Hur blir man kompositör av musik i spel, behöver man en bakgrund i spelbranschen? När i skapandeprocessen börjar man komponera musiken, och hur kan en sådan brief se ut? Skiljer sig uppdragsgivare i utlandet från svenska, och behöver man en agent för att nå ut? Det här är frågor som ställs när Export Music Sweden 17 december arrangerar seminarium om spelmusik på Zita i Stockholm.
ExMS skriver i inbjudan:
”Frågorna är många, och därför har vi bjudit in en tung line-up av kompositörer till en panel för att dela med sig av sin expertis på ämnet: Henrik Oja, Simon Viklund och Elvira Björkman. Paula ”Fenjima” Enrique är moderator. Eftersom detta blir ExMS första fysiska seminarium på länge så vill vi passa på att träffa er efter seminariet. Du som får en plats i salongen är därför välkommen att stanna kvar på mingel och en god dryck efter avslutat seminarium. Observera att du som kommer måste visa upp giltigt vaccinpass (två doser+ 14 dagar) för att tillåtas inträde till lokalen. Ditt vaccinpass visas upp i dörren tillsammans med legitimation. Antalet platser är begränsat och mindre än vanligt, så se till att avboka din stol om du inte kan komma för att lämna plats åt någon annan.
Våra seminarier riktar sig i första hand åt Sveriges musikbransch och är alltid kostnadsfria. Anmälan krävs, först till kvarn och kom i tid!”
Fakta:
Spelmusik på export
17 december, klockan 14:00
Biograf Zita, Birger Jarlsgatan 37, Stockholm
13.30 – Dörrarna öppnas
14.00 – Panel start
15.00 – Panel slut
15.00 – Mingel
16.30 – Avslut
Om panelen:
Paula ”Fenjima” Manrique
Moderator
Paula bloggar om spel, film och teknik på Mama.nu och ses flitigt som spelexpert i TV4 Nyhetsmorgon. Passionen i livet förutom familjen är att kombinera lärande med teknik och tv-spel. Paula ligger även bakom klädmärket Gamergäris, för tjejer som gejmar.
Henrik Oja
Henrik Oja har arbetat som författare, producent och artist på heltid de senaste 25 åren, där de senare ägnats åt kompositioner för film, teater, reklam – och naturligtvis tv-spel. År 2016 skrev och producerade Henrik soundtracken till Coldwood Interactives och Electronic Art’s Unravel tillsammans med kollegan Frida Johansson. Två år senare fortsatte succén med uppföljaren Unravel Two. Unravel-spelen berättar historien om ett garn som reser genom en vacker (och ibland lite läskig) värld. Historien rullas ut utan voice-over eller dialog, så musiken spelar en stor roll i hur stämningar och känslor kommuniceras.
Simon Viklund
Simon Viklund kan titulera sig kompositör, ljuddesigner, röstskådespelare, manusförfattare och spelregissör, men definierar sig själv som ’a jack of all trades but a master of none.’ Simon har arbetat professionellt inom spelbranschen sedan år 2000. Först på GRiN, och sedan som medgrundare till Overkill Software (som skapade PAYDAY-serien). Senare arbetade han på Starbreeze, då Starbreeze köpte Overkill Software, och för några år sedan var han med och grundade 10 Chambers, vars spel GTFO släpps i dagarna.
Elvira Björkman
Elvira Björkman har jobbat som kompositör till spel sedan 2012, och har sedan dess skrivit musik för en vild blandning av spel som Angry Birds 2, Warhammer: Vermintide 2, World of Darkness: Wraith The Oblivion – Afterlife, Toca Boca spel, Aragami m.fl. Tillsammans med Nicklas Hjertberg skapades företaget och artistnamnet ”Two Feathers” som blivit en stark kompositörs-duo inom spelbranschen och som idag jobbar med flertalet svenska, men även internationella spelstudios och deras projekt.
Anmälan här: