Tidal går över till user-centricmodell, Justin Bieber genomför livekonsert i metaverse, Distrokid satsar på NFTs, Pirate Bay blir dramaserie på SVT och AI-plattformen Aimi får 180 milj kr i nytt kapital. En del av innehållet i Daniel Johanssons uppdatering.
—–
Tidal meddelade i förra veckan att de introducerar ett nytt abonnemang, HiFi+, som baseras på en user-centric fördelning av intäkterna, eller ”Fan-centered royalties” som man kallar det, för 19,99 USD/mån.
Streamingplattformen introducerar också ett gratis abonnemang, som dock inte kommer finansieras genom försäljning av reklam (så som Spotify t ex). Tidal kommer istället att sända egna reklambudskap mellan låtarna, tips på spellistor och nya releaser. Man kommer fortsätta betala pengar till rättighetshavarna även för musikanvändning på gratisabonnemanget, men Tidal kommer själva att stå för kostnaden.
Dessutom ska 10 procent av intäkterna på det nya plus-abonnemanget betalas ut direkt till artisterna, utanför rådande avtal och distribution. Lio Tibon, COO på Tidal, beskriver modellen för MBW:
– In the US as an example, if you’re on an individual HiFi Plus and you’re paying 19.99 a month, $2 will go into that plan and basically flow directly into your top streamed artist for that particular calendar month.
Tidal köptes upp av amerikanska Square tidigare i år, som fungerar ungefär som iZettle fungerar i Sverige. Square kommer nu vara med och fördela intäkterna till artister, tillsammans med Paypal och Cash App. Distributörerna CD Baby, DistroKid, Stem, Symphonic och Tunecore är med på övergången redan från start.
Deezer genomför sedan tidigare en satsning på sin UCPS-modell, och SoundCloud har gått över till en tidsbaserad user-centricmodell. När får vi se någon av de riktigt stora plattformarna ta steget?
—–
Svenska Snafu Records har tillsammans med artisten Steerner släppt den AI-skapade låten ”You Make Me Feel”. Texten har skrivits med AI-algoritmen GPT-3, som står för Generative Pre-trained Transformer 3, som är ett sätt att använda deep learning för att generera text som liknar hur en människa skulle ha skrivit.
AI-n beskriver själv vad låten handlar om: ”The idea of being in a relationship with someone who is a little too much for you, but you can’t help but love them. We wanted to capture that feeling of being on the edge of a high wire, and the feeling of being too close to the sun. We wanted to capture the feeling of being in love, but also the feeling of being in love with someone who is a little too much for you.”
Steerner, som totalt har över 200 miljoner strömmar på sina låtar, med tidigare remixer av The Chainsmokers, Alan Walker m.fl., har jobbat tillsammans med Albin Nedler på singeln (Avicii, Sam Smith, Selena Gomez, Demi Lovato etc).
Lyssna på You Make Me Feel (Spotify)
—–
Soundtrade Studios genomför den andra omgången av konferensen R45 Talks under lördagen den 27 november. Programpunkter som ”Från remixer till Netflix” med Binnie Ahlsén och Oskar Nyman, ”Spatial Audio” från Apple Music, ”Interactive Audio” med David Segal från We Are Machine, ”Adaptiv musik inom spel, film och media” med Kristofer Eng från Elias Studios ingår bl.a.
Konferensen går av stapeln mellan 10.30 – 14.00 på nya Soundtrade Studios i Solna. Registrering kan göras på: https://r45talks.confetti.events/
—–
Rättighetsmarknaden Royalty Exchange fortsätter att bygga på med kataloger till försäljning. Nu senast gick delar av Harry Styles publishingrättigheter för 540 000 USD, på en multipel av 7,84. Rättigheter till musik från Jason Derulo, Pitbull, Camilla Cabello m.fl. har också sålts nyligen.
För närvarande listas ca 700 rättigheter som finns att investera i, däribland rättigheter till musik från Sesame Street, Kanye West, Madonna, Flo Rida m.fl.
Se aktuella rättigheter till försäljning: https://auctions.royaltyexchange.com/orderbook/overview/
—–
Distributören Distrokid har gett sig in på NFT-marknaden, och möjliggör för 10 000 artister att minta 10 000 NFTs baserade på deras musik tillsammans med Distrokids ”maskot”. 80 procent av intäkterna från NFT-erna kommer att gå till artisterna, som kan välja mellan 300 olika variabler och bestämma hur maskoten ska se ut och vara klädd för just deras NFT.
Projektet genomförs tillsammans med Nifty Gateway, och kallas ”Sellouts”. De 10 000 NFT-erna går ut på försäljning den 15 december till listpriset 60 USD (i Ether), och ett av målen med projektet är att göra distribution av musik som NFTs effektiva och minska utsläppen med 99 procent.
Philip Kaplan, grundare och CEO för Distrokid, säger:
– There are many ways blockchain and NFTs can be helpful to musicians. Sellouts is a fun first step toward a larger collection of easy-to-use NFT and blockchain services DistroKid is launching, that we hope artists love.
Vill du vara med i projektet kan du börja designa din NFT här: https://distrokid.com/sellouts/
—–
Händelserna kring The Pirate Bay och grundarna bakom sajten kommer att bli dramaserie på SVT. Jens Sjögren (Jag är Zlatan) kommer regissera serien som är ett samarbete mellan B-Reels Film och SVT Drama, och består av sex delar.
Sjögren säger:
– Som gammal punkare kan jag gilla det anarkistiska i att dra i gång saker utan att förstå konsekvenserna. Samtidigt är det en rik historia med flera olika perspektiv. Som filmskapare kan jag skildra allihop utan att peka på ett som är rätt. Man kan som vuxen tycka att man är så jävla med i matchen, men precis som med klimatrörelsen var det ungdomen som fick lära de gamla hundarna att sitta.
Ingen information finns kring när serien kommer sändas, men inspelningarna drar igång under hösten 2022.
—–
Den 18 november introducerade Spotify realtidslyrics på apparna till iOS, Android, Android TV och spelkonsolerna Playstation 4, Playstation 5 och Xbox One. Sedan tidigare har man haft ett samarbete kring lyrics på desktop-versionen med Musixmatch, bl.a. med möjligheten att kunna söka låtar med hjälp av innehållet i låttexter.
I ett pressmeddelande skriver Spotify:
”Låttexter är en av de mest efterfrågade funktionerna från lyssnare världen över. Så efter flera tester har vi skapat en upplevelse som är både enkel och interaktiv. Låt oss säga det rakt ut: det är lättare att sjunga med till din senaste favoritlåt när du kan texten. Det är anledningen till att Spotify, med start idag, gör det möjligt för miljoner fans världen runt att sjunga högre och med mer självförtroende än någonsin med hjälp av Lyrics.”
Ett rykte gör för övrigt gällande att Spotify kanske är på gång med en funktion där man ska kunna höja och sänka volymen på sångrösten i låtar, för att göra dem mer eller mindre ”karaokevänliga”.
Det är en screen dump som läckt och som visar funktionen att i samband med låttexter kunna höja eller sänka Vocal, eller för den delen stänga av Vocal helt och hållet. En ikon som visar en mikrofon med knappen Sing, gör att den förmodade kopplingen till karaoke blir ganska stark.
*
Spotify meddelar också att man lanserat tjänsten i 6 nya länder: Irak, Libyen, Tajikistan, Venezuela, Republiken Kongo och Demokratiska Republiken Kongo (två olika länder).
*
Spotifys officiella topplistesida Spotifycharts.com har förändrats. Förutom att designen är helt ny har man också börjat presentera topplistor på stadsnivå. I lilla Sverige är det dock bara två städer som platsar med egna topplistor, Stockholm och Göteborg.
Tidigare har man kunnat ladda hem CSV-filer från Spotifycharts, men nu ligger sidan bakom inloggning med tydliga instruktioner att man inte får använda data i några som helst kommersiella sammanhang, inte får scrapa data osv.
Precis som tidigare kan man på landsnivå se antalet strömmar per dag och vecka för topp 200 låtar, men på stadsnivå finns inte antalet strömmar med. Läs pressmeddelande
*
Spotify har förändrat funktionen att kunna ”shuffla” låtar på album. Istället för att det ligger som standard i spelaren för album kan man man nu välja det som option. Det var Adele som tydligt sade vad hon ansåg om att låtarna på albumet 30 shufflades, och bad Spotify ta bort funktionen. Spotify själva säger om förändringen:
”As Adele mentioned, we are excited to share that we have begun rolling out a new Premium feature that has been long requested by both users and artists to make ‘play’ the default button on all albums. For those users still wishing to shuffle an album, they can go to the Now Playing View and select the ‘shuffle’ toggle. As always, we will continue to iterate our products and features to create the best experiences for both artists and their fans.”
Apple Music behåller än så länge shuffle-funktionen som tidigare. Kollega Lars Nylin skriver mer om det hela i sin krönika.
*
Ingen lär ha missat att Spotify satsar hårt på ljudböcker, för ett par veckor sedan köpte man upp Findaway som utvecklat lösningar för i stort sett alla delar av ekosystemet runt omkring ljudböcker, inklusive lösningar för bibliotek och återförsäljare. I ett pressmeddelande beskriver Spotify varför man gör det här uppköpet nu:
”Spotify and Findaway will accelerate Spotify’s entry into the audiobook space and continue to innovate the industry, working to remove current limitations and unlock better economic tools for creators. Findaway’s technology infrastructure will enable Spotify to quickly scale its audiobook catalog and innovate on the experience for consumers, simultaneously providing new avenues for publishers and authors to reach audiences around the globe.”
Sedan tidigare är det klart att Storytel kommer att integreras i appen för de som har både ett premiumabonnemang på Storytel och Spotify. Läs mer
—–
Justin Bieber genomförde i helgen sin första konsert i metaverse, på plattformen Wave. Konserten genomfördes live, med Justin Bieber i en studio påklädd en dräkt som användes för att skapa avataren live.
Han tog också med fans i sändningen, som satt framför sina mobiler eller devices och filmade med kameran, ungefär som Billie Eilish gjorde i sin uppmärksammade konsert från förra året. Ett klart uppskattat inslag bland fansen. Se Justin Biebers konsert i efterhand.
Det är i sig inget nytt att artister framträder i spel och virtuella miljöer, redan 2006 framträdde Duran Duran i Second Life, och U2 spelade på samma plattform 2008 (se video).
Phil Collins var också tidigt ute och spelade faktiskt i Grand Theft Auto år 2006 (se video).
Den stora skillnaden är att för 10-15 år sedan var den här sortens virtuella miljöer mest för nördar, grafiken var rätt dålig och allt var förinspelat. Idag har vi en hel generation som växt upp som avatarer på Roblox, i Fortnite, Star Stable, Minecraft, och animationerna och miljöerna håller mycket högre kvalitet.
Tidigare i höst spelade bl.a Twenty One Pilots live i Roblox på liknande sätt (se video). Andra artister som spelat på någon av plattformarna är The Weeknd, Ava Max, Why Don’t We, Zara Larsson, KSI, Ariana Grande, Travis Scott, Marshmello (som var först ut på Fortnite 2019), BTS, Diplo, Tai Verdes, J Balvin, Lil Nas X m.fl.
Kanske ska vi t.o.m. kalla ABBAs kommande avatar-spelningar som hologram, som en del av den här utvecklingen?
Ed Sheeran gjorde något mellanting natten mellan måndag och tisdag den här veckan, när Pokemon Go länkade inne i appen till en akustisk inspelad konsert. I princip var det bara en länk till ett YouTube-klipp, men, det borde finnas ganska spännande saker som Pokemon Go skulle kunna göra med musik med tanke på sin inriktning på geocaching. Tänk t.ex. att en artist skulle framträda på det närmaste gymmet i Pokemon Go över hela världen.
Att konserter i metaverse kommer att slå igenom ännu mer framöver kan vi räkna med, samtliga stora plattformar har idag planerade konsertserier, och vi kan förvänta oss att många stora releaser av musik kommer att genomföras virtuellt med miljontals närvarande under de kommande åren.
Övergången till gigantiska virtuella releasepartyn fokuserade på fansen känns helt rätt i tiden.
Här har jag sammanställt en spellista på YouTube med ett trettiotal konserter: Concerts in Metaverse
—–
OneRepublic blev det första stora amerikanska bandet att ta betalt för ett gig i bitcoin. Konserten genomfördes den 16 november i Wien, och hade sålt ut på bara några minuter efter att biljetterna släpptes.
Appen Strike användes för att överföra krypton till bandet. Ingen information finns kring hur mycket OneRepublic fick betalt. Ryan Tedder från OneRepublic är sedan tidigare aktiv på NFT-området.
—–
Identifieringsappen SoundHound siktar på en börsintroduktion i USA under det andra kvartalet 2022. I samband med det går man ihop med Archimedes Tech SPAC Partners, och IPO-n förväntas sätta ett värde på 2,1 miljarder USD på det nya bolaget som kommer heta SoundHound AI Inc.
—–
Kryptobörsen Crypto.com har börjats synas med reklamskyltar vid större och större evenemang. I förra veckan ingick man ett 20-årigt avtal med arrangören AEG kring arenan Staples Center i Los Angeles, som från den 25 december kommer heta Crypto.com Arena. Värdet på avtalet bedöms vara 700 miljoner USD.
Sedan nyheten släpptes har Crypto.com´s egen kryptovaluta, CRO token, ökat i värde med över 90 procent, och har nu en market cap på 21 miljarder USD. Analytiker menar att Crypto.com därmed räknat hem de där 700 miljoner USD man lagt på samarbetet med AEG flera gånger om redan. Eller som Meltem Demirors på CoinShares International twittrade:
”Crypto.com put $700M into a 20 year sponsorship, and the resulting PR doubled its token price and led to a $9B run-up in market cap the deal paid for itself –13x over. Difficult to untangle token distribution and who benefited, but smart token marketing strategy!”
—–
Som många av er säkert märkt har Netflix gett sig in i gamingsektorn och introducerat ett gäng småspel direkt i appen. I en tid av fullständigt överflöd, av precis allting, handlar det hela tiden om konkurrens kring människors tid, och Netflix kommenterar satsningen:
”We view gaming as another new content category for us, similar to our expansion into original films, animation and unscripted TV.”
Vilken musiktjänst blir först med att integrera spel direkt i appen?
—–
Post Malone och The Weeknd har gjort en gemensam låt och video, ”One Right Now”, där Post Malone börjar videon med att köpa en Bored Ape via MoonPay. Post Malone köpte tidigare två Bored Ape Yacht Club NFTs för 160 Ether genom just MoonPay (motsvarar i dagens värde 6,4 miljoner kr).
Musikvideon kan nästan betraktas som en reklamfilm för plattformen, som värderas till 3,4 miljarder USD i samband med att man tar in riskkapital för första gången. Videon kan även sägas utgöra något slags rekord på temat blod och förskönande våld med skjutvapen.
En splatter-ballad helt enkelt: https://www.youtube.com/watch?v=Tc0tLGWIqxA
—–
Apple öppnar en ny inspelningsstudio i Paris, på Champs-Elysees. Studion är den femte i ordningen efter att man introducerat studios i London, Nashville, New York och Los Angeles. I Paris-studion kommer bl.a. programmen Hit Francais och LE CODE spelas in.
Satsningen är en del av att Apple firar 40 år i Frankrike, och VD Tim Cook säger i ett pressmeddelande:
– France has a special place in my heart. Every time I visit, I am inspired by this welcoming, vibrant and deeply creative community of artists and developers. I’m thrilled to celebrate 40 years of Apple in France with our local teams and the customers and communities they serve.
—–
AI-plattformen Aimi har tagit in 180 miljoner kronor i nytt kapital, och lanserar en lösning som gör det möjligt att skapa adaptiv musik ”on the fly”. Bland investerarna finns bl.a. Great Mountain Partners, som också är storägare i Concord.
Appen skapar musik utifrån de variabler man själv ställer in, och ett av områdena där appen skulle kunna få stort genomslag är som bakgrundsmusik i olika miljöer, som t.ex. på gym och träningsanläggningar eller andra platser.
Appen är just nu gratis, men man planerar att införa en abonnemangsmodell baserat på blockkedjan där intäkterna ska kunna fördelas direkt till de artister som medverkat med musik som AI-n använder sig av.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se