Dansmusiklabeln Meerkat Recordings fyller 10 år och firar med att ge ut ett nytt samlingsalbum. Här berättar etikettens ena grundare Anna Gavanas om att skapa en plattform för bångstyriga artister och att göra ny musik med sin bortgångne bror.
Hur skulle du beskriva Meerkat Recordings?
– Vi är ett DIY- skivbolag som under ett decennium har släppt ett 30-tal skivor och berikat festivaler, klubbar och radio med sounds vi saknat inom framför allt dub, electronica, italo och jungle/ drum&bass. Bolaget drivs av mig och Peter Eriksson. Jag är DJ och producent och har skrivit böcker om svensk elektronisk dansmusikhistoria (bland annat Från Diskofeber till Rejvhysteri och DJ-liv). Producenten och DJ:n Peter Eriksson har en bakgrund som musiker och ljudtekniker.
– Meerkat Recordings brinner för Jamaikansk och Brittisk sound system-estetik och spänner över hela dub/ breaks spektrat, där BAS är den gemensamma nämnaren på allt vi ger ut. Vi är en plattform för samarbeten och utbyten för bångstyriga artister, och musik som rör sig bortom konventionella scener och trender.
Vad har varit höjdpunkten under bolagets tio år?
– I år har vi fått ett stort genomslag i radio med Aimnbreak’s jungle-EP Come Ruff, och med vår italo-duo Pufferfisk. Framför allt har arbetet med vår tioårsjubileumsskiva Nomads in sound 04 betytt oerhört mycket för oss både musikaliskt, som skivbolag och personligen. Vi har följt och samarbetat med de flesta av artisterna på skivan i tio års tid, hittat tillbaks till samarbeten och är sjukt imponerade av varje bidrag
Jubileumsalbumet innehåller låtar av artister från peruanska anderna, UK, Frankrike, Sverige, Tyskland och Kanarieöarna. Hur har ni kommit i kontakt med varandra?
– Några av artisterna har vi träffat på Clandestinofestivalen i Göteborg back in the day. Saqra Selekta från Peru träffade jag på en konferens i Mexico City 2007. KingL Man (D Wattsriot/ Fun-da-mental) har vi hängt mycket med på festivaler genom åren och speciellt när vi bodde i Spanien 2015. Nuphlo har vi träffat i Leeds, där jag bodde 2004-2005. Donna Maya har jag connectat med via nätverket Female Pressure, där jag varit medlem sedan 00-talet. Joxaren har genom åren varit en av våra största inspirationer som DJ, producent och musiker i Stockholms klubbvärld, med hans olika Balkan-relaterade klubbar, produktioner och finska tango-projekt — vi ingår dessutom tillsammans i kollektivet Kizaa zaa.
Ditt eget spår Christos Gavanas, har du gjort tillsammans med din bror som gick bort för 20 år sen. Hur har du jobbat?
– Christos stora passion, fram till sin död i en motorcykelolycka, var att göra elektronisk musik men han hann aldrig ge ut sitt debutalbum. Jag fick hjälp av Peter Eriksson på Meerkat Recordings att komma åt hans ljudfiler och låtar på hans dator och restaurera dem. Så dels har jag utgått från och rekonstruerat hans melodier och ackord, de som jag tycker fångar Christos personlighet. Dessutom har jag sparat en kassett med en inspelning Christos och hans kompisar gjorde i Partille Närradio och därifrån samplat hans röst, som jag använder i låten. Jag trodde först att det skulle bli en väldigt tung låt men samarbetet levde sitt eget liv och slutade i total acid trance eufori någonstans i känslan av att dansa på ett utomhus-rejv på en äng med svettiga och lyckliga människor när solen går upp.
Christel Valsinger