2 november 2021

ABBA:s bästa – MI väljer

Nytt album med ABBA på fredag innebär nya skäl att gräva i kvartettens låtskatt. Vilket MI givetvis har gjort. Här Christel Valsingers och Lars Nylins respektive favoriter – bara fyra titlar är gemensamma. 

Lars lista:

1. The Day Before You Came

Sista inspelningen tillsammans – och vilket avsked. Nästan sex minuter lång och med en skildring av en vardag i ett liv som har lika många tolkningar som lyssnare. Kunde ha spelats in av Depeche Mode och har tolkats av exempelvis Blancmange och Steve Wilson.

2. S.O.S

Ett melankoliskt mästerverk till poplåt. Bäst med Agnetha Fältskog solo, på svenska, men helt lysande även med ABBA. Låten blir inte sämre av att det karaktäristiska riffet i Sex Pistols Pretty Vacant snoddes från den.

3. The Visitors

Jag gillar mitt ABBA när konceptet är som mest episkt. Som i många av musical-förlagorna innan Chess. Men inte minst i de dryga två första minuterna av denna märkliga låt om dissidenter i dåvarande Sovjetunionen.

4. The Name Of The Game

Ännu mer episkt. I denna låt från The Album är ABBA nästan arty i arrangemanget trots att det var från Stevie Wonder de hämtade inspiration. Jag önskar att dom hade gjort ett helt album på denna linje.

5. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)

Med få undantag har jag svårt för när ABBA rockade till det. Men denna discorockare balanserar perfekt. Dessutom strålande sexig bas av Mike Watson, som ofta glöms bort när geniet Rutger Gunnarsson hyllas.

6. Eagle

7. When All Is Said And Done

8. Ring Ring

9. Hole In Your Soul

10. Slipping Through My Fingers

 

Christels lista:

1. Dancing Queen

Det förutsägbara valet, men har man kunnat lyssna på en låt sedan 1978 utan att ledsna på den så säger det ju något. De komplexa körarrangemangen, stråkarna, euforin blandat med den lilla molltonen. Den står i en klass för sig själv, som en hyllning till vad musiken och dansgolvet kan göra med oss.

2. Gimme! Gimme! Gimme! (A Man After Midnight)

Från elgitarren till syntflöjten – det här är ett av världens bästa intron. Det förstod ju Madonna också som återanvände det i pärlan Hung Up. Det stadiga beatet, den funkiga basen och hela det dramatiska anslaget med en önskan om att få en man efter midnatt är lysande.

3. Summer Night City

Hur många refränger har den här låten? Melodierna är som en forsande flod att bara åka med i. Läser att det är den senaste ettan ABBA hade i Sverige före Don’t Shut Me Down som toppade i september i år. Det gick alltså 43 år däremellan.

4. The Winner Takes It All

Agnethas känslosamma sånginsats, den vemodiga pianoslingan, den nakna texten. Det här var nog den första poplåt jag grät till, som ABBA-älskande barn, och den kan fortfarande få mig att gråta under rätt omständigheter.

5. Tiger

Abbas rockigare alster har i min bok inte stått sig så bra med tiden. Undantaget är Tiger, som pendlar mellan ett ljuvt och lockande stick och kraftfulla verser och refränger, som för att visa på det farliga citylivets fällor.

6. The Name Of The Game

7. S.O.S.

8. Take A Chance On Me

9. Eagle

10. Under Attack