Soundtrack Your Brand har släppt en ny rapport kring musikkonsumtion i USA. Epidemic Sound i samarbete med TikTok. Apple Music har lanserat den första spellistan för döva. Det och annat från Daniel Johansson.
—–
Spotify har sålt tillbaka tjänsten SoundBetter till grundarna, två år efter att man köpte upp företaget. SoundBetter hjälper artister och musiker att hitta varandra för att kunna skapa musik tillsammans. Behöver någon en viss sorts musiker kan man söka efter det på tjänsten och skapa projekt att jobba tillsammans i.
Dom Sanya, Global Head of Creator Marketing på Spotify, säger:
– Together, Spotify and SoundBetter benefitted from many synergies, but as SoundBetter continues to evolve, both parties agreed that the company is best positioned for the next stage of growth by returning to the founders that have been committed to shepherding it from the beginning.
Även om det inte anges några direkt tydliga orsaker verkar det hela vara ett ömsesidigt beslut. Det ligger också lite grann i linje med Spotifys något förändrade vektor gentemot att bli den den dominerande plattformen för ljud i största allmänhet, snarare än att kanske disrupta musikbranschens struktur.
När Spotify för ett par år sedan försökte knyta den digitala distributionen till sig själv genom samarbetet med Distrokid (som man också köpte in sig i), och s.a.s. göra det möjligt för artister att distribuera också till andra tjänster genom Spotify, blev reaktionerna starka i branschen.
Under en period köpte Spotify upp ett antal bolag och tekniker som hintade mot att man försökte skapa ett helt eget ekosystem kring musik, inkluderande skapandet av musik med Soundtrap. Men, det är så klart svårt att konkurrera med de etablerade DAWs som finns därute.
Det är nog ett smart drag av Spotify att fokusera på det som man gör allra, allra bäst, att leverera en riktigt bra tjänst för lyssnande, snarare än att göra ”allt” på en gång. Vad som händer om Spotify, i den tuffa konkurrensen som just nu råder på streamingmarknaden trots allt skulle bli den absolut dominerande plattformen för musikkonsumtion globalt, får framtiden utvisa.
—–
Svenska streamingplattformen Soundtrack Your Brand har tillsammans med MRC Data genomfört en undersökning av musikkonsumtion på den amerikanska marknaden, med resultat som kan vara intressanta även för andra svenska aktörer som är aktiva i USA.
Resultaten visar bl.a. att 70 procent av amerikanerna lyssnar på musik varje dag, i åldersgruppen 34 och yngre är det 81 procent. Gruppen ”Hispanic” sticker också ut som totalt sett den etniska grupp som lyssnar mest frekvent på musik.
Listan över de mest använda streamingplattformarna i hela befolkningen är också intressant:
1. Spotify: 40 procent
2. YouTube Music: 36 procent
3. Pandora: 33 procent
4. Amazon Music: 24 procent
5. Apple Music: 21 procent
Soundtrack levererar ju en streamingtjänst till affärsverksamheter, så många av frågorna handlar om användning av musik i olika publika sammanhang. Undersökningen visar att efter privat lyssning av musik i hörlurar är lyssning i samband med besök i olika affärsverksamheter störst i USA.
73 procent av respondenterna säger att de agerar på något sätt när de hör en låt som de gillar i en butik eller någon annanstans, som t.ex. att använda en app för automatisk igenkänning.
85% av respondenterna anger också att musiken som spelas är viktig i valet av vilken bar/pub man väljer, 80% anger musiken som viktig i valet av gym, 62% säger att musiken är viktig i valet av restaurang eller coffe shop och över hälften väljer hellre en livsmedelsbutik som spelar musik de gillar före en som inte gör det.
Ola Sars, grundare och VD för Soundtrack Your Brand, säger:
– Under lång tid har vi trott att upptäckten av ny musik framför allt sker genom våra egna lyssningsvanor och våra hörlurar. Men digitaliseringen av marknaden har skapat en stor marknadsföringsmässig och ekonomisk möjlighet för musikskapare och rättighetshavare genom bakgrundsmusiken.
– Med tanke på resultaten från undersökningen behöver branschen kanske fråga sig vart data och intäkter från miljoner av affärsverksamheter finns, och varför royalty-rapporter fortfarande inte inkluderar detaljerad data kring musikanvändning och royalties från de största varumärkena och musikleverantörerna.
Resultaten från rapporten går att ladda ned genom Billboard på: https://www.billboard.com/p/background-music-2021/
—–
Apple Music har lanserat den första spellistan kurerad av döva personer, A Playlist Curated by Deaf People. Musik kan upplevas även om någon inte kan höra varje ton eller textrad perfekt, istället går det att känna effekten av en låt, till exempel genom att känna en vibrerande bas eller diskant genom kroppen.
Spellistan finns här: https://music.apple.com/us/playlist/pl.305cc59fbf00447a9c01f75fabfa4485
Apple Music har frågat några döva spellistekuratorer om hur de upplever musik och vilka deras favoritlåtar är och varför:
Nico DiMarco, DJ, Washington, D.C – Eminem “Without Me”:
– Jag har inte hört texten, men jag insåg snabbt av rytmen och beatet att den här låten var en av mina favoriter, och där är den än idag.
Jessica Flores, komiker, San Francisco – The Luniz “I Got 5 on It”.
– Jag hörde den här låten för första gången när jag var 13 år, men utan att ha kunna höra orden kunde jag inte förstå vilken titeln eller artisten var. År senare spelades låten på en fest och jag lyste upp. Även om jag inte hörde texten var det coolt att jag fortfarande kände igen beatet.
Matt Maxey, grundare av DEAFinitely Dope, Atlanta – Kirk Franklin “Brighter Day”:
– Den här låten får mig att le, oavsett vad jag går igenom i livet. Den får mig att vilja dansa och njuta av livet i ett positivt ljus.
Ytterligare ett tiotal kuratorer har bidragit med musik till spellistan.
—–
Apple Music har också avslöjat lite information kring införandet av formatet ”Spatial Audio”, ljudet som skapar en större rumslig upplevelse vid lyssning. Hittills har 40 miljoner användare testat på formatet och 60 procent av alla nysläppta popalbum släpps nu också med Spatial Audio.
Apple introducerar nu något som kallas ”dynamisk huvudspårning”, som innebär att hörlurarna känner av subtila huvudrörelser för att öka känslan av att musiken kommer från olika håll. När man vänder och rör på huvudet omorienteras ljudet runt omkring dig.
Apple Music stödjer dynamisk huvudspårning genom AirPods Pro och AirPods Max tillsammans med nyare iPhones eller iPads med iOS 15 eller iPad 15.
—–
YouTube har meddelat att man nu har nått 50 miljoner aktiva användare på YouTube Music/Premium, inklusive de som är signade på testabonnemang. I en bloggpost från Lyor Cohen, Global Head of Music, (tidigare Warner Music Group), har man också fördelat över 4 miljarder dollar till rättighetshavare i musikbranschen under de senaste tolv månaderna.
Han skriver bl.a:
”There are nearly infinite “choose-your-own-fan-adventures” made possible by the artists and fans who come together on YouTube and YouTube Music every day to watch, create, share, comment, cover and remix music content on the platform. This limitless exploration is further enhanced by YouTube Premium. Members get uninterrupted, ad-free access to all content on YouTube and YouTube Music so they can better connect with artists and creators and more deeply immerse in all the content they love — be that music, learning, fashion or Fortnite.”
Enligt MiDIA innebär det här att YouTube Music nu är den snabbast växande premiumtjänsten. Nämnas bör naturligtvis att en del av de som betalar för YouTube gör det kanske inte huvudsak för musiktjänsten, utan för att slippa reklam och få de extra funktionerna på ”vanliga” YouTube.
En annan sak är att gratisversionen av YouTube Music inte har varit möjlig att använda i bakgrunden när man använder andra appar samtidigt, en ack så liten men värdefull funktion som de andra streamingplattformarna har. Från och med i november kommer man dock börja rulla ut funktionen även i den reklambaserade versionen, med start i Kanada. Uppspelningen ”störs” dock när reklam spelas upp i YouTube-appen.
—-
Livestreamingplattformen Twitch, som ägs av Amazon, har ingått ett samarbetsavtal med den amerikanska förlagsorganisationen NMPA, som innebär att man tillsammans ska försöka hitta vägar framöver så att rättighetshavare får korrekt kompensation när deras musik används i livesändningar och gaming. Förlagen får möjligheten att själva välja om deras musik ska vara möjlig att använda på plattformen.
David Israelite från förlagens branschorganisation, kommenterar avtalet:
– Both NMPA and Twitch are creator-focused and our respective communities will greatly benefit from this agreement, which respects the rights of songwriters and paves the way for future relationships between our publisher members, songwriters and the service.
—–
Den 24 oktober genomför superbandet BTS ytterligare en virtuell konsert, exklusivt genom Weverse. Konserten kallas Permission to Dance On Stage, och biljetter kostar motsvarande mellan 365 – 550 kronor, där den dyraste varianten också inkluderar soundchecken.
—–
Pandora köpte upp statistikplattformen Next Big Sound år 2015, en av de första tjänsterna som aggregerade in data från olika källor till en ”dashboard”. Next Big Sound vann priset som bästa affärsidé vid MidemNet Labs år 2011 (som det en gång i tiden hette), och var precis som Big Champagne och Musicmetric tidiga försök att underlätta för aktörer i branschen att få en översikt på musikanvändning online.
Idag finns som bekant nya och fler sådana plattformar, som Chartmetric, Soundcharts, ForTunes, Spotontrack m.fl. och därför har Pandora tagit beslutet att från november månad stänga ned Next Big Sound och helt och hållet integrera funktionerna i Pandora AMP, som motsvarar Spotify for Artists och Apple Music for Artists.
—–
I samband med 25-årsjubileumet av singeln Wannabe med Spice Girls passade Spotify på att erbjuda guidade bussturer i London. Sulinna Ong, Spotify UK/IE Head of Music, säger:
– The Spice Girls have shaped the way the music industry operates today. Their message of female empowerment resonated across the world, no matter who you were or what you looked like—and continues into this day. The fact that 18 to 24-year-olds stream the Spice Girls the most shows what an impact the girls continue to have around the world. Bringing back the Spice Bus is Spotify’s way of giving a little something back to the fans who have flown the flag for Girl Power over the past 25 years.
—–
Epidemic Sound hör till de sex nya partners som TikTok har inlett ett närmare samarbete med. De övriga certifierade partnerna är KARM, MassiveMusic, The Elements Music, Songtradr och UnitedMasters.
Syftet är att utöka den musikkatalog som olika aktörer kan använda sig av i appen. TikTok har sedan tidigare en katalog på ca 150 000 låtar som kreatörer kan använda sig av.
Melissa Yang, Head of Ecosystems på TikTok, kommenterar de nya samarbetena:
– Sound is the universal language of TikTok, and brands need to embrace music and sound in order to show up authentically on the platform. Our new Sound Partners have a proven track record of helping marketers develop strategies for TikTok, and offer scalable options for brands of all sizes. We’re excited to see more brands tap into sound on TikTok and make meaningful connections with the community through creative, sound-on strategies.
—–
Lästips: ‘Middle class’ artists need niche, not scale
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se