7 september 2021

Enkät: Branschen om ABBA:s återkomst

Ingen har troligen missat att ABBA kommer tillbaka med buller och bång. Se separata artiklar. Vi ställde frågan Hur ser du på ABBA:s comeback? till ett tvärsnitt av musikindustrin. 

Ludvig Werner, VD IFPI

”Ja, vad ska man säga. Ett fantastiskt styrkebesked från det band som inte bara satt Sverige på världens popkarta utan dessutom öppnade dörren till en internationell publik för så många fler svenska band och kompositörer. Så imponerande och så bra!”

Kerstin Mangert, ordförande Musikförläggarna:

”Det var en härlig känsla att fyllas av det distinkt tidlösa ABBA-soundet igen. Två alldeles nya verk har tagit plats i ABBA-skatten, helt enkelt. En mycket efterlängtad och välkommen återförening i nytänkande anda.”

Hasse Haraldsson, Ginza:

”Vad jag kan minnas under mina 53 år i branschen, så har inget album rivstartat så som ABBAs Voyage. Ingen hade nog räknat med ett nytt ABBA-album, så det blev en positiv shock för de flesta. Branschen behöver verkligen fysiska storsäljare som denna. Sedan är det lite surt att skivbolaget Universal erbjudit vissa återförsäljare färgade vinyler, men inte Ginza.”

Alfons Karabuda, ordförande för bl a SKAP och Musiksverige

”Det finns naturligtvis mycket att säga om ABBAS ’comeback’ och mycket har redan sagts. Det jag inte läst så ofta och som jag själv reagerat mest på, förutom professionalismen, är att Björn, Benny, Frida och Agnetha verkar haft riktigt roligt i och med skapandet och inspelningen. De har kommit tillbaka till oss och varandra av helt rätt anledning. För att DE ville. Det är kul att se.”

Peter Sandberg, Bengans skivbutiker:

”En skivbomb utan dess like, från de att vi fick informationen om skivan vid 19:00 tiden i torsdags om skivan (och alla versioner den kommer i) så har det mesta handlat om ABBA. Detta är den största förhandsbokningen på många, många år. Tror säkert att vi säljer femsiffriga antal på den innan året är slut. Självklart drar den med sig mer försäljning på övrig katalog också. Tack Björn, Benny, Agnetha och Anni-Frid.”

Mårten Aglander, VD Playground, ordförande Ifpi

”ABBA betyder så mycket för svensk musikbransch, de har gett oss självförtroende och ambitioner. Och även om de inte gjort ny ABBA-musik under de senaste 40 åren har de fortsatt att vara ständigt närvarande med soloprojekt, låtskrivande, musikaler, filmer och shower. Vi är många som fått vara involverade i detta under åren på något hörn och inspireras av det sätt de och deras närmaste team arbetar – så även jag. Därför var man onekligen lite spänd inför att få höra hur ett återförenat ABBA skulle låta i torsdags, som uppvuxen med ABBA’s musik blir det knappt större. Jag blev så glad att höra det, jag tycker det är svinbra helt enkelt! Så snyggt och värdigt. Deras musikalitet och integritet sitter i. Och sedan att det ska komma ett helt album med ny musik – det känns generöst på något vis att de bjuder oss på det.”

Eva Karman, ordförande SOM, grundare av musikbolaget Smilodon

 

”Älskar att ABBA gör sin comeback helt på sina egna villkor, och för att de verkligen känner glädje i att göra det. De två låtar jag hört är ju tveklöst ABBA, både som verk och i sound, och efter att ha sett videon till Don’t Shut Me Down som visar hur avatarerna skapas blev jag verkligen nyfiken på att se den virtuella konserten. Är imponerad av hur de lyckas bevara sin unika musikaliska identitet och samtidigt göra den mest smarta och cutting edge lansering jag sett. Modigt och lekfullt, med både hjärta och hjärna, precis som personerna bakom verkar vara. ABBA fortsätter helt enkelt att vara förebilder.”

Maria Molin Ljunggren, president Freebird Entertainment:

”Som jag längtat efter denna comeback, som stort ABBA-fan! Som tur är delar familjen och mina kollegor denna lycka. Vi spelar de nya låtarna för fullt både hemma och på kontoret. Vi kan inte riktigt komma fram till vilken vi gillar bäst. Båda är lysande och hela comebacken, efter alla dessa år, känns så väldigt värdig. Rösterna har fått ett belevat djup. Nerven, samklangen, melodierna, texterna, arrangemangen, spelglädjen – lika stark nu som då.

Jag såg ABBA live 1973, på Galhammarudden i Svenstavik. Det var stort för en lite tös! Jag tror det var där någonstans jag bestämde mig för att arbeta med musik. När jag rest till olika delar av världen har ABBA varit det varumärke som ringat in det lilla land jag kommer ifrån. ABBA är ett av Sveriges absolut starkaste och viktigaste varumärken. Bara goodwill!”

Lisa Nilsson, artist:

”Jag har inte hängett mig i det stora släppet, jag kommer att lyssna i lugn och ro när rätt tillfälle infinner sig. Men jag lyssnade på ett första spår igår och började omedelbart gråta lite när jag hörde Frida och Agnetas röster. Jag blir alltid tacksam och rörd när betydande sångerskor väljer att sjunga i alla sina åldrar. Röster som i sig själva innehåller livserfarenhet är det vackraste jag vet. Djupet och skörheten som endast levnadstid kan bidra med. Att höra äldre förebilder sjunga fyller mig med trygghet och vördnad. De öppnar en dörr mot insikten om att jag själv åldras och förändras över tid. Att uppleva det som vackert och inspirerande är trösterikt och stärkande.”

Peter Kvint, låtskrivare:

”För mig kom nyheten om att ABBA skulle släppa ett helt album med ny musik som en riktig överraskning. Jag är uppväxt med deras musik och när jag och min halvbror hade ”shower” i källaren på 70-talet – med ljusorglar från Hobbex, pappgitarrer och ”synthar” i masonit – var det ABBA, Sparks och Kiss vi mimade till.  Blev lite rörd och vemodig av att höra Agnethas och Fridas mogna röster i I still have faith in you, speciellt med tanke på temat i texten. Jag tillhör inte dem som stör sig på att sången inte är perfekt – det ger snarare en extra dimension till låten. David Myhr och jag bestämde oss dagen innan releasen att vi skulle bli de första som gjorde en cover av den nya låten. Den var lite krångligare än vi trott, men efter några timmars arbete fick vi i alla fall till en version som ligger ute på Youtube nu. Ser mycket fram emot att höra resten av låtarna på det kommande albumet!”