När han sjösatte PR-bolaget Birds Will Sing For You berättade Petter Seander för MI att branschen måste bli bättre på sociala medier. När bolaget nu firar 10 år får han svara på hur det blev med den saken. Men också om jobbet med namn som Moonica Mac, Mando Diao och Sarah Klang.
Först testar vi dock honom på själva firandet.
Vad händer kring själva jubileet?
-Alltså, ärligt, det händer kanske inte sådär jättemycket spektakulärt. Vi kommer blicka tillbaka på dom här 10 åren i en del samlingsinlägg på våra sociala medier och vi kommer samla ett gäng, titta varandra djupt i ögonen och säga ett sentimentalt ”10 år, hörrni”. Sen är det nog på nästa – framåt! Däremot är det väl ett utmärkt tillfälle att påminna sig själv om att stanna upp ibland. Och att byta pressbild!
Vad har Birds Will Sing For You på gång framöver?
-Liksom tidigare så är den stora delen av vår verksamhet att jobba med släpp från våra kunder ut mot media och publik. Cyklerna de senaste åren är längre, mer utdragna och planeras allt längre fram. Ligger sålunda gott om spännande plattor i kalendern redan för 2022. Ska jag plocka ut några specifika höjdpunkter för våren så är det nya släpp från Moonica Mac (bolag: Moonica Mac) och extremt lovande albumdebutanterna Julia Logan och Kristofer Greczula (båda Playground). Vi gör också alltfler internationella akter för Skandinavien – till exempel Nya Zeeländska Yumi Zuoma (Polyvinyl) som kommer till Sverige i mars med nytt album i bagaget. Mycket tid läggs också på Sarah Klang (Pangur) som ska ut på Europaturné och Mando Diao (Playground) som har ett hektiskt nästa år. Sedan vill jag också flika in att jag har föreläst mer än någonsin under pandemin, så det lär jag fortsätta med. Det är kul att hämta in vibe och tankar från artister i alla olika faser i karriären.
När MI intervjuade dig strax efter starten av bolaget pratade du om behovet att bli bättre på sociala medier, för artister och bolag – hur tycker du att det ser ut idag?
-Det går nästan inte att jämföra, så stor skillnad är det! Då fanns det fortfarande en relativ stor tveksamhet hos många artister och bolag kring hur de skulle framställa sig i sociala medier, vart gränsen mellan privat/offentligt gick, om det verkligen var nödvändigt och så vidare. Nu är det ofta den allra första delen i mångas strategi. Om jag 2012 fick påminna artister om att jobba med sina sociala medier, så är det snarare så att jag får påminna dom om att andra delar – som till exempel att jobba med textmaterial och att lägga tid på media – fortfarande har en funktion för att bygga helheten i många genrer. Inget dominerar helt, det finns alltid saker att komplettera med.
Vem är Petter Seander?
-Till stora delar självlärd i musikbranschen genom ett antal år som musiker, innan jag drog igång det här 2011. Folk frågar ofta vart jag jobbat innan i branschen osv – men hur skall jag haft tid med det? Har lagt all tid och lite till på BWSFY i 10 år, haha! Om du frågar ur ett mer privat perspektiv – extrem bokmal, abnormt intresserad av historia, gärna lokalt. Mest spelad genre på streamingtjänsten är ”jazz”. Svag men entusiastisk amatörlöpare. Utbildar mig just nu till konstvetare på kvällarna. Du vet vad dom brukar säga: det finns inget så vettigt och tryggt att stå på som två svajiga kulturben. I övrigt lämnar jag till andra att avgöra detta.
Lars Nylin
Bild Fabian Rosenberg