”Babblarnas vaggvisa” är den låt som svenskarna lyssnat mest på under 2021. Nu har Babblarna och Hatten Förlag inlett ett samarbete med Universal Music för att ta Babblarna ut i världen
Babblarna har sedan 2006 hjälpt till att främja språkutvecklingen hos barn med hjälp av sång och musik. Med nära 100 miljoner streams på singeln Babblarnas vaggvisa är det den låt som svenskarna lyssnat mest på under 2021 och den kvalar även in på en andraplats över de mest streamade låtarna på svenska någonsin.
Därtill har även Babblarnas Youtubekanal strax under 900 miljoner visningar.
Nu tar Babblarna steget ut i världen tillsammans med Universal Music.
Joakim Johansson, MD Universal Music Group:
”Vi är otroligt stolta över samarbetet vi nu inleder med Hatten och Babblarna. Hatten har gjort ett gediget hantverk med skapandet och utvecklingen av Babblarna som idag är synonymt med pedagogisk och kvalitativ underhållning för barn. Genom Babblarnas vaggvisa har hela svenska folkets barngeneration och dess föräldrar visat sin uppskattning och placerat Babblarna högst upp på hyllan för moderna barnklassiker. Universal Music har en lång historia av att arbeta med och utveckla några av Sveriges och världens största varumärken och musikskatter för barn. Genom samarbetet med Hatten och Babblarna skapas nu möjligheter att ta plats i hjärtat hos barn i Sverige och över hela världen.”
Anneli Tisell, kreativt nav i Babblarnas värld:
”Vi på Hatten Förlag är glada för detta nya spännande samarbete med Universal Music och vi ser fram emot att få resa ut i världen tillsammans. Hattens känsla och fokus på vad barn och deras vuxna vill sjunga och dansa till i kombination med Universal Musics gedigna erfarenhet om hur musik når ut i både slott och koja tror vi ger fina möjligheter att hitta barnen på ett bra sätt även utanför Sverige.”
Christel Valsinger