Simon Gooch, idag musikansvarig i utbudsgruppen och sedan i maj 2021 tf kanalansvarig för P3 blir nu också permanent ansvarig för P3. Från och med 1 november slås de två uppdragen ihop i en tjänst.
– Med nya P3 vill vi nå ut till en kunskapstörstande och musikintresserad publik som ställer stora krav på sin radioupplevelse. Med Simons gedigna musikkunskap och radioerfarenhet har vi hittat den perfekta matchen för det här jobbet, säger Cajsa Lindberg, biträdande programdirektör och chef för utbudsgruppen.
Simon Gooch har jobbat nära lanseringen av nya P3 och varit med och tagit fram den nya musikpolicyn för både P3 och P3 Din gata och P4 och håller precis på att färdigställa Sveriges Radios nya musikstrategi.
– Det ska bli väldigt roligt att ta mig an P3-rollen permanent. Det känns också naturligt att kombinera den rollen med ansvaret för musiken eftersom det är en sån viktig del av P3:s utbud. Kanalen har både linjärt och digitalt gjort framsteg de senaste åren så det finns mycket bra och spännande att bygga vidare på, säger Gooch i ett pressmeddelande.
Gooch har en bakgrund som musikjournalist, DJ och konsert- och festivalarrangör. Han kom till Bauer Medias svenska verksamhet 2007 som chef för bolagets digitalstrategi. 2016 rekryterades han till Sveriges Radio som innovationsdirektör och övergick sedan till uppdraget som analyschef. Sedan 2020 är Simon Gooch musikansvarig i Utbudsgruppen.
Gooch tog över som tf kanalansvarig för P3 från Caroline Pouron i maj 2021 som har nytt uppdrag som digitalt utbudsansvarig.
Lars Nylin