Midem Digital genomförs nästa vecka, gratis för den som vill. Amazon Music släpper nytt verktyg för att pitcha till spellistor. Apple Music och Tencent i samarbete, och allt fler ger sig in i NFT-hypen. Det och annat från Daniel Johansson.
—
Midem Digital Edition går av stapeln under 16 – 19 november. Mängder av presentationer, paneler och forum kommer att genomföras, och det mesta kommer gå att se on demand i efterhand om man inte har möjlighet att medverka live.
Möjligheten finns precis som förra året att också nätverka och skapa kontakter, hålla möten online etc. Vanligtvis kan ju Midem kosta en del (förutom konferenspasset också kostnader för resor och boende i Cannes), men den digitala versionen är helt gratis.
Nytt för i år är något som kallas Artist & Label Service Forum, som fokuserar på funktioner och aktörer i branschen som kan hjälpa framför allt indies och DIY artister (genomförs 16 november). Midem beskriver det på följande sätt:
”This marketplace will allow labels, managers and artists to discover, source and adopt services from around the world in specific sectors such as marketing, sales, rights management, legal and distribution solutions.”
SoundCloud kommer t.ex. att prata mer om sin satsning på en ”user-centric” lösning, med intäkter som fördelas enligt deras tidsbaserade royaltymodell. Användarens prenumerationspeng fördelas helt enkelt beroende av hur mycket tid man lyssnar på artisters musik, snarare än en pro rata modell utifrån hela plattformens totala konsumtion.
Spotify kör en ”Masterclass” kring Spotify for Artists, och Believe håller en session som fokuserar på ”Innovation for independent artists and producers”, bland annat.
I samband med Midem Digital Edition har man också släppt ett white paper med rubriken Artist & Label Services: Taking Care of Business for Next Gen Independent Creators, som försöker sammanfatta en del best practices och vilka möjligheter som finns för indies.
Registreringssida till Midem Digital Edition
—–
Amazon har släppt ett verktyg där artister, labels, managements, har möjlighet att pitcha låtar till spellistor, liknande som man kan göra i Spotify for Artists.
Genom Amazon Music for Artists kan man välja en låt per release (EP/album etc), som är helt ny, och inom 14 dagar från releasen pitcha genom att välja genres, ”vibes”, andra artister som liknar, vart fansen finns, samt en kort beskrivande text på max 1 000 bokstäver.
Amazon skriver bl.a:
”Once your new music has been delivered to us, it will appear in ’Profile & Tools’ under the header ”New Releases” in the Amazon Music for Artists app. Any team member with Owner or Admin access will be able to submit one track per new release. One pitch will be accepted for each team type i.e. Artist team vs. Label team.”
Läs mer på https://artists.amazonmusic.com/promotion.
—–
Apple Music och kinesiska Tencent Music Entertainment har ingått ett samarbetsavtal som innebär att kinesiska labels och artister som använder sig av distributionsfunktionen Music Cloud kommer att kunna distribuera musik till Apple Music framöver. I ett pressmeddelande skriver man:
”TME has long drawn on its advanced technology and extensive industry resources, creating a large volume of high-quality new music in collaboration with industry partners. TME also attracts hundreds of thousands of Chinese musicians hoping to achieve their musical dreams through the Tencent Musician Platform. The availability of TME’s catalog on Apple Music will help promote more high-quality Chinese music overseas and realize the global value of Chinese music.”
Nysläppta TME Music Cloud fungerar som en ”vanlig” independent-distributör fungerar, och inkluderar ”content self-management, online distribution and promotion, settlement of royalties, and music data insights” för kinesiska artister och bolag.
Tencent tvingades ju tidigare i år avsluta sina exklusiva avtal med olika rättighetshavare eftersom den kinesiska konkurrensmyndigheten ansåg att avtalen ledde till en snedvriden marknad, med tanke på att Tencent är den största aktören i Kina.
Om Tencent nu skulle försöka ta kommando som ledande digital distributör i Kina för indiebranschen, skulle det till viss del kanske likna det försök som Spotify gjorde för tre år sedan, när man ville integrera Distrokid i Spotify for Artists och göra det möjligt för artister att distribuera musiken direkt till andra plattformar genom ”sig själv”.
—–
Tencent Music Entertainment rapporterar för övrigt i sin senaste kvartalsrapport att antalet betalande prenumeranter på de olika streamingtjänsterna man äger (QQ Music, Kugou Music, Kuwo Music, WeSing) ökat med 38 procent, till över 70 miljoner, jämfört med samma kvartal föregående år. Intäkterna för det tredje kvartalet landade på 1,2 miljarder USD, med en vinst på motsvarande 150 miljoner USD.
Cussion Pang, styrelseordförande, kommenterar utvecklingen:
– While the online music industry in China is adapting to regulatory changes and facing competition for time spent from short video services, we will continue to differentiate both our online music and social entertainment services and execute our dual engine content-and-platform strategy.
—–
ReverbNation har blivit uppköpta av BandLab, som kommer att integrera funktionerna direkt på sin plattform. ReverbNation var relativt tidigt ute med att skapa lösningar för artister och labels att marknadsföra och distribuera sin musik på nätet, och lanserades år 2006.
BandLab grundades i Singapore år 2015, som en plattform för att skapa musik tillsammans online men har genom uppköp och sammangåenden växt rejält. Moderbolaget BandLab Technologies äger t.ex. 49 procent av Rolling Stone, samt äger NME, Harmony Company, Cakewalk (Sonar/Gibson), The Guitar Magazin, Uncut och många andra varumärken och produkter relaterade till musikskapande.
BandLab har på det sättet byggt upp lite av ett ”imperium” som inkluderar försäljning av instrument, musikmedia, programvaror. Med uppköpet av ReverbNation kan man nu även inkludera distribution, statistisk analys, rättighetshantering och publishing.
Meng Kuok, CEO för BandLab, säger:
– We are very excited to welcome ReverbNation’s community to BandLab. We have a clear vision of the role BandLab plays in supporting creators worldwide, today, and into the future. Artist services are a key part of that plan, as evidenced by our recently announced subscriptions and distribution offerings. This acquisition allows us to accelerate BandLab’s product roadmap and further enable us to break down technical, geographic, and creative barriers facing musicians and fans.
—–
Nyheter kring musik och NFTs fortsätter att komma. Nu senast är det distributören och analysplattformen Playtreks som lanserar en marknadsplats för försäljning och köp av NFTs, baserat på den egna kryptovalutan TREKS, som också kommer listas på valutamarknaden Coinsbit.
Förutom att kunna sälja NFTs ska möjligheten finnas för musikskapare att starta crowdfunding-projekt och licensiera ut musiken. Tanken är alltså att man ska kunna sälja originalversionen av en låt, och att den nya ägaren genom Playtreks ska kunna få intäkter på användningen av musiken, både i form av kryptovaluta och med ”vanliga” pengar genom distribution till de olika streamingplattformarna.
Idag är plattformar för försäljning och köp av NFTs frånskilda de digitala distributörerna, men Playtreks vill förenkla för personer som köper låtar att kunna administrera och hantera framtida intäkter.
—–
BTS skivbolag HYBE (tidigare Big Hit Entertainment) har också gett sig in i NFT-branschen, genom att gå in med 420 miljoner USD (motsvarande 2,5%) i Dunamu som driver marknadsplatsen Upbit. Samtidigt köper Dunamu in sig i HYBE till ett värde av 590 miljoner USD.
Bang Si-hyuk från HYBE säger:
– HYBE and Dunamu plan to develop an NFT business under a new joint venture, which will allow the artist IP-based content and products that HYBE has showcased to date to become digital assets for fans. We are working with Dunamu to create a way to expand the fan experience more diversely and securely, such as digitally authenticating the uniqueness of these photo cards and making them permanent, but also allowing them to be collected, exchanged, and displayed in a global fan community platform like WEVERSE.
Man kan tänka alltså tänka sig att det kommer krängas NFTs i form av original-foton, videos, memer, och mycket annat digitalt smågodis framöver. HYBE kommer också inleda produktionen av seriemagasin och böcker runt omkring de olika karaktärerna/artisterna i BTS.
—–
Lästips: Making this album with AI ‘felt like wandering in an enormous labyrinth’
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se