Vilken musik skapar bäst stämning bland kunderna i matbutiken? Det undrade ICA Sverige, och genomförde en forskningsstudie. Arbetet med att ta fram en framgångsrik musikstrategi gav dem Stimgitarren 2021.
Resultatet av ICA:s studie tillsammans med Handelns Forskningsinstitut blev ICA Sounds – en avancerad datadriven musiktjänst med spellistor som baseras direkt på försäljningssiffror, som alla ICA-butiker i landet kan använda. Målet med ICA Sounds är att höja kundupplevelsen och försäljningen, men också att skapa en bra arbetsmiljö för personalen. Studien visade också på att musiktjänsten har en tydligt positiv effekt på resultatet i de butiker där den används.
För att försäkra sig om att musikskaparna får rätt ersättning för sin musik, valde ICA en lösning där alla musiklicenser ingår. Tjänsten är helt färdigpaketerad för att underlätta för ICA-handlarna, och tillgång till all världens musik ingår.
-Det känns jätteroligt och hedrande att vårt arbete med ICA Sounds uppmärksammas med detta pris. Vi har skapat en datadriven, välfungerande och uppskattad tjänst, där vi spelar musik av god kvalitet, vid rätt tidpunkt och som är finjusterad utefter ICAs varumärke och upplevelse i ICA-butikerna, säger Josefin Lundmark, marknadsdirektör på ICA Sverige.
-ICA:s stora engagemang för att hitta rätt musik i sina butiker med en egen forskningsstudie är väldigt imponerande. Deras resultat är också fantastiskt. Musik som är rätt anpassad till varumärket och miljön har en stor inverkan på både stämningen och hur kunderna agerar, och detta har ICA verkligen förstått, säger Casper Bjørner, vd på Stim.
Lars Nylin