När svenska TikTok summerar 2021 finns det mycket musik med och allra högst ett återkommande ABBA.
– Vilket år det har varit. Våra svenska användare verkar kunna göra underhållning av mer eller mindre vad som helst. Det är också fantastiskt att så många använder sig av plattformen för att utbilda andra och motverka fördomar. TikTok vore inget utan vårt communityt och dess gemenskap, säger Parisa Khosravi, kommunikationschef för TikTok Nordics i ett pressmeddelande.
Årets största musiknyhet på TikTok var när ABBA startade ett konto på tjänsten. Några månader senare har kontot över två miljoner följare, och användare kan nu använda klassiska ABBA-låtar i sina TikTok-videor.
TikToks effekt på musikindustrin är ett faktum. Människor upptäcker nya låtar och den framgången lever vidare även utanför plattformen när låtar som blivit populära på TikTok snabbt når topplistorna. Sinan och låten Commando är ett tydligt exempel på hur plattformen bidrar till musikupptäckt. Låten är den som i Sverige använts flest gånger på TikTok under 2021, hela 94 100 videor som setts 89 miljoner gånger.
De största musikhändelserna på TIkTok i Sverige 2021:
ABBA – Mamma Mia – 263 600 videos skapade med låten
Sinan – Commando – 94 100 videos skapade med låten
Miriam Bryant, Victor Leksell – Tystnar i luren – 38 100 videos skapade med låten
A36 – Samma gamla vanliga– 29 500 videos skapade med låten
Lars Nylin