Rekordintäkter från streamingen i Tyskland. Sony Music investerar i blockkedjan. Brittiska PRS stämda för orättvis fördelning av pengar. Det och annat från Daniel Johansson.
—–
Streamingtjänsten Audius har nu över 5 miljoner aktiva användare, och 100 000 artister finns tillgängliga på tjänsten. Audius lanserades för två år sedan, och bygger på blockkedjorna Ethereum och Solana.
Skrillex, deadmau5 och Weezer är exempel på större artister som använder sig av tjänsten, som kanske mer liknar SoundCloud än Spotify och Apple Music. Den ekonomiska modellen ser också annorlunda ut, artister får inte betalt per ström som spelas upp, utan monetiseras snarare genom donationer och t.ex. försäljning av NFTs.
Plattformen är decentraliserad så till vida att artister kan själva ladda upp musiken direkt utan distributörer, precis som på SoundCloud, och eventuella intäkter fördelas också direkt till artister utan mellanhänder.
Ett problem med den här sortens tjänster, som också t.ex. inkluderar afrikanska Audiomack, är att ibland ”råkar” det komma upp musik som ägs eller delägs av helt andra aktörer än artisterna själva, d.v.s. musiken är helt enkelt inte licensierad för att finnas på tjänsten.
Audius försöker lösa det genom att lägga ansvaret på den som laddar upp musiken (precis som andra UGC-tjänster), något som troligen kommer bli svårare efter implementerandes av det nya EU-direktivet (inom EU i alla fall).
—–
Intäkterna till masterägare i Tyskland ökade med hela 12,4 procent under det första halvåret 2021, jämfört med samma halvår 2020. Siffrorna som presenterats av BVMI visar att det framför allt handlar om en stor ökning i intäkter från streamingtjänster, med hela 20 procent.
Det tog ett tag innan streamingen började slå igenom på fullt allvar i Tyskland, det var först år 2018 som intäkterna från streamingen gick om CD-försäljningen (något som skedde i Sverige redan år 2011), och streaming står nu för 70,6 procent av de totala intäkterna i landet.
Precis som i många andra länder har vinylförsäljningen fortsatt öka, och står nu för närmare 6 procent av de totala intäkterna. CD-försäljningen står för 14,5%.
—–
En juridisk konflikt har uppstått i Storbritannien, där upphovsrättsorganisationen PRS for Music blivit stämda av DeliMusic för orättvis fördelning av insamlade pengar. DeliMusic menar att de nya regler som införts främst gynnar de stora förlagen och låtskrivarna, och att de inte haft något möjlighet att påverka förändringarna.
Enligt dem själva har deras intäkter från PRS sjunkit från 800 000 pund per år till 20 000 pund, trots att musiken de släpper fortsatt att spelas på samma sätt, av t.ex. BBC i olika kanaler.
I stämningen säger man att de stora aktörerna har ”competitive advantage and influence in dealings with and which affect smaller members such that decisions are taken which favour the interests of the powerful members and contrary to the interests of smaller and middle-sized publishers and composers”.
För en del känns tongångarna förmodligen igen från liknande diskussioner som förts i Sverige under de senaste åren.
PRS förnekar anklagelserna fullständigt och kommenterar den eventuellt kommande rättegången till CMU:
”PRS entirely rejects the claim which has been brought, and is defending itself against all of the allegations which have been made. As the parties are engaged in litigation, it would not be appropriate for us to comment outside the context of those legal proceedings on the contents of our defence – or, for that matter, the claimants’ pleaded claim – generally or specifically.”
—–
Sony Music är en av aktörerna som har investerat i NFT-plattformen MakersPlace under deras första större runda, som dragit in 30 miljoner dollar. Bland de övriga investerarna märks Eminem, 3Lau, Pantera Capital m.fl.
MakersPlace har gjort sig kända för att förmedla försäljningen av det hittills mest värdefulla NFT-objektet, Beeples digitala verk ”Everydays: The first 5000 Days”, som såldes för motsvarande 69 miljoner dollar i kryptovalutan Ethereum.
Intressant i sammanhanget är att MakersPlace tar 15 procent i provision på all försäljning som görs genom plattformen, vilket trots allt måste sägas vara en ganska god affär. Tänk om Blocket skulle ta 15 procent i provision på allting som säljs där.
—–
Microsoft verkar planera att integrera Spotify direkt i en funktion i Windows 11. Det handlar om Focus Sessions, en app/funktion för produktivitet, som också inkluderar möjligheten att spela spellistor från Spotify direkt i appen.
Panos Panay, Windows-chef, lade upp en sneak peak på Twitter, och skrev: ”Another first look from the team… #FocusSessions on #Windows11 coming soon. This has been a game-changer for me, especially with @Spotify integration.”
—–
NetEase, som är den näst största streamingaktören för musik i Kina efter Tencent Music Entertainment Group (TME), pausar sin börsintroduktion av musikdelen av företaget på Hong Kong-börsen med anledning av ”osäkerheten på marknaden”. Specifikt handlar det om osäkerheten kring vad den kinesiska marknadsmyndigheten kan tänkas göra framöver.
Under de senaste månaderna har flera av Kinas techföretag fått böter och repressalier för tidigare genomförda uppköp och olika avtal som ingåtts. Tencent och TME har t.ex. blivit tvingade att säga upp den största delen av sina exklusiva avtal med olika rättighetsägare. TME är börsnoterad på New York-börsen.
—–
Sweet Child O’ Mine av Guns N’ Roses har passerat 1 miljard strömmar på Spotify. Nu för tiden är det iofs ganska många låtar som spelats över 1 miljard gånger, spellistan Billions Club som Spotify själva driver, har för närvarande 161 låtar som passerat miljardstrecket.
Den mest spelade låten är fortfarande Shape of You med Ed Sheeran, som snart har 2,9 miljarder strömmar. Totalt är det 7 låtar som passerat 2 miljarder strömmar på Spotify.
1. Shape of You – Ed Sheeran: 2,87 miljarder
2. Blinding Lights – The Weeknd: 2,44 miljarder
3. Dance Monkey – Tones and I: 2,31 miljarder
4. Rockstar – Post Malone: 2,23 miljarder
5. One Dance – Drake: 2,1 miljarder
6. Closer – The Chainsmokers: 2,07 miljarder
7. Someone You Loved – Lewis Capaldi: 2,03 miljarder
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se