Iron Maiden lägger beslag på albumlistans första plats denna vecka med nya Senjutsu. En väg dit var direktleverans till dörren av leveransplattformen Wolt, annars mest kända för att leverera mat.
Två minuter innan midnatt den 2 september släppte Iron Maiden albumet Senjutsu. Genom ett samarbete med tjänsten Wolt skedde en del av släppet via hemleverans av CD- och vinylskivor i Stockholm direkt vid midnatt.
– Det känns helt fantastiskt att kunna erbjuda de svenska fansen att vara bland de första i världen att få hem Iron Maidens nya album direkt till dörren bara några minuter efter att det släpps. Samarbetet med Wolt ger oss helt nya möjligheter att ge fansen det de längtar efter, säger Darren Edwards, International Product Manager på Warner Music i Sverige.
Förbeställningar av albumet kunde göras via Wolts app eller hemsida. Leverans av förbeställda skivor skedde i Stockholm mellan midnatt den 2 september och ca kl. 01:00 den 3 september.
– Att få samarbeta med ett av världens största heavy metal-band och erbjuda dem att interagera direkt med sina fans via vår plattform är vi mycket stolta över. En exklusiv och smidig direktleverans vid lanseringen är något nytt som verkligen hjälper både Iron Maiden och deras fans att hålla kontakt, säger Carl Zetterqvist, vd för Wolt Sverige, i ett pressmeddelande.
Det har inte presenterats några siffror över hur många skivor som Wolt levererade.
Lars Nylin