Tidigare outgivet med Prince, album nummer 17 med Los Lobos, ännu en variant av Benjamin Ingrosso och nya albumet med en av vår tids största – Billie Eilish. Det är lite av favoritlyssningen för MI:s Lars Nylin och Christel Valsinger den här veckan.
Christel väljer:
Jungle – Truth (låt)
Den brittiska produktionsduon Jungle beskriver själva sin nya singel som lite av en fälla på det kommande albumet, en låt som medvetet avviker från deras sound och förhoppningsvis retar någon. Men faktum är att den sitter väldigt fint i sitt punkpoppiga gitarrdriv. Medryckande, melodiskt och kul. Albumet Loving In Stereo släpps nästa vecka. [Cailola Records/AWAL]
Matilda Mann – February (låt)
En ny bekantskap för mig är denna 21-åring från London, som tidigare släppt två EP:s och snart kommer med den tredje, Sonder. February är en stillsam ballad om ett förhållande som närmar sig sitt slut. Det är drömskt med piano och luftiga körer och för tankarna till såväl Regina Spektor som Billie Eilish. Väldigt fint. [Arista/Sony Music]
Vantage & Benjamin Ingrosso – Found You (låt)
Benjamin Ingrosso håller sig fortsatt sysselsatt, efter två albumreleaser i år och sommarsingeln Smile. Det här är ett samarbete med Japanbaserade EDM-producenten Vantage. Här får vi energisk, funkig house som väcker danslusten. Bland låtskrivarna hittar vi även svenska Hampus Lindvall. [Parlophone Records]
Billie Eilish – Happier Than Ever (album)
Det slitna samtidsuttrycket ”det finaste vi har” ligger nära till hands, när det gäller Billie Eilish. Finns det någon artist med ett tydligare ID, som skapat sig ett så eget musikuniversum de senaste åren? Nya albumet Happier Than Ever länkar retro jazzinspiration med modern pop och r&b. Och även om anslaget är mjukare än tidigare består Eilish och producenten/brodern Finneas förkärlek för experimenterande och utforskande. Texterna rör hennes egen historia, om fasan i att växa upp omgiven av människor, musikbransch och media som ständigt bedömer henne. Som lyssnare slits man mellan att bara vilja låta henne vara ifred och att, som här, prisa henne.[Darkroom/Interscope]
Lars väljer:
The Bleachers – Secret Life (låt)
När Jack Antonoff kopplar Springsteen-grepp – inklusive att gästas av The Boss – blir det mer trevligt och underhållande för stunden än rejält engagerande. Men det finns spår på The Bleachers tredje album Take The Sadness Out of Saturday Night när tonläget sänks och blir sprödare, naknare. Ett starkt exempel är samarbetet med Lana Del Rey i Secret Life, där Patrik Berger bidrar med svenska färger som låtskrivare och medproducent. [RCA/Sony]
Prince – Welcome 2 America (album)
Det på papperet intressantaste inslaget i en strid ström grävande i Prince arkiv har definitivt sina ögonblick, i synnerhet den starka titellåten och ett överraskande val av cover i Soul Asylums Stand Up And Be Strong. Annat här gör att man lite förstår att Prince 2010 valde att aldrig släppa denna kommentar över sakernas tillstånd i USA. Hypotetiskt kan jag f ö fantisera om hur subtilt Prince kunde ha behandlat fenomenet Donald Trump. [NPG/Legacy/Sony]
Los Lobos – Native Sons (album)
Det 17:e (!) albumet från Los Angeles finaste är en hyllning till den brusande berusande bedövande hemstaden. Utöver titellåten handlar det om covers, toppat av en nio minuter lång behandling av Wars The World Is A Ghetto? . Som alltid från Los Lobos omfamnas allt från rock’n’roll och jazz till folk och mexikanskt. Plattan skulle fungera utsökt som komplement till jazzen i TV-serien Bosch. När pandemin slog till i fjol hade jag biljett till bandets tänkta spelning på Nalen i Stockholm. Jag hoppas vid gudarna att den spelningen till sist blir av. [New West]