24 augusti 2021

Magnus Lindberg och Pierre Isacsson backas i kampanjer

Två kampanjer för bortgångna svenska röster får mycket spridning på sociala medier just nu. Dels en för en tributplatta till Magnus Lindberg, dels en med planen att ge ut Pierre Isacssons aldrig avslutade sista inspelningar.

Magnus Lindberg gick bort 2019, Pierre Isacsson redan 1994, då han blev ett offer för Estoniakatastrofen.

Skivbolagen Hemifrån och Paraply Records respektive distributören Border Music kommer att vara behjälpliga med att ge ut Lindberg-tributen Dom Som Aldrig Ger Upp : En Hyllning Till Magnus Lindberg.

Ett stort antal välrenommerade artister har tolkat Lindbergs låtskatt. Bland de medverkande finns Louise Hoffsten, Dan Hylander, Staffan Hellstrand, Peter LeMarc, Plura, Mauro Scocco, Lars Winnerbäck och Sophie Zelmani.

Plattan är sammanställd och producerad av Lindbergs mångårige producent och A&R Kjell Andersson, tillsammans med Dan Hylander, Larissa Aggerborg Lindberg och Basse Wickman, och kommer att släppas både digitalt och fysiskt.

”Det som saknas i nuläget är finansiering att sjösätta detta spännande projekt, därför har Magnus kollegor och vänner startat en crowdfunding-kampanj på Go Fund Me” skrivs det i ett pressmeddelande. Kampanjen drivs på gofundme.com:  https://www.gofundme.com/f/magnus-lindberg-skiva.

När Estonia förliste 1994 arbetade förre Family Four-medlemmen och senare soloartisten Pierre Isacsson på nya låtar som aldrig hann släppas. ”Med DIN hjälp blir albumet verklighet. De osläppta låtarna kommer färdigställas genom en tidsbegränsad, kommande Kickstarter-kampanj, där alla som vill hylla Pierre kan bidra och bli en del av slutresultatet” skriver initiativtagaren Ludvig Isacsson, Pierres yngste son, i kampanjen. En vecka efter start skrev han entusiastiskt:

”VI GJORDE DET! På under sju dygn har vi samlat in 102% av beloppet varav hälften redan inom 24 timmar. Jag kan inte nog understryka hur värmande det här är. Nu vet vi att skivan definitivt blir av. Men insamlingen pågår än – och nu börjar det riktigt roliga!”

Kolla kampanjen här: shorturl.at/cloO0

Lars Nylin