Spotify fortsätter jakten på alla världens konsumenter av ljud, vilka ljud det än må vara. 2019 kom de nyheter om podcasts som nu känns som en naturlig del av appen. Tidigare i år kom nyheten om ett samarbete med Storytel. Nu meddelas att Spotify är i slutskedet av ett köp av den amerikanska ljudboksplattformen Findaway.
Plattformen Findaway är designad för att kunnas användas av såväl författare och förläggare som konsumenter. Det är oklart exakt hur Findaway ska användas, liksom hur det påverkar samarbetet med Storytel, men signalen att Spotify i ännu ett grepp kompletterar musiken med andra ljud är tydlig.
”Det är Spotifys ambition att bli destinationen för allt ljudrelaterat för både lyssnare och skapare. Köpet av Findaway kommer accelerera Spotifys närvaro på marknaden för ljudböcker och hjälpa oss snabbare nå vårt mål”, säger Gustav Söderström, Spotifys Chief Research & Development Office, i ett pressmeddelande.
Personligen både jublar och huttrar jag över mönstret.
Visst, det finns givetvis fördelar att hitta alla ljud jag är sugen på via en och samma display. För Spotifys aktieägare är det troligen mumma, analytiker ser en explosiv utveckling i fältet. Enligt Spotify själva är förväntningen att marknaden för ljudböcker fram till 2027 ska växa från dagens 3,3 miljarder dollar till hela 15 miljarder dollar.
Undertecknad är även författare och i den kapaciteten är det givetvis begåvat att böcker syns intill musik i appens förstasida.
Men i min roll som MI-tyckare och primärt musiklyssnare hos Spotify är jag inte lika euforisk. Jag är så pass stenålders att jag redan nu tycker att det är trist att musik trängs med podcasts i Spotifys app. Poddar hittar jag reflexmässigt på annat håll.
Själv har jag ett evangelium att allt fokus hos Spotify borde ligga på att bli bättre, LÅNGT bättre, på att presentera det enorma djupet i tjänstens katalog – och inte minst på att bli bättre på att guida bland den ofantliga mängden nyheter varje dag.
Men något säger mig att den dagen är sedan länge förbi när Spotify lyssnade på sådana här frågetecken.
Det ska framgent hursomhelst bli mycket intressant att se hur en tredje källa för ljud fungerar i tjänstens landskap. Kombinationen bild och ljud blev som bekant ingen större succé.
*
Branschinternt: Musikförläggarnas pris i fredags var som vanligt supertrevligt, tack till alla ansvariga. Jag hamnade vid festbordet med Gehrmans Förlag, som jobbar en bit från mina musikaliska jaktmarker. Men hur är det floskeln lyder: musik är ett språk – det blev ytterst trevligt. Tack inte minst till Robyn för grymt tacktal. Och så ett megatack till Daniela Rathana för ett överjordiskt framträdande med Kyss. Mein Gott, det var som att kliva in i HBO-serien Babylon Berlin. Vilken stjärna.
*
Dree Low vann årets låt 2020 på Musikförläggarnas pris. När vi i juryn sammanträdde sommaren 2020 var det mer än ett år innan artisten fälldes för rån. Som bekant blev det p g a pandemin ingen gala förra året. Vid årets jurysammanträde var det ännu fyra månader kvar innan rapparen fälldes. Hur kontroversiell gangsterrap än må vara hade det varit bisarrt att inför galan plötsligt rycka bort Pippi i en postum censur.
*
På fredag kommer Beatlesserien Get Back till Disney +. Man kan inte säga att det saknats förhandshype.
*
Grymt trevligt att Sahara Hotnights är tillbaka. Hoppas att dom inte lämnat elgitarrerna i förrådet.
*
Årets säsong av Så mycket bättre har en del kvar att bevisa om man tittar på följder på topplistorna. Bara Melissa Horn är ens nära det som hänt kring vissa artister tidigare år. Versionen av Cherries Lämna honom ligger i skrivande stund på 1,5 miljoner. Thomas Stenström har som enda övrig medverkande passerat miljonen. Övriga placerar sig snarast kring en halv miljon. Å andra sidan är det mer än vad exempelvis Thåström nått med sin hyllade debut. Svenskt på svenska är ofta en tuff nöt på Spotify år 2021.
Lars Nylin