Från och med idag blir ABBA:s musikkatalog tillgänglig på TikTok. Dessutom startar gruppen ett konto på plattformen, där fans kommer att kunna följa de senaste nyheterna.
Av de musikgrupper som inte finns på TikTok har ABBA varit den mest sökta på plattformen, skriver TikTok i ett pressmeddelande. Fansen har istället fått sjunga ABBA:s musik själva och tidigare i år blev hashtaggen #DancingQueenChallenge en succé med över 160 miljoner videovisningar.
Från och med idag finns ABBA:s musik tillgänglig på TikToks ljud-sida och en officiell ABBA-hashtag lanseras. Bandets officiella TikTok-konto @ABBA är nu också tillgängligt, där den första videon är en pianoversion av Dancing Queen.
Enligt Farhad Zand, Head of Music Partnerships på TikTok, är detta är ett första steg i ett större samarbete mellan TikTok och ABBA.
– TikTok, och jag själv som svensk, är så stolta över att välkomna Agnetha, Benny, Björn och Anni-Frid till plattformen och att få erbjuda Sveriges största musikexport genom tiderna till fans över hela världen. Våra användare har redan visat oss med alla sina videos att detta är musiken de länge väntat på och det ska nu bli väldigt spännande att se hur ABBA kan inspirera en ny generation fans och initiera en ny våg av kreativitet med sångerna som så länge har definierat popmusiken.
På torsdag väntas ABBA gå ut med nyheter som möjligen gäller de nya låtar som gruppen spelat in (se http://www.musikindustrin.se/2021/08/29/abba-slapper-nytt-pa-torsdag/)
Christel Valsinger