RX France, som organiserat Midem-mässan i Cannes, meddelade i förra veckan att man ställt in nästa sommars evenemang. Men det är ännu inte säkert att branschklassikern med rötter i 60-talet försvinner. Staden Cannes kan komma att ta över som arrangör.
Nästa års Midem var tänkt hållas 7-10 juni som en återstart efter förlorade år under pandemin. Men så blir det alltså kanske inte.
RX France pekar på just pandemin som en huvudorsak till att man tröttnat, men nämner möjligheten att en ny ägare kliver in.
”RX France och staden Cannes sitter i exklusiva och framskridna diskussioner om att de senare ska ta över varumärket” sägs i ett pressmeddelande.
Midem arrangerades första gången 1967 och det finns fortfarande svenska branschaktörer som varit med hela resan. På senare år har dessa vittnat om stora skillnader mot förr. Med mindre av fokus på musik och mer på tech andra aspekter på samtida musikindustri. Men den svenska närvaron har förblivit stor.
Jesper Thorsson på Export Music Sweden är en ung veteran i sammanhanget, med besök i drygt 20 år. Han har i sin roll på ExMS varit med och hållit i trådarna för flera samlade svenska event vid mässan. Han säger till MI:
-Inte helt oväntat, fast det känns såklart lite märkligt att planlägga 2022 – så gott det går under rådande omständigheter – utan en ”Midem post-it” på vår planeringstavla på ExMS. Midem har ju krympt avsevärt de senaste åren jämfört med mina första besök i slutet av 90-talet, men var kanske mer fokuserat de sista åren faktiskt.
Hur upplever du läget?
-Det är klart att det är en epok som går i graven, vi har ju svenskar som varit på plats sedan starten 1967. Samtidigt har ju kartan ritats om fullständig när det kommer till dessa plattformar. Förr kanske man åkte till Midem, Popkomm och någon till. I dag kan man välja mellan en uppsjö av genrespecifika konferenser och event i Europa och världen.
Lars Nylin