Nu kommer betaversionen av YouTube Shorts till Sverige. Youtubes utmanare till TikTok gör att man kan skapa korta videor direkt från mobilen. Sedan YouTube Shorts presenterades i september 2020 har tjänsten lanserats i 26 länder och kommer nu att bli tillgänglig i över 100 länder runt om i världen.
Medan videor i kortformat redan funnits tillgängliga på plattformen, kommer användare i Sverige för första gången nu att få tillgång till de nya Shorts-verktygen som gör det möjligt att bland annat kombinera flera olika videoklipp, spela in med musik, justera filmhastighet och mer, skriver YouTube i ett pressmeddelande.
Användare kommer, utöver att använda ljud från andra Shorts, även kunna använda ljud från miljarder videos över hela YouTube. Kreatörerna kommer, skriver YouTube vidare, själva ha full kontroll och kan välja att inte göra sitt material tillgängligt för Shorts-remixer.
Dessutom lanseras en rad nya funktioner på alla befintliga och nya marknader i samband med den internationella expansionen:
*Lägga till text på specifika delar i din video
*Automatiskt kunna lägga till bildtext på din Short
*Spela in upp till 60 sekunder med Shorts-kameran
*Addera klipp från videobiblioteket på mobilen till din inspelning med Shorts-kameran
* Använda grundläggande filter för att färgjustera din Shorts. Fler effekter kommer framöver.
– Vi vill göra det enkelt och roligt att skapa Shorts-videor. Medan vi fortsätter att bygga Shorts tillsammans med kreatörer och artister, kommer vi att lägga till fler funktioner för användare att testa, säger Todd Sherman, global produktchef för YouTube Shorts.
När det kommer till musik kommer kreatörer att ha ett stort bibliotek av låtar att använda i deras Shorts från över 250 skivbolag och publicister runt om i världen, inklusive Universal Music Group, Sony Music Entertainment och Sony Music Publishing, Warner Music Group och Warner Chappell Music, Believe, Merlin, Because Music, Beggars, Kobalt, med flera.
I dagsläget har YouTube Shorts-spelaren mer än 6,5 miljarder dagliga visningar globalt.
YouTube skriver vidare i pressmeddelandet om intäktsaspekten:
”Eftersom Shorts är ett nytt sätt att se och skapa innehåll på YouTube har företaget utforskat olika sätt att monetisera Shorts och belöna kreatörerna för deras innehåll. Detta inkluderar den nyligen presenterade YouTube Shorts Fund – en fond på 100 miljoner dollar som ska delas ut under 2021 – 2022.”
Betaversionen av Shorts kommer att finnas tillgänglig för alla i Sverige på onsdag den 14 juli.
Lars Nylin