En miljard månatliga användare. Den siffran på måndagen från TikToks ägare Bytedance är knappast en skräll, och cynikern i mig tror att det snarast handlar om en miljard konton.
Men oavsett har den kinesiska tjänsten på några få år gjort en techresa som går över allt som tidigare hänt i de sociala nätverken.
Att trots diverse motvind – allt från reglerande kinesiska myndigheter till en Trump-administration som försökte stoppa TikTok– på så pass kort tid så markant ta över en generation är fascinerande.
I ett pressmeddelande skriver TikTok:
”De senaste åren har intresset för TikTok fullkomligt exploderat, i takt med att människor av alla åldrar i Sverige och runt om i världen har sökt sig till plattformen för att lära sig, underhållas och upptäcka nya saker. Kultur och trender utgår idag från vad som händer på plattformen, med kända kreatörer och communitys som sätter sin prägel på allt från musik och mat till skönhet och mode.”
Inte minst har ju TikTok kommit att få allt större geomomslag i musiken. Tjänsten betyder givetvis inte allt, som den kände bloggaren Bob Lefsetz envist hävdar.
Men helt klart är den vid sidan av YouTube och musiktjänsterna det i dag viktigaste nätverket för att nå ut med hits, nya men allt oftare även gamla.
Det senare faktumet skulle kunna skvallra om att även vi äldre alltmer är med på tåget.
Men det är inte mitt intryck. När jag frågar runt om TikTok hos bekanta som är 40 plus blir reaktionerna möjligen att man vet vad TikTok är. Men ofta har man inte ens hört talas om fenomenet. Att använda tjänsten är lika otänkbart som att börja leka med My Little Pony – om nu dessa kulörta leksaker ens finns kvar.
Siffrorna, oavsett om de är en aning friserade, betyder att Tiktok nu är med i samma klubb som (kinesiska) Wechat, Instagram och Facebook Messenger, som alla har över en miljard månatliga användare.
TikTok är fortfarande några nivåer under Facebook, som under det andra kvartalet i år hade 3,51 miljarder aktiva användare i månaden, vilket var en ökning från 3,45 miljarder under första kvartalet. Även Whatsapp och Youtube har över två miljarder användare.
Tidigt förra året skrev jag så här om tjänsten http://www.musikindustrin.se/2020/02/11/fenomenet-tiktok/
Sedan dess har tekniken ytterligare förfinats. TikToks algoritm och snabbhet gör att den snabbt blir beroendeframkallande. Vi som tycker oss bli beroende och oändligt scrollande på Facebook och Instagram är sparsmakade användare jämfört hur unga använder TikTok.
Vi talar scrollande till dagars ände, korna har gått hem för länge sedan. Ofta med åtskilliga parallella konton. Ett för en själv, ett för katten, etc.
Ju längre tid man spenderar, desto mer förfinar Tiktok det som erbjuds, på så sätt stannar du ännu längre. Vi som inte förstår storheten med vertikalt filmade attention hoe-klipp kan bara inse: vi har i användarnas ögon tokfel.
Om jag blir oroad över utbredningen? Inte särskilt. Kritiken mot TikTok känns än så länge lite som skräcken inför hårdrock på 1970-talet. Men det är självklart att välkomna att EU tittar på hur reklam alltmer riktar sig till barn.
I Kina anses faran uppenbarligen mer konkret. Bytedance meddelade nyligen att kinesiska barn under 14 år framöver får lägga högst 40 minuter på Douyin – namnet på kinesiska TikTok – per dag. Barn i den åldern kommer också bara att få tillgång till videodelningstjänsten mellan klockan 06:00 och 22:00.
Bytedance har också annonserat att innehåll för yngre användare kommer inkludera mer utbildningsmaterial. Exempelvis experiment i naturvetenskap, utställningar, historisk fakta, etc.
Men då talar vi snarast om den allmänna debatten om barns skärmtid – att TikTok i sig skulle vara den stora faran är jag än så länge inte med på.
Däremot är jag redan nu tvärsäker på en punkt: jag fattar inte ett skvatt och ska väl troligen inte heller göra det.
Farbror Lars Nylin