Den 13 januari går Auddly över till att bli Session Studio. Epidemic Sound plockar in tidigare Shazam-chef och personer från Dropbox och Salesforce. Spotify ger sig in på radiomarknaden, och Staccs med mängder av exklusiva konserter från Frankrike. Det och annat signerat Daniel Johansson.
—–
Svenska Auddly, med bl.a. Max Martin och Björn Ulvaeus bakom, har tidigare meddelat att man kommer byta namn till Session Studio. Den nya plattformen kommer gå live inom kort och man meddelar nu att alla konton och låtar kommer att flyttas över till den nya plattformen den 13 januari 2022.
Den gamla Auddly-appen kommer också att sluta fungera det datumet, även om det kommer finnas ”read only access” till Auddly via webben fram till april -22.
Session Studio skriver om förändringen:
”Session Studio is the new and improved app (web, desktop and mobile) which in addition to being a collaborative creative solution also hooks up to your DAW (Logic, ProTools etc.) and allows you to send label copy to your record label through the new Releases feature. You can still invite your A&R, Manager or Representative to your songs if they chose to create a Session Studio account.”
I november 2021 fick Session 12 miljoner kronor i stöd från YouTube och Spotify, och VD Niclas Molinder sade i det sammanhanget:
– Pengarna kommer att användas för att påskynda utvecklingen av vår teknik som hjälper musikkreatörer att samla in all viktig data under den kreativa processen så alla inblandade i en låt får sina credits och rätt betalt. Detta är ett unikt samarbete mellan dom två största streamingtjänsterna vilket är ett stort steg framåt för alla som skapar musik.
Den nya plattformen kommer att finnas tillgänglig på nya adressen https://www.session.id
—–
Epidemic Sound har tagit in den tidigare Shazam-chefen Andrew Fisher som ny styrelseordförande. Han ersätter Vania Schlogel, som dock kommer fortsätta sitta kvar i styrelsen.
Fischer har förutom att vara CEO och ordförande för numera Apple-ägda Shazam, också suttit i många andra stora bolagsstyrelser, inklusive Marks & Spencer och Rightmove. Han kommenterar det nya uppdraget:
– I am delighted to be joining the Epidemic team and look forward to contributing to the continued development of such a fantastic business. I would like to thank Vania for her outstanding contribution over the past four years and am excited to have the opportunity to work with her on the board.
Dessutom har Epidemic tagit in Kirsten Wolberg, tidigare på Salesforce, och Adrienne Gormley som haft chefsroller på Google och Dropbox. Specifikt är de SaaS-experter (Software as a service), och VD Oscar Höglund kommenterar rekryteringarna till styrelsen:
– We’re proud of how far we’ve come as a company over the past 12 years. And with the expertise and experience from these impressive executives from software as a service (SaaS) and musictech sectors, we’re confident that we’ve strengthened the board in the right areas to help us continue to serve the creator economy and navigate our next chapter in our journey.
—–
Spotify fortsätter satsa på podcasts och meddelar att man har köpt upp Whooshkaa, ett verktyg som riktar in sig på radiokanaler och producenter som vill konvertera innehåll från traditionell radio till podcasting. Spotify skriver bl.a:
”When it comes to ad-supported audio, two formats are seeing the most consistent growth: streaming radio and podcasts. With this acquisition, radio publishers will have an even greater opportunity to take advantage of the growing podcast industry, reach new audiences, and earn more from their content.”
Spotify meddelar också att man introducerar ratings för podcasts på en skala 1-5. Tjänsten skriver:
”After listening to a show, fans will have the opportunity to give it a rating using a 1–5 star system. The average rating will be publicly displayed on the podcast’s show page on Spotify, along with the total number of ratings the show has received.”
I Los Angeles har Spotify öppnat Pod City, en separat arbetsplats inriktad mot just podcasts, med plats för 600 anställda och med 18 inspelningsstudior. Förutom det finns en scen, rum för musiker att träna i samt en teater.
Courtney Holt, Spotify’s globala chef för podcasts, säger i en intervju med LA Times:
– You think about where the streaming industry is — it really is centered here. We want to be able to have the right home for our teams and for the creator community, that’s why we’re investing in L.A. It’s an important city for Spotify.
Läs reportage från LA Times om Pod City
—–
Staccs har ingått innehållsavtal med franska TV- och kulturinstitutet INA, som gör att användare kommer kunna få uppleva exklusiva konserter med artister som The Police, The Clash, Ramones, Madness, Elvis Costello, Tom Petty, ZZ Top, The Cure med flera. Dessa kommer för första gången att vara tillgängligt sedan det visades på fransk TV på sent 70-tal och tidigt 80-tal.
Partnerskapet med INA omfattar över 100 timmar unikt innehåll, och Anders Tullgren, VD för Staccs säger:
– Det långsiktiga engagemanget från en institution som INA är stort för Staccs. Det visar inte bara på att vi bygger världens största konsertkatalog utan bevisar också att vi följer våra tillväxtambitioner. Avtalet med INA befäster vår position om att vara den främsta plattformen för konserter och musikdokumentärer för musikfans.
—–
Utopia Music har lanserat en ny avdelning som ska underlätta snabba utbetalningar av pengar till rättighetshavare. Utopia anställer Jörg Auf der Maur som Vice President för avdelningen. Auf der Maur kommer från bankvärlden, där han har haft olika chefspositioner, och han kommenterar den nya satsningen:
– Our new Financial Services unit is commissioned to help record labels and distributors facilitate and expedite accelerated royalty payments by using consumption analytics collected from our more than 33 billion data points. This will allow financial institutions to recognize the true Value of Music for the first time. We are living in exciting times in which unlocking Music as the asset class of the future is now possible.
Utopia Music meddelar också att man har ingått ett strategiskt samarbete med VP Bank som innebär att de tillsammans kommer att leta och göra investeringar i musikindustrins ”service sector”.
—–
Distributören CD Baby meddelar att man fördelat 1 miljard dollar sedan starten. CD Baby grundades 1998 och var precis som namnet antyder fokuserad på fysisk media till en början, men var sedan snabba på att förändra affärsmodellen till att också bli en digital distributör.
CD Baby har under årens lopp fokuserat mycket på DIY-utvecklingen, med kurser och olika verktyg, och Joel Andrew, president för CD Baby, kommenterar den nu nådda milstolpen:
– Our mission has always been to work as hard as possible to serve musicians dedicated to doing their own thing, their way. Our success is a reflection of their success.
—–
BandLab har tagit in ytterligare 53 miljoner dollar, från bl.a. K3 Ventures (som också investerat i TikTok), och Vulcan Capital. BandLab avslöjar också att man nu har 40 miljoner användare, som skapar och distribuerar musik med hjälp av plattformen.
Meng Ru Kuok, CEO för BandLab, säger:
– Our vision is a future where there are no barriers to making and sharing music, in particular among independent musicians and creators, and among mobile-first users, the billions with smartphones and original musical ideas. We’re not only doubling down on our market leading creator tools, but also prioritizing compensation for artists and protection for rights holders. If creators aren’t being paid fairly, it’s a major barrier to their development and growth as artists.
—–
En amerikansk domstol har dömt Tofig Kurbanov, ryssen som ligger bakom de välkända ripping-sajterna FLVTO och 2conv, att betala nästan 83 miljoner dollar i skadestånd till Universal Music Group, Sony Music Entertainment och Warner Music Group.
Det stora problemet är att såväl grundaren som tjänsterna utgår från Ryssland, något som gjorde att fallet först lades ned. Trots detta beslutade högsta domstolen i USA tidigare i år att fallet skulle tas upp igen.
Kurbanov har nu två veckor på sig att komma med motargumentation, annars kommer skadeståndet att stå fast. Den stora frågan är väl om tjänsterna kommer att stängas ned som ett resultat eller inte, och om det hela skulle kunna växa till någon konflikt mellan USA och Ryssland. För tillfället finns båda tjänsterna uppe och fullt fungerande.
Läs mer (CMU)
—–
Lästips: Spotify Has a Gen Z Problem. Or Is It an Opportunity?
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se