Sony Music köpte in sig i Tencent Music när de börsintroducerades 2018, nu köper man in sig i NetEase. Facebook betalar upp till 50 000 dollar i ”gage” till artister som vill använda deras Live Audio Rooms, och en del nyheter i samband med Stims novemberutbetalning. Det och annat från Daniel Johansson.
—-
Stim betalade den 18 november ut pengar från en mängd olika digitala plattformar, som t.ex. Facebook och Amazon Prime/Unlimited för hela år 2020, YouTube och Apple Music för första kvartalet 2021 samt efterfakturering för 2019 och iTunes 2017-2018.
Andra intäkter som fördelats kommer från Beatport, Napster, SoundCloud, Mixcloud, Recisio, Vevo, och självklart Spotify. Från Spotify har nivåerna förändrats till denna utbetalning och ser ut på följande sätt:
– Spotify Premium: 1,43 öre per lyssning
– Spotify Duo: 1,30 öre per lyssning
– Spotify Family: 0,94 öre per lyssning
– Spotify Student: 0,54 öre per lyssning
– Spotify Free: 0,28 öre per lyssning
De äldsta pengarna som betalades ut denna gång kommer från Juno, intäkter ända från år 2014. Nytt med denna utbetalning är att det är första gången som pengar insamlade på den asiatiska marknaden genom APRA AMCOS fördelas.
De länder som omfattas av samarbetet mellan STIM (ICE) och APRA AMCOS är förutom Australien och Nya Zeeland: Hongkong, Indonesien, Lao, Macao, Malaysia, Mongoliet, Nepal, Filippinerna, Singapore, Sri Lanka, Taiwan, Thailand, Vietnam, Myanmar och Kambodja.
Robert Buchmann, chef för Stims avdelning Fördelning & utbetalning, säger:
– Det här är jättekul och en stor framgång för Stim! Vi har nu en smidig lösning med australiensiska APRA AMCOS och deras licenshubb för delar av Asien. Det betyder att när Stimanslutnas låtar spelas online i exempelvis Indonesien, Filippinerna och Singapore så får du betalt snabbt och enkelt genom Stim.
Mer information om novemberutbetalningen
—–
Facebook, eller Meta, försöker konkurrera med Clubhouse i att erbjuda exponeringsytor för livesändningar av ljud. Live Audio Rooms heter funktionen som lanserades i somras, och enligt The Information och The Verge ska Facebook börja betala vissa artister som väljer att genomföra sessions på plattformen mellan 10 000 – 50 000 USD.
Pengarna ska komma från den Creator Fund på 1 miljard USD som Facebook tidigare meddelade att man skulle betala ut till kreatörer under 2022. Facebook hoppas naturligtvis att fler artister ska genomföra sessions hos sig själva genom att locka med ganska frikostiga ”gager”.
Facebook har dock själva inte gått ut med något pressmeddelande om det hela, varför en viss grad av försiktighet kan vara bra fram tills dess att Facebook har bekräftat.
—–
Kinesiska NetEase Cloud Music är på väg in på börsen, eller snarare Cloud Village som bolaget heter som driver tjänsten (ett dotterbolag till ”stora” NetEase). Planen är att introduceras på Hong Kong-börsen den 2 december.
Inför börsintroduktionen har Sony Music köpt in sig i NetEase för 100 miljoner USD, enligt olika musikmedier. Avtalet ska ha skrivits under den 22 november.
Sony Music gick även in i NetEase´s konkurrent Tencent Music Entertainment med 100 miljoner USD när de börsintroducerades i USA för tre år sedan. Också Warner Music Group gick in i Tencent på samma sätt och ungefär samma nivå.
NetEase Cloud Music rapporterar att de hade 184 miljoner MAU (månatliga aktiva användare) under år 2020, och att intäkterna landade på 407 miljoner USD. Cloud Village förväntar sig att totalt få in 450 miljoner dollar i samband med börsintroduktionen.
Kina har ganska snabbt seglat upp som en av de absolut största marknaderna vad det gäller intäkter för digital musik. Man ligger nu i paritet med Tyskland och klart före Japan.
Kina ligger ungefär på en delad tredjeplats tillsammans med Tyskland vad det gäller intäkter från streaming (ca 720 milj. USD var år 2020), efter tvåan Storbritannien på 945 miljoner USD.
Glappet till ettan är dock enormt stort, USA hade 5,8 miljarder dollar i streamingintäkter år 2020.
—–
NFT-marknadsplatsen Royal har tagit in ytterligare 55 miljoner USD i riskkapital. The Chainsmokers, Nas och Disclosure är bland de artister som gått in i bolaget, som tidigare i höst tog in 16 miljoner USD.
Bakom marknadsplatsen står Justin Blau, eller 3LAU som han kallar sig, tillsammans med JD Ross. Bland de övriga investerarna finns t.ex. Peter Thiel. 3LAU sålde tidigare i år sitt senaste album, och fick på ett dygn in krypto motsvarande 11,6 miljoner USD på de 33 tokens hans sålde (inklusive exklusiva fysiska objekt).
*
Ytterligare en annan marknadsplats för musik-NFTs lanserades den 24 november, Loud Market: www.loudnft.co. Man beskriver själva plattformen på följande sätt:
”$LOUD is the Binance Smart Chain (BSC) Token built to support Loud Market’s NFT Marketplace. This platform has been created to empower musicians and artists in selling their work as NFTs instantly, at fair prices with no hidden fees! Our platform gives artists the opportunity to promote their media and create another source of income in the form of instant cryptocurrency payments.”
*
Tatiana Cirisano från MIDiA skriver i en intressant bloggpost att NFT-marknaden behöver musik för att skapa riktigt värde och kontext, på samma sätt som musik brukar göra på många andra områden, som film, spel osv. Hon skriver bl.a.
”Through partnerships, like Kingship and Ape-In, the music industry has the opportunity to provide the crucial connective tissue that gives NFTs cultural meaning. If we approach the market this way, NFTs need music too, not just the other way around.”
Why Bored Ape and other NFTs need music (not just the other way around)
—–
Spotify har bekräftat att de testar ett kortvideoformat som liknar TikTok i iOS-appen under Discover. Det var TechCrunch som först avslöjade nyheten, och Spotify säger:
”At Spotify, we routinely conduct a number of tests in an effort to improve our user experience. Some of those tests end up paving the way for our broader user experience and others serve only as an important learning. We don’t have any further news to share at this time.”
Lanseringen av konceptet Canvas har visat sig betydelsefullt när det gäller att skapa intresse och rekommendera musik, och det här skulle mer kunna vara en utveckling av den funktionen, snarare än att Spotify ska bli en ren TikTok-konkurrent där varenda kotte kan ladda upp närmast vad som helst.
—–
Epic Games, som är mest kända för spelet Fortnite, har köpt upp musikspelstillverkaren Harmonix (Rock Band, Guitar Hero etc). Fortnite har som bekant satsat ordentligt på musik och har en hel konsertserie som ska genomföras framöver. Ariana Grande, Travis Scott, Mershmello och fler artister har redan framträtt i Fortnite.
Målet med uppköpet är att Harmonix kommer ”bring our unique brand of musical gaming experiences to the Metaverse.” Vi kan alltså förvänta oss nya spännande musikupplevelser för alla de över 80 miljoner som är aktiva spelare på Fortnite.
—–
Ryktena kring Apples nya smarta glasögon (Augmented Reality) fortsätter. MacRumors, som citerar analytikern Ming-Chi Kuo som tidigare varit duktig på att ”förutse” lanseringar, förväntar sig något på marknaden redan till jul 2022. Kuo beskriver hur tekniken bakom skulle kunna se ut:
”We predict that Apple’s AR headset to be launched in 4Q22 will be equipped with two processors. The higher-end processor will have similar computing power as the M1 for Mac, whereas the lower-end processor will be in charge of sensor-related computing.”
—–
Lästips: Do Algorithms Keep Playing The Same Old Song?
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se