Som Musikindustrin rapporterat har Stim från 1 oktober en ny VD i Casper Bjørner. Vi hörde av oss om en 4 Snabba för att få veta lite mer.
Vem är Casper Bjørner – inklusive musiksmak, etc?
– Jag är ursprungligen från Danmark, men har bott i Sverige sedan 2003. Jag hamnade tidigt i den kreativa sektorn, först på Nordisk Film och sedan SBS, nuvarande Discovery. Efter det gick jag till Walt Disney i Norden, där jag var vd fram till 2019. Jag är uppvuxen med många olika musikaliska influenser – min mamma var klassiskt skolad pianist, och min pappa jazzfanatiker. I släkten har vi även flera konsertsångare, en saxofonist och två cellister som spelar professionellt. Idag lyssnar jag på allt från ska till Rammstein till Swedish House Mafia. Jag gillar mångfald! När jag var på SBS blev det många konserter och festivaler – jag saknar livemusiken.
Vad kan du ta med dig från t ex Walt Disney in i detta jobb?
– Det finns många paralleller mellan Disney och Stim. Det handlar bland annat om att möta den snabba digitala omställningen, att värna och modernisera upphovsrätten och att utveckla relationer till både kunder och omvärld. Sen har jag på Disney också fått uppleva möten med helt fantastiska, världsledande kompositörer. Bland annat Alan Menken, som skrivit musiken till Lilla Sjöjungfrun, Aladdin och många fler, och som har en hel rad med Emmys och Oscars bakom sig.
Vad ser du som de viktigaste uppgifterna för STIM framöver?
– Vi ska vara en självklar partner till musikskaparna och musikförlagen och stärka förutsättningarna för deras skapande. Med innovativa tjänster som Stim Music Room och Stim-appen kommer vi närmre de yngre låtskrivarna, och jag ser fram emot att utveckla Stim ytterligare i den riktningen – att möta dem på deras plattformar. Vi måste också hela tiden kämpa för musikens värde och se till att våra anslutnas intäkter ökar.
– Nu öppnar samhället upp igen efter pandemin och det är avgörande att de som skriver musiken får betalt när musikens olika arenor kommer igång igen. Vi ser också att vi har mycket kvar att göra vad gäller ersättningen från de stora digitala plattformarna – vi har fått dem att betala för musiken i deras tjänster, men de är alldeles för dåliga på att rapportera vilken musik som används.
Vad är din bild av svensk musikindustri generellt?
– Sverige har ett unikt musikliv med enorm kreativitet och internationella framgångar i många olika genrer och uttryck, och ligger också väldigt långt fram i digitalisering och anpassning till nya affärsmodeller. Stim arbetar mycket med återväxt, att utveckla nya talanger och öka mångfalden – det här är något ganska unikt jämfört med andra länder. Jag tror också att det finns en stor potential i att samarbeta ännu mer kring de viktiga frågorna i branschen. Det behövs om man ska kunna påverka affärsmodeller och villkor i en internationell kontext, med stora och resursstarka aktörer. Vi borde också kunna samarbeta mer för att göra det enklare att skapa och använda musik i nya sammanhang. Här hoppas jag att Stim kan vara en samlande kraft.
Lars Nylin
Foto Julia Sixtensson