
Shakira, till Hipgnosis
Paul Simon, till Sony Music Publishing
The Weeknd, delar av katalog till Kilometre Music Group
Drake, delar av katalog till Kilometre Music Group
Justin Bieber, delar av katalog till Kilometre Music Group
Trevor Rabin, 3 500 låtar till till Primary Wave
Lori McKenna, till Concord
Chris Isaak, 50% till Primary Wave
Barry Manilow, till Hipgnosis
Richie Sambora/Bon Jovi, till Hipgnosis
Culture Club, till Primary Wave
Ryan Tedder/OneRepublic, till Hipgnosis
Nancy Wilson/Heart, till Round Hill Music
The O’Jays, till Round Hill Music
Jimmy Iovine, till Hipgnosis
Lindsey Buckingham, till Hipgnosis
Etta James, BB King, The Damned, Ike & Tina Turner, Motörhead, John Lee Hooker, Sniff ’n’ The Tears, Joe Simon och The Fatback Band (Ace Records), till Cosmos Music

Vad kommer effekterna bli av att musik allt mer blir betraktad som en tillgång, liknande guld, olja eller aktier?

En sak som redan börjar diskuteras är skyddstiderna, både för inspelningar och för upphovsrätten. I takt med den tekniska utvecklingen har skyddstiderna förlängts successivt under de senaste 50 åren, och med tanke på att katalog numera dominerar vad det gäller konsumtion och intäkter är det logiskt att intresset för att förlänga skyddstiderna på den musik man investerar i kommer att öka.

Läs t.ex: Multi-million rights deals could lead to demands for perpetual copyright

—–

NFT-plattformen Royal har fått en hel del uppmärksamhet, inte minst för att man tagit in närmare en halv miljard kronor i riskkapital från artister som The Chainsmokers, Nas, Kygo m.fl.

Nas släpper nu upp två låtar på plattformen som vem som vill kan köpa in sig i genom att köpa tokens. Totalt är det 740 tokens i låten Ultra Black och 1 110 tokens i låten Rare. Priserna per token varierar från 50 USD till 10 000 USD.

Varje token ger en viss procentsats på streamingintäkterna från de båda låtarna. En token för 10 000 USD ger ca 1,6 procent av intäkterna, plus en massa ”godis” och merchandise ungefär som crowdfunding brukar fungera.

Det intressanta med modellen är att den just riktar in sig mot fans främst, snarare än mot traditionella investerare eller ”vanliga” NFT-köpare. Nas säger själv:

– I am always looking for new and unique ways to connect with the people, so I am excited to partner with Royal on their new endeavor in order for the world to connect with my music in a new way.

Listan över artister (eller dödsbon) som på olika sätt gett sig in i NFT-världen börjar bli rätt lång, här en icke komplett lista som släppt någon form av NFT under de senaste två åren:

DeadMau5, Yngvie Malmsteen, Freddie Mercury, 2Pac, Blondie, A$AP Rocky, Aphex Twin, Calvin Harris, Charli XCX, Dave Grohl, Diplo, Doja Cat, Eminem, Halsey, Interpol, Iron Maiden, Jay-Z, John Legend, Katy Perry, Kings of Leon, Korn, Lady Gaga, Lil Nas X, Lionel Richie, Marshmello, Maroon 5, Megadeth, Mick Jagger, Post Malone, Quincy Jones, Shawn Mendes, Slipknot, Snoop Dogg, Tenacious D, The Allman Brothers Band, The Weeknd, The White Stripes, TLC, Weezer, Wu-Tang Clan.

—–

Den nystartade labeln Moonwalker FM riktar in sig på distribution och försäljning av NFTs. Tanken är att fans ska kunna köpa inte bara objekt som vanliga NFTs utan även andelar i låtar. Tanken är att släppa kollektioner regelbundet, och den första heter Lo-Fi Moonwalkers:

”Lo-Fi Moonwalkers is the first NFT collection from MoonwalkerFM connecting Artists & Investors in a way never seen before. For the first time fans can be a part of the success of a song that they love in real time. Every NFT minted gets paired with a full-length Lo-Fi song from streaming platforms, as the seasons roll out. The NFT holders of these songs can take home up to 45 % of the value of streaming profits in the form of rewards.”

www.moonwalker.fm

—–

Independentsektorn i USA rapporterar att försäljningen av vinylskivor och CD-skivor gick upp med 23 procent under 2021 jämfört med året innan. Det är organisationen Coalition of Independent Music Stores som sammanställt siffrorna, och Andrea Paschal, som är chef för organisationen säger:

– Overall, what was very exciting for me to see was that our stores reported growth in all formats (even the CD) and some in astounding numbers. Despite the pandemic, indie stores are still doing the majority of their business within the walls of brick and mortar, which speaks to the importance of the communities these stores have cultivated with their customers. I think that will only continue with all the vinyl discovery that has happened over the past two years especially.

Läs mer

—–

Lästips 1: Focus your efforts at the start of 2022 with predictions from 9 music industry insiders

Lästips 2: Leading Live Execs Share Their Hopes For 2022

—–

Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se

Etiketter: #Johansson