Kommande helg bjuder på ett unikt branschöverskridande samarbete. Under inspirationsdagarna ”Grammis + Fryshuset + YOU” möts olika delar av branschen samt unga talanger på Fryshuset i Stockholm, med målet att förbättra inkludering och jämställdhet inom musikbranschen. Dessutom blir det showcases.
Som MI tidigare rapporterat är det ett antal aktörer inklusive Grammis, Fryshuset, Live Nation/Luger, Spotify, Musiksupporten och MMF som drar samlade strån till stacken i ett projekt som ska leda till bättre inkludering av underrepresenterade grupper. Syftet är att genom nätverksbyggande, utbildning och branschkunskap skapa mer gynnsamma förutsättningar för unga från dessa grupper att ta ett steg in i musikbranschen.
Ludvig Werner från IFPI/Grammis sammanfattar till MI:
-Vi har förstås funderat på hur man kan minska det avstånd som finns mellan den etablerade musikbranschen och den talang som befinner sig långt från de nätverk där vi rör oss. För oss är projektet med Fryshuset ett sådant initiativ där vi hoppas kunna skapa dialog mellan musikbranschen och unga i bl a Fryshuset och Musiksupportens nätverk.
Han fortsätter om bakgrunden till Grammis + Fryshuset + YOU:
-Ursprunget kommer från en diskussion jag haft med Johan Seidefors på Spotify om hur man skulle kunna göra någon större och återkommande för att bidra till att skapa kontakt mellan bransch och dessa talanger. Självklart har vi också influerats av Musiksupportens och Fanzingos arbete med dessa frågor. När jag sedan träffade Anja Frej och Johan Oljeqvist på Fryshuset förra hösten visade det sig att vi hade liknande visioner och satte igång arbetet direkt. Spotify och Live Nation var med från dag ett med engagemang och resurser liksom min styrelse och lite extra ekonomisk hjälp från Universal, Sony och Warner. Även WDW Creative, Oatly och Hestra har hjälpt till på olika sätt.
Anja Frey, chef för Fryshuset, fortsätter:
-Fryshuset jobbar ständigt med att skapa förutsättningar för att alla unga ska ha samma möjligheter att hitta sin passion och förverkliga sina drömmar. Att vi kan fungera som en brygga mot viktiga aktörer inom musikindustrin, som i sin tur kan öppna dörrar som skapar hopp och framtidstro hos unga, känns fantastiskt.
Under inspirationsdagarna kommer samtliga aktörer, och personer ur deras nätverk, finnas på plats och bidra med sin spetskompetens inom olika delar av musikbranschen. Bland andra kommer A&Rs från skivbolag att erbjuda att lyssna på besökarnas musik. Hestra Advokatbyrå kommer att dela med sig av sina råd och Stim och Ifpi Sverige kommer att prata om sina verksamheter.
Varje dag avslutas med showcases. Ansvarig bokare för dessa hos Fryshuset är Martin Sköld. Han säger till MI:
-Att få spela live när hela musikbranschen är där och ser på är en unik möjlighet. Att också under dagen ge bransch och musikpeppade ungdomar chansen att träffas och faktiskt krympa avståndet mellan dom känns som en dröm. Där tror vi att Fryshuset kan agera som en viktig brygga mellan en traditionell musikbransch och ung kultur. Artisterna under båda dagarna är grymma så missa ingen. Kanske får vi se en ny stjärna på musikhimlen.
Anna Sjölund, konsert- och festivalchef på Live Nation Sverige, har sagt om eventet:
-Inkludering är en hjärtefråga för hela Live Nation-familjen, både internationellt och här i Sverige. Det behövs olika perspektiv och erfarenheter för utveckling och vägen till det är att fler unga får chansen att följa sina drömmar och göra sina röster hörda. Vi ser fram emot att inspirera och utbilda, med våra vänner på Luger i spetsen, genom utbildningen som ska leda framtida talanger in i en mer omfattande musikbransch, säger Anna Sjölund.
Managementutbildningen, Music Management Academy, startade redan i september och arrangeras tillsammans med MMF (Music Management Forum). Utbildningen pågår fram till april 2022. Rekryteringen av deltagare till den första omgången av Music Management Academy har skett under sommaren med hjälp av Fryshuset och MMFs nätverk.
Inspirationsdagarna äger rum lördag-söndag, 13-14 november, på Fryshuset i Stockholm. Biljetterna är släppta via www.grammisfryshuset.se
Mer info här: https://www.grammisfryshuset.se/inspirationsdagar samt på Instagram @grammisfryshuset
Lars Nylin