En vecka full med nyheter från svenska musiktechföretag som Tangy Market, Tracklib, Staccs med flera. Samt, nya NFTs och nyheter från Apple Music, Spotify, Audius, Audiomack, YouTube och mycket annat.
—–
Utopia Music växer så det knakar, både personellt och verksamhetsmässigt. Bolaget har just genomfört två nya uppköp, att lägga till de som redan gjorts under 2021, d.v.s. AI-företaget Musimap och finansieringsföretaget Lyric Financial.
De två nya företagen som adderas är branschregistret ROSTR och analysplattformen ForTunes. Bakom ROSTR står två tidigare Spotify-anställda, Mark Williamson och Adam Watson, som har skapat en av de största databaserna för kontakter till företag och folk i branschen, medan ForTunes successivt tagit position på marknaden för plattformar som aggregerar in statistik kring artister och musik.
De båda uppköpen gör att Utopia Music kommer kunna lansera sektionen Creator Services under 2022, som ska hjälpa musikskapare att ha bättre koll på sin musik och bygga relationer i branschen. Robert Neri, COO på Utopia, säger:
– We are thrilled to launch an entirely new business unit focused on helping creators grow into their full potential. By providing creators with the right tools, data, and eliminating roadblocks we can help them elevate their revenues and find new ways to strengthen their careers. ROSTR and ForTunes are two key players in the industry that, just like Utopia, believe in transparency and fairness, and have the technology, vision, and drive to lead the way with us. These acquisitions open a whole new chapter for Utopia, and we could not be more excited about the future.
Kontoret i Stockholm utökar hela tiden med ny personal, just nu söker bolaget personal i roller som: VP för Product Marketing, Engineering Managers, Commercial Director – Creative Music Agency, Contract Management Specialist, och andra spännande titlar.
Utopia Music meddelar också att man just har öppnat nya kontor i Wien och Los Angeles.
—–
Svenskgrundade plattformen Doors.live direktsänder The Hellacopters konsert från Tavastia i Helsingfors den 21 december. Den enda möjligheten att kunna ta del av konserten är online eftersom den är utsåld sedan ett bra tag tillbaka. Onlinebiljetterna kostar 199 kronor och finns att köpa här: https://doors.live/thehellacopters
Doors tog in 15 miljoner i kapital för ett år sedan och bakom tjänsten står bl.a. Joel Broms Brosjö som var med och grundade Beats Music och Soundtrack Your Brand.
Musikbranschpodden hade ett avsnitt kring Doors.live och upplevelser på nätet tidigare i år: Skapa upplevelser med teknik
—–
Tracklib har släppt sin årliga rapport State of Sampling, som går igenom när och hur samplingar används i de mest populära låtarna. Rapporten visar bl.a. att 14 procent av alla låtar på Billboard Hot 100 under 2021, använde sig av någon sampling, medan fler än hälften av alla album använde sig av samplingar (54%).
Tracklibs analys visar också en tydlig trend i att använda samples från äldre låtar, det verkar som att för varje år som går tittar man längre bak i tiden efter sound att använda sig av. Genomsnittsåret för år 2019 var 1999, under år 2020 var det 1998, och under 2021 hamnade genomsnittet för samplingarna på år 1992.
Den äldsta samplingen var från 1963, ett utdrag från det berömda talet av Martin Luther King Jr som Justin Bieber har med som egen ”låt”, MLK Interlude, på albumet Justice. Drake var den artist bland toppalbumen som samplade mest, på albumet Certified Lover Boy användes 15 samplingar.
—–
Svenska streamingtjänsten Staccs meddelar att man har ingått sin först exklusiva deal direkt med en artist, Nightwish. Samarbetet inkluderar konserten An Evening with Nightwish in a Virtual World, ett framträdande som utspelade sig i en 3D-värld och som livestreamades i 108 länder för 150 000 åskådare och genererade sjusiffrigt i biljettintäkter.
Inom de närmaste veckorna kommer ytterligare tre titlar från Nightwish att släppas på plattformen:
– Please Learn The Setlist in 48 Hours (dokumentär, 120 minuter)
– Live at Wacken Open Air 2013 (konsert, 98 minuter)
– Live at Wembley Arena 2015 (konsert, 126 minuter)
Jonas Sellberg, Chief Operations Officer och medgrundare av Staccs kommenterar:
– Vi grundade Staccs med en vision om att göra livekonserter tillgängliga för fans, utan annonser, när som helst och var som helst. Samarbetet med Nightwish är det första stora klivet mot att arbeta direkt med artisterna själva och göra deras livekonserter och dokumentärer tillgängligt för fler fans. Tack vare vår användarcentrerade intäktsmodell öppnar vi upp nya intäktsmöjligheter för artister samtidigt som vi ger fansen en möjlighet att ta del av innehållet och bidra till sina favoritartister.
Staccs bygger på en user-centric fördelningsmodell, liknande den som används av Tidal och SoundCloud, och som Deezer genomfört en del forskning runt omkring. Staccs utökade nyligen sin personalstyrka med ett antal välkända personer från den svenska branschen, som MI skrivit om här.
Pressmeddelande om samarbetet med Nightwish
—–
Musikhandelsappen Tangy Market, grundad av Linda Portnoff m.fl, har lanserat en hel hög med nya låtar som det är möjligt att investera i. Bland nyheterna finns hela katalogen från Albin Johnsén, Luis Fonsis låt Keep My Cool (Despacito-sångaren), Galoski med On My Mind, och den 14 december släpps en jullåt, Can’t Get Into The Spirit med SYLVE och Kristin Amparo.
Tangy Market, som släpptes i våras, gör det möjligt att investera i låtar och därmed vara med och dela på framtida intäkter. De som har skapat musiken behåller alla rättigheter (till skillnad mot andra trading-plattformar för musikrättigheter), som investerare köper man istället en andel av kommande streamingintäkter och kan gå in med så lite som bara ett par euro i en låt.
Som ett exempel kan man ta låten Shoreline med Broder Daniel, där 200 andelar i intäkterna från STIM under en två-årsperiod såldes för 2,21 euro styck till en början. Idag ligger listpriset per andel på 18 euro, d.v.s. en ökning med nästan 715% sedan starten för några månader sedan.
Sedan tidigare finns låtar med Christina Aguilera, Francis Moon, Rebecca & Fiona m fl på plattformen. Tangy Market finns som app till både Android och iOS.
—–
Metalbandet Megadeth har lanserat en egen kryptovaluta, Megacoins. Syftet med valutan är framför allt att fans ska få möjlighet att skaffa sig exklusivt material och förmåner (samt så klart att skapa ytterligare en intäktsström). Megadeth har redan ett ganska utvecklat fanklubb-system, med Premium och Deluxe-medlemmar. Bandet skriver:
“By buying, holding, and transacting with $MEGA, fans will gain access to exclusives and premium benefits.”
Kanske fick Megadeth mersmak efter att ha sålt sin första NFT tidigare i år, ett digitalt original av verket Vid Rattlehead som gick för 8,4 Ether, vilket motsvarar strax över 300 000 kronor med dagens kurs.
Sedan tidigare har gitarrister som Joe Bonamassa och Yngwie Malmsteen också hoppat på NFT-tåget. För ett par månader sedan såldes en av Malmsteens 10 NFTs för 20 Ether (närmare 800 000 kr). Yngwie själv fick dock inte del av den pengen eftersom det var en transaktion mellan den som först köpte NFT-n och en ny köpare. Den första transaktionen av NFT-n i somras landade på blygsamma 0,05 Ether, eller ca 2 000 kronor.
Yngwie Malmsteens NFTs på OpenSea
—–
Exklusiva originalinspelningar från intervjuer med medlemmarna i The Beatles släpptes som NFT-er förra veckan. Den 44 sekunder långa inspelningen med Paul McCartneys röst budades hem för 1,25 Ether, eller ca 50 000 kr. (https://nft.vocr.org/)
En nyligen släppt video på YouTube från när Paul McCartney skapar låten Get Back under ett jam har för övrigt väckt en del Beatles-uppmärksamhet på sistone: https://www.youtube.com/watch?v=9kOQ5sgzhRA
—–
I våras släppte den koreanska artisten Ha Yeon (människa) sin singel ”idkwtd (I don’t know what to do)”. Låten gavs ut av skivbolaget A.I.M., som ägs av Enterarts. Låten är helt och hållet skapad av en AI, vid namn Aimy Moon, som tills nu framför allt haft rollen som låtskrivare.
Nu tar AI-n steget fullt ut när hon blir den första virtuella artisten som får upphovsrätten till det hon skapar. Aimy Moon kommer släppa musiken som NFTs i samarbete med det stora koreanska mjukvaruföretaget Hancom, som helt enkelt skrivit ett juridiskt bindande kontrakt med henne.
De som köper NFTs med hennes musik kommer också få ta del av de upphovsrättsliga intäkterna. Song Sang-yuo, CEO på Hancom WITH, säger:
– We will add IPs of other virtual humans to our portfolio to expand our NFT business and ultimately to create a virtuous cycle where creators and buyers can benefit.
Aimy Moon har som sagt skapat musik tidigare, totalt 16 låtar har det blivit, och hon har tiotusentals fans som följer henne i sociala medier och på plattformar som Roblox och Zepeto.
Hon genomför tävlingar på Instagram och på YouTube har det släppts en serie som heter ”The Origin Myth of Aimy Moon” som på ett flummigt sätt skapar en visuell och musikbaserad kontext kring Aimy Moon så man ska uppleva henne som ”riktig”.
Det spännande i sammanhanget är så klart att skivbolaget försöker skapa en persona kring AI-n som en låtskrivare och musikskapare främst, som står lite bakom kulisserna så som även mänskliga låtskrivare brukar göra när de skriver åt artister, och öppnar upp för fans att kunna ha en personlig relation med henne, lite som DJ Kàra Màr som jag skrev om förra veckan.
Den nya musiken planeras släppas som NFTs senare i december.
—–
Spotify for Artists har lanserats på 16 nya språk, däribland finska, svenska, indonesiska, italienska, polska, holländska och turkiska. Syftet är att göra det enklare för artister att kunna följa statistiken och vad som händer med musiken.
I ett pressmeddelande skriver Spotify:
”Our vision is for a music industry where all artists across the world have access to data and tools that help them build their fanbases and grow their careers. But until now, Spotify for Artists has only spoken one language. Today, that all changes. Spotify for Artists is beginning to roll out in 16 new languages on the web and in our mobile app so that you can take control of your Spotify presence in the language you know best.”
—–
Nyligen avslöjades också att Spotify har inlett ett samarbete med Tinder som innebär att användare av Tinder kan slå på något som kallas Music Mode och därmed göra det möjligt för potentiella dejter att höra ens favoritlåt direkt.
Funktionen Anthem har funnits sedan år 2016, men det har tidigare inte varit möjligt att koppla någon streamingtjänst till Tinder och direkt kunna lyssna på låten. Kyle Miller, VP Product Innovation, säger:
– Now with Music Mode, our members can experience that feeling when you’re at a party and you find out someone else loves the same songs you do. It’s amazing how adding music as another element of discovery elevates the whole experience on Tinder. Songs are deeply personal, and Music Mode is a place to spark something new through music.
—–
Tidigare i höstas meddelade Apple att man ska lansera en Siri-fokuserad version av Apple Music för halva priset. Nu verkar det som om ”Apple Music Voice Plan” kommer släppas när den nya versionen av iOS (15.2) går live den här veckan. Betatestare och utvecklare bekräftar att alternativet finns med i nya uppdateringen för Apple Music.
Abonnemanget kommer kosta 4,99 USD och tillhandahålla hela repertoaren när man använder Siri på Apple-devicer, samt full tillgång till spellistor och stationer. Det billigare abonnemanget kommer dock inte inkludera högkvalitativt ljud (lossless) eller rumsligt ljud (Spatial Audio).
—–
Streamingtjänsten Audius har lanserat en ny funktion som gör det möjligt att embedda försäljning av NFTs direkt på plattformar som Twitter och Discord, men även på artisters hemsidor och bloggar. Audius skriver:
”NFT holders can embed their collectibles from the two biggest blockchains on Twitter timelines, personal blogs, and websites. Thanks to this new feature, we will further push collectibles into the mainstream.”
Audius har i dagsläget ca 6 miljoner månatligt aktiva användare, och baseras framför allt på blockkedjan Solana. Bland artisterna som släppt musik för plattformen finns The Chainsmokers, Katy Perry, Nas och andra.
—–
En annan streamingtjänst som det diskuterats mycket kring just nu är Audiomack, som i veckan meddelade att man introducerar en ny funktion kallad Supporters, som gör det möjligt för fans att donera pengar direkt till artister eller låtar, utan att passera det traditionella systemet för distribution.
Fans kommer, precis som i många spel, få ”troféer” för donationer man gör, och liksom ”levla” beroende av hur mycket man donerar.
Audiomack fungerar i stor utsträckning likadant som SoundCloud, d.v.s. artister och labels kan ladda upp musiken direkt till plattformen. Det har också gjort att en del musik lagts upp som inte har klarerats fullständigt rättighetsmässigt.
Audiomack är som störst i en del afrikanska länder, som Nigeria, Ghana och Kenya, men drivs från New York, med Dave Macli som VD. Han säger:
– With Supporters, Audiomack is treating artists as they see themselves — as entrepreneurs building profitable careers. Supporters creates brand new monetization opportunities for our creator community while bringing dedicated fans closer to the music and artists they love.
Analys från MIDiA: Audiomack and the coming monetization / remuneration tipping point
—–
I förra veckan skrev jag om de två amerikaner som lurat till sig 180 miljoner kronor genom att utge sig för att företräda rättigheter till över 50 000 låtar, där YouTube varit en viktig plattform.
En ny rapport från YouTube visar att under det första halvåret genomfördes närmare 2,2 miljoner felaktiga claims på tjänsten, som ledde till att videos blockerades. Samtliga videos blev först blockerade, men kom sedan online igen efter att YouTube gått igenom dem.
Totalt processade YouTube 730 miljoner copyright claims under perioden (varav den absoluta majoriteten var genom Content ID), vilket innebär att 0,3 procent av alla claims var felaktiga. Trots detta har en del debattörer tagit siffran 2,2 miljoner som ett bevis på att farhågorna kring överdriven blockering i samband med det nya EU-direktivet nu börjar bli verklighet (det där ”Internetfiltret” som ni kanske kommer ihåg från diskussionerna 2019).
I rapporten berättar YouTube också att 25 procent av allt tittande på tjänsten är relaterat till musik, och att man har fördelat 4 miljarder USD till musikindustrin sedan mars 2020, och över 30 miljarder USD sedan start.
Tanken är att den här sortens transparensrapport ska släppas vartannat år framöver.
—–
Bandmedlemmarna i BTS skapade lite rubriker när de som ”belöning” för sitt hårda arbete fick aktier i skivbolaget Hybe (Big Hit Entertainment) i samband med börsintroduktionen tidigare i år.
Tydligen tror inte alla medlemmarna på långsiktigt sparande, J-Hope har sålt av lite aktier för 14 miljoner kronor under hösten, RM har sålt till ett värde av 25 miljoner kronor medan Jin krängde 16 000 aktier för 40 miljoner.
Nåväl, egentligen var avyttringarna bara lite veckopeng, totalt fick bandmedlemmarna nästan en halv miljon aktier vid IPO-n. Värdet på det totala innehavet är fortfarande en bra bit över en miljard kronor.
—–
Kickstarter har varit en av de största plattformarna för crowdfunding under flera år. Nu meddelar plattformen att man kommer gå över till blockkedjan. Ett nytt protokoll som kommer vara open source ska utvecklas ovanpå Celos blockkedja, vilket innebär att andra kommer kunna bygga vidare på lösningen.
I en bloggpost skriver man:
”So, today we’re announcing our commitment to a more open, collaborative, and decentralized future. As a first step, we’re supporting the development of an open source protocol that will essentially create a decentralized version of Kickstarter’s core functionality. This will live on a public blockchain, and be available for collaborators, independent contributors, and even Kickstarter competitors, from all over the world to build upon, connect to, or use.”
Själva Kickstarter-sajten kommer att fungera på samma sätt som tidigare, skillnaden sker främst bakom kulisserna.
—–
Lästips 1: When do fans lose interest in discovering new music?
Lästips 2: Believe’s music marketers share tips for driving new release streams, EU success
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se