Swedish House Mafia är tillbaka med ny musik för första gången sedan 2012 och nya upplägg för management och skivbolag.
Swedish House Mafia – Sebastian Ingrosso, Axwell och Steve Angello – upplöstes 2013 men har nu inlett en återkomst som ska leda fram till ett debutalbum två singlar: It gets better och Lifetime.
Förra helgen syntes posters med gruppens logotyp – tre prickar – på reklamskyltar i Stockholm och New York som en första signal om att något var på gång. Det innebar de två singlarna, i helgen medverkade trion också i The tonight show med Jimmy Fallon.
Swedish House Mafia återförenades 2018 för en spelning i Miami. Sedan dess har gruppen gjort fler spelningar, bland annat på Tele 2 Arena i Stockholm.
Återkomsten uppmärksammas stort i Billboard.
– Det var bara som att ”hur gör vi en comeback? Gör vi bara mer av det vi redan gjort?” säger bandmedlemmen Steve Angello till tidningen.
– Det spelar ingen roll om vi säljer 400 miljoner eller tio album – det enda som spelar roll är att vi ska ska kunna blicka tillbaka på det här och säga: Vilket jävla album, fortsätter Angello i ett reportage där bl a Monte Lipman från gruppens nya bolag Republic Records och Wassim ”Sal” Slaiby från trions nya management SALXCO kommenterar trions situation i ett delvis nytt musiklandskap. På förlagssidan finns SHM fortsatt på Universal Music Publishing.
Länk till Billboard
Lifetime ft. Ty Dolla $ign & 070 Shake:
https://www.youtube.com/watch?v=t0RwGmzFCdA
Lars Nylin
Foto Alexander Wessely