Sound Pollution har hamnat i fokus efter återutgivning av Noice i samband med att det bandets historia blev musikal. Nu kommer fler återutgivningar, men också nytt. MI har kollat läget hos rocklabeln som utmanar som ett av de största oberoende bolagen.
I höstas toppade Noice svenska albumlistor med återutgivningar av bandets 80-talsalbum. Senare kom en SVT-dokumentär och en musikal om bandet och satte ytterligare fokus på ett svenskt kultfenomen. Sound Pollution är bolaget bakom utgivningen. Nu är det mer återutgivningar på gång, men också helt nya titlar. Vi kollade läget i slutet av året med Johan Hargeby på Sound Pollution.
Hur planerat var upplägget med Noice?
-Inte mycket blev sig likt detta år, våra återutgåvor med Noice fick en oväntad skjuts av SVT-dokumentären och musikalen. När vi inledningsvis planerade inför återutgåvorna av Noices två första och nu klassiska album så visste vi mycket lite om det som skulle komma. Men det är väl som Ingemar Stenmark en gång sa, ”ju mer man försöker ju mer tur har man”. Det var också ett slumpartat möte på Sound Pollution-kontoret mellan Peo Thyrén (Noice) och Sören Sulo Karlsson (Diamond Dogs) som sådde idén hos Sulo till boken G Som i gärningsman. Så plötsligt blir Sulo högaktuell vilket kommer hjälpa till inför lanseringen av Diamond Dogs kommande album Slap Bang Blue Rendezvous (Wild Kingdom) som släpps i januari 2022. Det blev mycket tid i studion hos producenten Tomas Skogsberg, där allt växte fram till ett klassiskt dubbelalbum, deras White Album!
Och nu blir det fler återutgivningar?
-Återutgåvorna med Noice väckte något hos oss och nu på tur står Reeperbahn, Neon Rose och Tears.
Hur har det annars gått rent resultatmässigt 2021?
-Sammantaget har vi haft en kraftig tillväxt och räkenskapsåret 20/21 visar på en omsättningsökning på 30% mot föregående år. Omsättningen är nu 25 msek och Sound Pollution placerar sig därmed bland den direkta toppen av Svenska independent bolag. Bolaget visar svarta siffror samtidigt som bolaget under perioden ökat investeringarna och antalet produktioner kraftigt, allt för att stärka positionen framåt. Att spela in musik och ta fram produkter till marknaden är kostsamt och kapitalkrävande.
Vad händer framöver?
-Faktum är att vi ser fler utvecklingsmöjligheter än någonsin. Vi som bolag är med tidigt i en lansering, ofta före livesidan, så våra investeringshorisonter är långa. Sound Pollution jobbar fortfarande relativt nischat och säkert konservativt i mångas ögon, man släpper en skiva sedan gör man en turné – för att förenkla det en aning. Vi försöker jobba långsiktigt och är kanske väldigt traditionella i en värld där många är livrädda för att missa TikTok-tåget. Om vi inte hade haft Brexit och alla förseningar som Brexit medfört samt dessa ständiga förseningar på formatet vinyl så hade vår tillväxt varit ännu högre.
Lars Nylin